Călătorind cu
Dumnezeu – pelerinajul la biserici
si mănăstiri
„Căutați mai întâi împărăția lui
Dumnezeu …” (Matei VI,33)
„Dacă-i iubim pe sfinți, să-i imităm!”
(Fer. Augustin)
Secularizare=trecerea
în patrimoniul statului a unui bun apartinând Bisericii sau mănăstirii; sens
figurat-marginalizarea Bisericii în lumea contemporană;
Pelerinajul religios
se face pentru/spre folosul duhovnicesc, fiind o punte spirituală între cer si
pământ, între Biserica triumfătoare (cer) si Biserica luptătoare (pământ).
Cuvântul „peregrinus”(lat.)=călător, străin (a fi pelerin=a merge în locuri străine
cu un scop spiritual).
Se vizitează: Biserici,
mănăstiri, locurile sfinte (locurile biblice), mormintele martirilor si ale sfinsilor cuviosi, moastele sfintilor,
icoanele făcătoare de minuni, locuri unde vietuiesc monahi înduhovniciti (vederea acestora poate aduce uneori
transformarea vietii).
Care sunt motivele pentru care se face pelerinajul
religios ?
- pelerinul vrea să se atingă de locul unde s-a manifestat prezenta sfintitoare a lui Dumnezeu (asa cum se atinge de icoanele din biserica lui); „Pelerinajul este o căutare în lumea aceasta a ceea ce nu este din lumea aceasta” (Prea Fericitul Daniel);
- vrea ca printr-un efort ascetic (călătoria e însotită de post, trudă, nevointă) să primească de la Dumnezeu o nouă revărsare de har care să-i întărească credinta, să-i sporească iubirea, să-i ajute rugăciunea;
- poate să fie un mijloc de multumire pentru binefacerile primite;
- poate să fie un mijloc de ispăsire a păcatelor (se face pocăintă, rugăciune, spovedanie);
- pentru a cere ajutor în rezolvarea unei probleme sau a cere vindecare de boală.
Care
sunt originile pelerinajului?
În
V.T. se relatează despre:
- Avraam care a plecat din Urul Caldeii, spre Canaan – pământul făgăduit de Dumnezeu lui si urmasilor lui (Facere XII );
- Moise a condus poporul israelit din Egipt spre Tara Făgăduintei-Canaan (Iesirea), sărbătorit în fiecare an la Pasti (trecere);
În
N.T. se arată că:
- evreii mergeau în pelerinaj la Ierusalim (zidit pe muntele Moria unde Avraam a vrut să aducă jertfă pe fiul său, dar unde Dumnezeu Tatăl a dat pe Fiul Său să se jertfească pentru mântuirea lumii);
- evreii mergeau în pelerinaj îndeosebi la templul din Ierusalim, de sărbătoarea Pastelui si a Cincizecimii;
- Mântuitorul S-a născut în urma călătoriei de la Nazaret la Betleem;
- Mântuitorul a fost “pelerin” în Casa Tatălui, la vârsta de 12 ani (Luca 2, 41-51);
- Mântuitorul împreună cu Sf. Apostoli au făcut pelerinaj la templu.
Pelerinajul
are o dublă dimensiune:
Pelerinajul extern e însotit de cel intern,
care este o călătorie a sufletului.
- „Căutati mai întâi împărătia lui Dumnezeu …” (Matei VI,33) ;
- „ Împărătia mea nu este din lumea aceasta…”(Ioan XVIII,36 ).
în acelasi timp împărătia
lui Dumnezeu este înlăuntrul nostru (Luca XVII,21 ). Călătoria lăuntrică este si înăltare, dar si o călătorie spre
centrul fiintei omului, spre inimă unde este sălăsluit Hristos din momentul
botezului. Noi „călătorim ” spre
Hristos, iar Hristos vine în întâmpinarea noastră:
- Avraam
e vizitat la stejarul Mamvri de Sf. Treime (Facere XVIII );
- Fiul
lui Dumnezeu S-a făcut om ca pe om să-l ridice la Dumnezeu (Sf. Atanasie cel
Mare);
- „Căci
nu avem aici cetate stătătoare ,ci o căutăm pe cea care va să fie” (Evrei XIII,
14);
Locurile de pelerinaj din lumea ortodoxă:
- Locurile din Țara Sfântă-Ierusalim (Israel) locurile unde s-au petrecut evenimentele esentiale ale mântuirii noastre (Biserica Sf. Mormânt, râul Iordan, Muntele Măslinilor, satul Cana, Muntele Tabor, Grădina Ghetsimani, Foisorul “Cina cea de Taină”);
- În Grecia – Sfântul Munte Athos cu mănăstirile lui; mănăstirile de pe Meteora; insula Eghina (moastele Sf. Nectarie Taumaturgul); insula Evvia, orasul Procopie (moastele Sf. Ioan Rusul); Tesalonic – moastele Sf. Mare Mucenic Dimitrie; insula Corfu – moastele Sf. Spiridon;
- În Turcia – Casa Maicii Domnului; Biserica Maicii Domnului; Cetatea Efes; mormântul Sf. Ioan Evanghelistul; Mănăstirea Izvorul Tămăduirii;
- Mănăstirile din celelalte tări ortodoxe.
În țara noastră sunt
mănăstiri care au intrat in patrimoniul
UNESCO, fiind podoabe ale
arhitecturii si picturii religioase. Alte biserici
si mănăstiri găzduiesc moastele unor sfinsi la care poporul
român are multă evlavie:
- Sf. Parascheva (14 octombrie) – Iasi;
- Sf. Cuv.Dimitrie Basarabov (27 octombrie) – Bucuresti;
- Sf. Ap. Andrei – pestera (30 noiembrie) – Constanta;
- Sf. Mc. Filofteia (7 decembrie) – Curtea de Arges;
- Sf. Calinic de la Cernica (11 aprilie) - Bucuresti;
- Sf. Mc. Ioan cel Nou (2 iunie) – Suceava;
- Sf. Grigorie Decapolitul (20 noiembrie) – Valcea;
- Cuv. Teodora de la Sihla (7 august);
- Sf Iosif cel Nou de la Partos (15 septembrie) - Timisoara.
Icoane făcătoare de minuni:
- icoanele Maicii Domnului de la Mănăstirile: Nicula, Sihăstria, Agapia, Neamț, Dintr-un lemn;
- icoana Sf Ana de la mănăstirea Bistrita-Neamt;
- icoana Sf. Ioan Botezătorul de la Mănăstirea Gorovei –Botosani;
- icoana Sf.Antonie- Biserica Buna –Vestire Bucuresti;
- icoana Sf. Mina – Biserica Sf. Mina Bucuresti.
Foarte
multi pelerini merg si la mormintele
celor care au fost marii duhovnici
ai poporului nostru:
- Părintele Arsenie Boca (+1975, M-rea Prislop);
- Părintele Paisie Olaru (+1990, M-rea Sihăstria);
- Părintele Ilie Cleopa(+1998, M-rea Sihăstria);
- Părintele Ilarion Argatu (+1999, M-rea Cernica);
- Părintele Sofian Boghiu (+2002, M-rea Antim);
- Părintele Constantin Galeriu (+2003, Biserica Sf. Silvestru);
- Părintele Teofil Părăian (+2009, M-rea Brâncoveanu, Sâmbăta de Sus);
- Părintele Arsenie Papacioc (+ 2011, M-rea Techirghiol);
- Părintele Iustin Pârvu (Mănăstirea Petru Vodă).
Stările pelerinului/ pelerinajului:
1.
pregătirea
(materială
si spirituală) – crestinul vizualizează mental
locul unde doreste să ajungă, apoi se informează. Pentru a avea folos
duhovnicesc, depune un efort: post, rugăciune, spovedanie, luând si binecuvântarea preotului duhovnic;
2.
parcurgerea
drumului si primirea
sfinteniei în viata sa –
pelerinul se roagă cu pocăintă pentru iertarea păcatelor sale cu dorinta de a
primi iertarea păcatelor si ajutorul lui Dumnezeu, pentru vindecarea trupească
si sufletească. Dat fiind faptul că merge pentru sine si pentru ceilalti arată
că este reprezentantul familiei sau al comunitătii. Comuniunea harică adună
credinciotii si apropie oamenii, sfintenia oferind pelerinilor reconciliere si
împreună-bucurie a prezentei lui Hristos în mijlocul lor;
3.
actul
de multumire, revigorarea vietii spirituale si întărirea credintei în urma
celor primite de la Dumnezeu – la
întoarcere, sufletele pelerinilor radiază lumina si bucuria de a fi întâlnit
sfintenia. Împărtătind altora din propria experientă, ei devin misionari contribuind la răspândirea
Cuvântului lui Dumnezeu în întreaga lume. Pelerinajul transformă viata omului, făcându-l părtas la un timp si spatiu
sacre, ca o pregustare a vietii vesnice.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu