Sfintele Taine
“IISUS HRISTOS, IERI SI AZI SI IN VECI ESTE ACELASI!” (Evrei 13,8)
Cina cea de Taina |
SFINTELE TAINE
Sfintele Taine-lucrarile sfinte prin care Biserica lui Hristos trimite asupra credinciosilor sai, sub forma unor semne vazute, puterile nevazute ale Duhului Sfant pentru sfintirea si mantuirea credinciosilor.
Prin Sfintele Taine - Biserica lui Hristos:
v Intemeietorul: Iisus Hristos;
v Numite “taine” – se savarsesc in vazul oamenilor trimitand puterea nevazuta a Duhului Sfant, sunt de nepatruns pentru mintea noastra.
v Savarsite: Biserica.(in cazuri exceptionale–boala, neputinta-se savasesc in casele credinciosilor sau la spital).
v Despre intemeierea lor aflam in Sf. Scriptura (Biblia);
v Primim: harul nevazut al Sfantului Duh;
v Se savarsesc pentru sfintirea si mantuirea credinciosilor;
v Savarsitorul: vazut-episcopul/preotul; nevazut: Iisus Hristos prin harul Sfantului Duh lasat in Biserica prin Sfintele Taine;
v Partea vazuta: desfasurarea slujbei, toate materiile si obiectele folosite.
v Partea nevazuta: lucrarea sfintitoare a lui Dumnezeu asupra crestinilor vrednici de primirea lor prin Sf. Duh.
v Sf. Taine primite o data in viata: Botez, Mirungere, Cununie, Preotie.
v Sf. Taine primite de mai multe ori in viata: Spovedania, Impartasania, Maslul.
v Biserica
- se ingrijeste de toti crestinii;
- Ii intareste sufleteste in aceasta viata;
- Ii pregateste pentru viata vesnica (Rai);
V Sf. Taina a Botezului: ii naste spre viata vesnica prin apa si prin Duhul Sfant;
V Sf. Taina a Mirungerii: ii intareste in dreapta credinta ungandu-i cu Sfantul si Marele Mir;
V Sf. Taina a Impartasaniei (Euharistie): ii hraneste cu Trupul si Sangele lui Hristos “spre iertarea pacatelor si spre viata de veci”;
V Sf. Taina a Spovedaniei (Pocaintei): ii impaca, ii curateste si ii uneste cu Dumnezeu pe cei despartiti de El prin pacat;
V Sf. Taina a Preotiei (Hirotoniei): face din unii crestini aparatori si dreptei credinte si iconomi ai harului divin;
V Sf. Taina a Nuntii (Cununiei): binecuvinteaza si sfinteste unirea barbatului cu femeia, intemeiaza/binecuvinteaza familia;
V Sf. Taina a Maslului: usureaza suferintele crestinilor bolnavi trupeste/sufleteste trimitand duhul intaritor;
Dictionar:
Har-puterea sfintitoare a lui Dumnezeu;
Tainic-misterios, ascuns, neinteles;
Arhiereu-preot cu cea mai inalta functie de conducere in Biserica; ierarh;
Iconomi-pastratori;
Invataturi:
1. Biserica urmareste sfintirea si mantuirea omului;
2. Sfintele Taine transmit harul divin in Biserica pentru sfintirea si mantuirea omului;
3. Prin Sfintele Taine harul lucreaza asupra noastra si ne sfinteste treptat;
Mantuitorul Iisus Hristos |
Nunta din Cana Galileii (Ioan 2,1-11)
|
Sf. TAINĂ a CUNUNIEI/NUNŢII
| ||||
1. Efectul? Scopul?
|
- o familie creştină se întemeiază prin Sf. Taină a Cununiei; Efectul -unirea mirilor într-un singur trup; - sfinţirea; - binecuvântarea familiei;
- din punct de vedere creştin motivul căsătoriei trebuie să fie dragostea dintre cei doi soţi şi nu alte interese;
Scopul căsătoriei este întreit:
- ajutorul reciproc (Facere 2,18); - naşterea de copii (Facere 1,28); - ferirea de desfrânare (I Corinteni 7,2);
| ||||
2. Intemeietorul?
|
Iisus Hristos, la 3 zile după ce Sf. Ioan Evanghelistul L-a cunoscut şi L-a urmat pe Mântuitorul, prin mijlocirea lui Ioan Botezătorul;
| ||||
3. Unde/cand a fost intemeiata? Familia
|
- In Vechiul Testament – Adam (pământ) şi Eva (viaţă) - Dumnezeu in Rai (Facere 2, 22-24);
- In Noul Testament Mantuitorul ridică căsătoria la rangul de Sf. Taină, prin participarea la nunta din Cana Galileii şi prin săvârşirea celei dintâi minuni (Ioan 2,1-2);
- In Noul Testament Mantuitorul ridică căsătoria la rangul de Sf. Taină, legatura dintre bărbat şi femeie închipuind legătura dintre Hristos şi Biserică. (Efeseni 5, 32);
| ||||
4. Însuşirile / Caracteristicile familiei creştine (Matei 19,6)
|
- unitatea – Cununia este o legatură între un singur bărbat şi o singură femeie; “Nu mai sunt doi, ci un trup.” (Matei 19,6);
- indisolubilitatea – Cununia nu se poate desface, ea fiind încheiată pentru întreaga viaţă, după cuvintele Mântuitorului: “Ceea ce Dumnezeu a unit, omul să nu despartă.” (Matei 19,6);
| ||||
5. Formula?
|
- “Se cunună robul lui Dumnezeu (numele), cu roaba lui Dumnezeu (numele) în numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh. Amin.”
| ||||
6. Cine savarseste? Partea vazuta/ nevazuta
|
- Partea vazută – preotul/episcopul;
- Partea nevazută – Domnul Iisus Hristos prin harul din lăsat în Biserică prin Sfânta Taină a Cununiei;
| ||||
7. Unde? Cu ce? Cum se savarseste? Rănile familiei?
|
- în Biserică;
- acasă sau în Biserică – nunta de argint (la 25 de ani), nunta de aur (la 50 de ani);
- Rănile familiei: adulterul (înşeală unul din soţi pe celălalt), egoismul (se gândeşte doar la sine), divorţul (se despart), avortul (uciderea copiilor nenăscuţi), concubinajul (trăirea împreună a unui bărbat cu o femeie fără să fie cununaţi religios)
| ||||
8. Ideile principale
Nunta din Cana Galileii (Ioan 2,1-11)
|
| ||||
9. Datoriile membrilor familiei
|
a) Datoriile reciproce ale soţilor:
- să aibă model în viaţa lor - legătura dintre Hristos şi Biserică (Hristos şi-a dat viaţa pentru a întemeia Biserica pentru ca Biserica să dăinuiască veşnic în/prin El);
- să se iubească şi să se stimeze reciproc (I Corinteni 7,3); - să se roage unul pentru altul; - să fie fideli unul altuia;
b) Datoriile părinţilor faţă de copii:
- să îi înveţe calea dreaptă: ascultarea şi împlinirea poruncilor Domnului; - să-i iubească;
- să se îngrijească de bunăstarea lor materială şi de educaţie; - să se roage pentru ei;
c) Datoriile copiilor faţă de părinţi:
- să se roage pentru ei; - să îi asculte şi împlinească voia (după poruncile Domnului);
- să îi cinstească (Ieşire 20,12) iubindu-i, ascultându-i, ajutându-i în caz de nevoi, iar după moarte să se roage neîncetat pentru sufletul lor;
| ||||
10. Cand se (nu) fac nunţi?
|
NU se fac nunţi:
- în cele 4 posturi mari de peste an; - săptămâna Brânzei; - săptămâna Luminată;
- în perioada dintre Crăciun şi Bobotează; - în ajunul tuturor praznicelor împărăteşti;
- în toate zilele de post de peste an: miercurea şi vinerea; Ziua Crucii (14 sept); Tăierea capului Sf. Ioan Botezătorul (29 august);
| ||||
11. Conditiile întemeierii familiei / Primitorii
|
- soţii trebuie să aibă vârsta majoratului şi să nu fie între ei o diferenţă mai mare de 7 ani;
- soţii să nu se afle într-un grad de rudenie apropiat;
- soţii să fie de aceeaşi religie;
- să se iubească, dragostea fiind fundamentul căsătoriei;
| ||||
12. Citate biblice
|
- “Iar coasta pe care Domnul Dumnezeu o luase din Adam a prefacut-o in femeie si a adus-o la Adam. Si a zis Adam: "De data aceasta iata os din oasele mele si carne din carnea mea!; ea se va numi femeie, pentru ca a fost luata din barbatul ei". De aceea va lasa omul pe tatal sau si pe mama sa si se va lipi de femeia sa si cei doi vor fi un trup. “ (Facere 2, 22-24)
- “Şi a treia zi s-a făcut nuntă în Cana Galileii şi era şi mama lui Iisus acolo. Şi a fost chemat şi Iisus şi ucenicii Săi la nunta.” (Ioan 2,1-2);
- “Taina aceasta mare este; … în Hristos şi în Biserică.” (Efeseni 5, 32);
- “De aceea, va lăsa omul pe tatăl său şi pe mama sa şi se va alipi de femeia sa şi vor fi amândoi un trup. Taina aceasta mre este; iar eu zic în Hristos şi în Biserică.” (Efeseni 5, 31-32);
- “Nu este bine să fie omul singur; să-i facem ajutor potrivit pentru el.” (Facere 2,18);
- “Familia este Biserica de acasă.” (Sf. Ioan Gură de Aur);
- “Căsătoria este instituită pentru acele două temeiuri: Dragostea şi naşterea de copii.” (Astenie al Amasei)
- “Cinsteşte pe tatăl tău şi pe mama ta, ca să îţi fie bine şi să trăieşti ani mulţi pe pământul pe care Domnul Dumnezeul tău ţi-l va da ţie.” (Ieşire 20,12)
| ||||
13. Momentele tainei Cununiei/Nunţii
|
- Logodna (din limba slavă - “a face făgăduinţă de căsătorie”) – unirea celor 2 miri, binecuvântarea şi punerea inelelor;
- Cununia – binecuvântarea mirilor. Cel mai important moment – punerea cununiilor;
| ||||
14. Obiecte/materii folosite
|
- Preot: Sf. Evanghelie, Cununiile, Sf. Cruce, sfeşnic, pahar, foarfecă, aghiasmatar (molitfelnic);
- Mirii: lumânări, inele (verighete), pişcoturi (biscuiţi, cozonac), vin, certificatul de căsătorie civil;
| ||||
15. Semnificaţii
|
- Inele – forma rotundă simbolizează iubirea fără sfârşit dintre cei doi soţi;
- Lumânările aprinse – simbol al curăţiei mirilor, al luminii darului de sus şi al bucuriei nuntaşilor;
- Rochia albă – puritatea, fecioria, curăţia miresei;
- Cununia – semn împărătesc, devin rege şi regina în casa lor, iar copiii sunt prinţi şi prinţese;
| ||||
16. Alte asemanari. In vechime
|
-
-
| ||||
17. Alte denumiri
|
Cununie, Nuntă, Căsătorie,
| ||||
18. Dicţionar
|
- Cununia (Nunta, Căsătoria) – taina prin care un bărbat şi o femeie care se iubesc şi s-au hotărât să trăiască împreună întreaga lor viaţă primesc de la Dumnezeu, prin rugăciunile preotului, harul divin ce sfinţeşte unirea lor;
- Minune-fapt, lucru, fenomen uimitor, neobişnuit, inexplicabil, care se petrece împotriva legilor firii, prin intervenţie divină, cu un scop moral-religios;
- Cana Galileii-oraş din ţinutul Galileia, aflat la 10 km de vestul Mării Galileii;
- naşii – părinţii spirituali (sufleteşti) ai finilor; trebuie să fie o familie creştină, ortodocşi, mai în vârstă;
- angajament – promisiune, făgăduinţă de a realize ceva;
- cununii – coroniţe care se pun pe capetele mirilor asemănătoare celor pe care le purtau împăraţii şi regii; simbolizează cinstea de care se bucură tinerii în momentul slujbei;
- demnitate – funcţie înaltă; măreţie;
- pecetluieşte –confirmă, fixează;
| ||||
20. Învăţături
|
Nunta din Cana Galileii (Ioan 2,1-11):
- să-L chemăm veşnic pe Iisus în sufletul nostru;
- Hristos intervine în chip miraculos în viaţa noastră atunci când consideră că este necesar;
- îndemnul Maicii Domnului: “Faceţi orice vă va spune. (El)” să-l avem zilnic în sufletele noastre;
- să ne iubim unii pe alţii;
- să fim iertători, milostivi, buni, ascultători;
- atributele divine ale Domnului Hristos manifestatecu prilejul săvârşirii acestei minuni: atoputernicia, dragostea;
- să facem tot ce ne-a învăţat Iisus;
| ||||
21. Precizări
|
Clasificarea minunilor:
a) Minuni asupra naturii (Înmulţirea pâinilor şi a peştilor, Prefacerea apei în vin, Pescuirea minunată);
b) Minuni asupra oamenilor (Învierile unor persoane: fiica lui Iair, fiul văduvei din Nain, Lazăr, vindecarea unor oameni ce sufereau de boli incurabile);
c) Minuni asupra Fiinţei Sale (Învierea, Înălţarea la cer, Schimbarea la Faţă);
Rolul minunilor:
- dovedirea dumnezeirii Mantuitorului;
- transmiterea unor adevăruri divine;
- manifestarea dragostei Sale faţă de oameni;
Maica Domnului era acolo fără să fie invitată special pentru că era rudă apropiată a celor ce făceau nunta. Iisus împreună cu ucenicii Săi au venit ca invitaţi speciali. El a primit această invitaţie pentru a ne arăta ca ospăţul, nunta şi orice petrecere lumească, Domnul le preface în prilejuri de a-şi săvârşi lucrarea, de a învăţa, de a face minuni şi de a deschide calea mântuirii.
Prezenţa lui Iisus la petrecerea căsătoriei celor 2 tineri a dat nunţii o importanţă deosebită. Cu toate că Dumnezeu hotărâse şi legiferase nunta când a creat prima pereche de oameni, după căderea strămoşilor noştrii şi îndepărtarea oamenilor de Dumnezeu, s-a alterat ăi caracterul sfânt al nunţii. De aceea, Mântuitorul când a venit în lume a înălţat nunta la importanţa sa străveche şi a făcut-o “taina” a Bisericii Sale.
“Încă n-a venit ceasul Meu.” – nu venise “ceasul” Său, pentru că nu era cunoscut de mulţime, nu era timpul potrivit pentru a îşi arăta puterea Sa făcătoare de minuni.
“Faceţi orice vă va spune. (El)” – îndemnul Maicii Domnului către Fiul ei, îndemn lăsat peste veacuri tuturor creştinilor pentru împlinirea rugăciunilor.
Cele 6 vase de piatră nu fuseseră întrebuinţate niciodată erau acolo pentru ca la evrei era obiceiul ca înainte de masă să se spele pe mâini. A poruncit umplerea tuturor celor 6 vase cu apă pentru că 6 erau persoanele care îl însoţeau pe Iisus şi că Domnul când împarte darurile Sale nu se zgârceşte, nu face economie.
Apa transformată în vin a fost dus la nun (naş) pentru că acesta era organizatorul ospăţului şi se îngrijea de toate cele necesare nunţii.
Mântuitorul a transformat apa (simbolul vieţii pământeşti) în vin (simbolul vieţii veşnice-Sângele Domnului, Taina Sf. Împărtăşanii săvârşită în timpul slujbei Sf. Liturghie) pentru a dovedi că a venit să îi “înveşnicească” pe toţi cei ce cred-vor crede în El.
| ||||
22. Teme acasă
|
cu ce probleme se poate confrunta o familie în care lipseşte iubirea şi legătura cu Dumnezeu?
| ||||
|
| ||||
Sf. TAINĂ a PREOTIEI/HIROTONIEI
| |||||
1. Efectul? Scopul?
|
- primirea harului Sfântului Duh necesar pentru a-i învăţa pe oameni cuvântul Evangheliei, a-i sfinţi prin săvârşirea Sf.Taine şi a-i conduce spre mântuire;
| ||||
2. Intemeietorul?
|
Iisus Hristos;
| ||||
3. Unde / cand?
|
După Învierea Sa din morţi;
| ||||
4. Cuvintele rostite la intemeiere?
|
După Învierea Sa din morţi, în prima zi, când S-a arătat Sf. Apostoli şi le-a spus: “Precum M-a trimis pe Mine Tatăl şi Eu vă trimit pe voi. Acestea zicând, a suflat asupra lor şi le-a zis: Luaţi Duh Sfânt, cărora veţi ierta păcatele le vor fi iertate şi cărora le veţi ţine, vor fi ţinute.” (Ioan 20, 21-23);
| ||||
5. Cine savarseste? Partea vazuta/ nevazuta
|
- episcopul/arhiereul – diacon/preot;
- episcopi/arhierei – episcop/arhiereu;
| ||||
6. Unde? Cu ce? Când se savarseste?
|
- în biserică,în timpul Sf. Liturghii, prin punerea mâinilor de către un alt episcop (arhiereu)-diacon/preot şi mai mulţi episcopi (arhierei)-episcop (arhiereu);
v hirotonia diaconului – după sfinţirea Darurilor;
v hirotonia preotului – înainte de sfinţirea Darurilor, după Heruvic;
v hirotonia episcopului(arhiereului) – după cântarea “Sfinte Dumnezeule”;
| ||||
7. Treptele preoţiei
|
- citeţ şi ipodiacon – se dau prin “punerea mâinilor” (hirotesie) – se dau înainte de a primi treapta de diacon;
- diacon; - preot; - episcop (arhiereu);
| ||||
8. Atributele treptelor preoţeşti
|
Atributele treptelor preoţeşti:
v treapta arhierească – poate săvârşi cele 7 Sf. Taine; să sfinţească Sf. şi Marele Mir şi Sf. Antimis; putere de a învăţa, putere de a săvârşi cele sfinte şi putere de a conduce Biserica;
v treapta preoţească - poate săvârşi 6 Sf. Taine (fără hirotonie/preoţie); NU poate să sfinţească Sf. şi Marele Mir şi nici Sf. Antimis; putere de a învăţa, putere de a săvârşi cele sfinte şi putere de a conduce Biserica;
v treapta diaconească-ajută arhiereul şi preotul, NU poate săvârşi NICIO Sf. Taină sau ierurgie (slujbe de sfinţire/binecuvântare a naturii/omului);
| ||||
9. Condiţii / Primitorii
|
- bărbat creştin ortodox care îndeplineşte anumite condiţii:
v căsătorit ortodox;
v pregătire specială;
v model demn de urmat;
v blând; paşnic; neiubitor de argint;
| ||||
10. Datoriile faţă de credincioşi
|
- a-i învăţa pe oameni cuvântul Evangheliei;
- a-i sfinţi prin săvârşirea Sf.Taine;
- a-i conduce spre mântuire;
| ||||
11. Citate biblice
|
- “Precum M-a trimis pe Mine Tatăl şi Eu vă trimit pe voi. Acestea zicând, a suflat asupra lor şi le-a zis: Luaţi Duh Sfânt, cărora veţi ierta păcatele le vor fi iertate şi cărora le veţi ţine, vor fi ţinute.” (Ioan 20, 21-23);
- “Luaţi aminte de voi şi de toată turma întru care Duhul Sfânt v-a pus pe voi episcope, ca să păstoriţi Biserica lui Dumnezeu.” (Fapte 20,28);
- “Cine îl cinsteşte pe preot, acela pe Dumnezeu Îl cinsteşte.”
- “Aşa să ne socotească pe noi fiecare om: ca slujitori ai lui Hristos şi iconomi ai Tainelor lui Dumnezeu.” (I Corinteni 4,1);
| ||||
12. Momentul
|
- în timpul slujbei Sf. Liturghii;
| ||||
13. Obiecte/materii folosite
|
Ø veşmintele diaconului: orar, stihar;
Ø veşmintele preotului: felon, mânecuţe, bederniţă, stihar, epitrahil;
Ø veşmintele episcopului/arhiereului: mitră, omofor, sacos, mânecuţe, engolpion (medalion cu Iisus Hristos sau cu Maica Domnului), cârjă, bederniţă, epitrahil, stihar;
| ||||
14. Formule de adresare către reprezentanţii clerului
|
¨ patriarh – “Prea Fericirea Voastră”, “Prea Fericite Părinte”;
¨ mitropolit – “Înalt Prea Sfinţia Voastră”, “Înalt Prea Sfinţite Părinte”;
¨ episcop – “Prea Sfinţia Voastră”, “Prea Sfinţite Părinte”;
¨ preot – “Prea Cucernice Părinte” sau “Prea Cuvioase Părinte” (dacă este călugăr);
¨ diacon – “Părinte”;
| ||||
15. Alte asemanari. In vechime
|
Ø .
Ø .
| ||||
16. Alte denumiri
|
“hirotonia”, “hirotesia”, “preoţia”
| ||||
17. Dictionar
|
- hirotonia – investirea în una din treptele preoţiei;
- hirotesia – acordarea unei slujbe bisericeşti inferioare sau a unor grade şi ranguri onorofice în ierarhia bisericească administrativă;
- succesiunea apostolică – lucrarea de transmitere a harului preoţiei continuă în Biserică, în mod neîntrerupt, de la Sf. Apostoli până astăzi;
- diaconul (închipuie îngerii care slujesc permanent în jurul tronului dumnezeiesc) – poate fi căsătorit.
- preotul – sfânta taină prin care cei chemaţi de Dumnezeu şi anume pregătiţi de a sluji Bisericii Sale, primesc de la Dumnezeu prin punerea mâinilor episcopului/arhiereului harul divin necesar pentru a-i învăţa pe oameni cuvântul Evangheliei, a-i sfinţi prin săvârşirea Sf.Taine şi a-i conduce spre mântuire. Poate fi căsătorit
- episcopul/arhiereul – în timpul sfintelor slujbe îl reprezintă pe Mântuitorul Hristos. Treptele superioare episcopului/arhiereului: episcop, arhiepiscop, mitropolit, patriarh. Arhiereii/episcopii aleşi întotdeauna din rândul călugărilor. Nu sunt căsătoriţi.
| ||||
18. Veşminte – explicaţii/semnificaţii
|
- orar – veşmânt bisericesc în formă de fâşie lungă, pe care îl poartă pe umăr diaconul, în timpul slujbelor religioase, simbolizează aripile îngerilor;
- stihar – veşmânt lung şi larg purtat în timpul slujbelor religioase de diacon/preot/episcop ce are broderii în formă de râuri albe şi roşii, simbolizează apa şi Sângele scurs din coasta Mântuitorului la răstignire;
- felon - veşmânt bisericesc de forma unei pelerine scurte, fără mâneci, pe care preotul îl îmbracă peste celelalte veşminte în timpul slujbelor religioase, simbolizează hlamida roşie în care a fost îmbrăcat Domnul Iisus în curtea lui Pilat, precum şi puterea, dreptatea şi sfinţenia lui Dumnezeu;
- mânecuţe (rucaviţă, mânecar) - piesă din veşmintele arhiereului/preotului, care se poartă peste mâneci;
- bederniţă – piesă din veşmintele arhiereului, în formă de romb şi având brodată pe ea cu fir scena Învierii sau o cruce, care se leagă cu un şnur după gât şi atârnă la nivelul genunchiului drept, simbolizând sabia spirituală cu care trebuie înarmat arhiereul (se acordă şi preotului pentru merite deosebite);
- epitrahil (patrafir)- veşmânt bisericesc în formă de fâşie lungă pe care sunt brodate motive religioase, purtat de preot/episcop în timpul slujbelor religioase, simbolizează jugul slujirii lui Hristos şi darul Sfântului Duh;
- mitră – acoperământ al capului, purtat de arhiereu în timpul slujbelor religioase, simbolizează cununa de spini purtată la răstignire de Domnul Hristos;
- omoforul - piesă din veşmintele arhiereului, în forma unei eşarfe, purtat pe umeri, în jurul gâtului, în timpul slujbelor religioase, simbolizează demnitatea şi rangul arhieresc;
- sacos - piesă din veşmintele arhiereului, lung până la genunchi şi cu mâneci largi, purtat în timpul slujbelor religioase peste stihar;
- engolpion – medalion cu Iisus Hristos sau cu Maica Domnului;
| ||||
Teme acasă:
|
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu