marți, 31 mai 2022

Lucrarea Sfantului Duh in lume




Sfantul Duh este a treia Persoana a Sfintei Treimi.

In CREZ marturisim: "si intru Duhul Sfant, Domnul de viata facatorul care de la Tatal purcede, Cel ce impreuna cu Tatal si cu Fiul este inchinat si slavit, care a grait prin proroci". Aceste adevaruri au temeiuri in invatatura Sfintei Scripturi.

Aflam din crez ca Duhul Sfant purcede de la Tatal. Ce este purcederea, nu putm explica logic. Este modul in care Duhul Sfant isi ia fiinta din Tatal. Fiul isi ia fiinta din Tatal prin nastere, iar Duhul Sfant prin purcedere. Ce este concret nasterea sunt purcederea este peste puterea omului de intelegere.
Sfintii Parinti folosesc un exemplu foarte graitor: soarele. Asa cum din soare izvoraste deodata si lumina si caldura, la fel si din Tatal se naste din vesnicie Fiul si purcede din vesnicie Sfantul Duh. Fiul este Lumina lumii care lumineaza oamenii aflati in intunericul pacatelor, iar Duhul Sfant este caldura care incalzeste inimile inghetate. Putem spune ca Duhul este iubirea care inmoaie orice inima impietrita. Sf. Ioan Evanghelistul chiar spune ca "Dumnezeu este iubire" (1 Ioan 4,8).

Exista prin urmare un singur Dumnezeu intreit in persoane: Tatal, Fiul si Sf. Duh. Fiecare persoana a Sfintei Treimi are propria ei lucrare. Insa cu toate acestea ele conlucreaza impreuna.

Tatal - Creatorul / Proniatorul
Fiul - Mantuitorul / Judecatorul
Duhul Sfant - Sfintitorul / Datator de viață 

Sfintii Parinti spun asa "Tatal lucreaza prin Fiul in Duhul Sfant". Cum conlucreaza ele?

Iata un exemplu: Se spune ca Dumnezeu Tatal a creat lumea prin Cuvant: " El a zis si s-au facut. El a poruncit si s-au zidit". Sf. Ioan Evanghelistul spune: "La inceput era Cuvantul si Cuvantul era la Dumnezeu si Dumnezeu era Cuvantul. Acesta era întru început la Dumnezeu. Toate prin El s-au făcut; şi fără El nimic nu s-a făcut din ce s-a făcut" (Ioan 1, 1-3). Prin urmare Tatal creaza lumea prin Fiul si o desavarseste prin Duhul Sfant. In cartea Facerii se spune ca "Duhul lui Dumnezeu se purta pe deasupra apelor" (Facere 1, 2).

In Vechiul Testament Dumnezeu nu S-a revelat deschis ca intreit in persoane pentru ca nu cumva evreii sa ajunga sa creada in 3 dumnezei. Totusi se vorbeste deseori in Vechiul Testament despre Duhul lui Dumnezeu care la facerea lumii se plimba pe deasupra apelor, care vorbea prin profeti, care sfintea. Insa nu s-a spus deschis ca acest Duh al lui Dumnezeu este o Persoana. S-a vorbit despre Mesia ca de un Fiu: "Fiul Meu esti Tu! Eu astazi Te-am nascut" (Psalmi 2, 7). Insa nu s-a vorbit clar despre Fiul lui Dumnezeu ca o alta persoana. Dumnezeu Yahweh nu era perceput ca Tata. Abia in Noul Testament Iisus vorbeste deschis despre persoanele Sfintei Treimi. Din aceasta cauza Iisus e condamnat la moarte. Vina Sa era blasfemia. Indraznise sa se numeasca pe Sine Fiu al lui Dumnezeu.

Despre Sfanta Treime Iisus vorbeste deschis:

“Drept aceea, mergând, învăţaţi toate neamurile, botezându-le în numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh” (Matei 28, 19).

“Vă este de folos ca să mă duc Eu. Căci dacă nu Mă voi duce, Mângâietorul nu va veni la voi, iar dacă Mă voi duce, Îl voi trimite la voi” (Ioan 16, 7).

“Iar când va veni Acela, Duhul Adevărului, vă va călăuzi la tot adevărul; căci nu va vorbi de la Sine, ci toate câte va auzi va vorbi şi cele viitoare vă va vesti. Acela Mă va slăvi, pentru că din al Meu va lua şi vă va vesti. Toate câte are Tatăl ale Mele sunt; de aceea am zis că din al Meu ia şi vă vesteşte vouă” (Ioan 16, 13-15).

Luam in discutie acum doua cuvinte: duhovnicesc si duhovnic. Radacina acestor cuvinte este duh. Prin urmare aceste doua cuvinte vin de la Duhul Sfant.

Astfel avem:

Omul duhovnicesc - omul care traieste in comuniune cu Dumnezeu prin intermediul harului Duhului Sfant.

Duhovnic - preotul care prin lucrarea Sfantului Duh da oamenilor dezlegare de pacate dupa cuvantul Mantuitorului catre apostoli:

"Luati Duh Sfant! Cărora veţi ierta păcatele, le vor fi iertate şi cărora le veţi ţine, vor fi ţinute" (Ioan 20, 22-23) Prin urmare duhovnicia este lucrarea Sfantului Duh.

Alte lucrari ale harului Sfantului Duh:
- de curatire a pacatelor;
- de tamaduire a ranilor sufletesti;
- de desavarsire, perfectionare;
- de sfintire a oamenilor, a naturii, a lucrurilor;
- de inteleptire - Dumnezeu graieste prin proroci, da cuvant intelept celot ce il marturisesc pe Hristos;
- de intarire in marturisire - da curaj si rabdare marturisitorilor, mucenicilor;

Sf. Apostol Pavel: "roada Duhului este dragostea, bucuria, pacea, îndelungă-răbdarea, bunătatea, facerea de bine, credinţa, blândeţea, înfrânarea, curăţia" (Galateni 5, 22-23).

Sf. Serafim de Sarov spunea: "Scopul vietii crestine este dobandirea harului Sfantului Duh".

Toti crestinii am primit prin Taina Mirungerii harurile si darurile Sfantului Duh. De acum depinde de noi de modul cum colaboram cu harul divin. Smerenia si pocainta fac lucrator in om harul Sfantului Duh.

Nu degeaba Sfantul Apostol Pavel spune: "trupul este templu al Duhului Sfant care este in voi" (Corinteni 6, 19).

Crestinul dobandeste harul Sfantului Duh prin rugaciunea smerita facuta in particular dar si in mod comunitar in Biserica la Slujbele si Tainele Bisericii si nu in ultimul rand prin cainta pentru pacatele savarsite, dar si prin faptele virtutilor crestine.

Materialul de mai sus il puteti descarca in format electronic de aici:

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu