Domnule Ministru,
- Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și
completările ulterioare,
- Protocolul cu privire la predarea disciplinei religie – cultul
ortodox în învățământul preuniversitar și la organizarea învățământului
teologic ortodox preuniversitar şi universitar, încheiat între Ministerul
Educației Naționale (nr. 9217/29.05.2014), Patriarhia Română (nr.
5120/29.05.2014) și Secretariatul de Stat pentru Culte (nr. C-927/30.05.2014),
- Metodologia de organizare a predării disciplinei Religie în
învăţământul preuniversitar (aprobată prin ordinul ministrului educaţiei şi
cercetării ştiinţifice nr. 5.232/14.09.2015 și publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 720/24.09.2015),
Centrul de Cercetări Sociologice LARICS, în parteneriat cu Secretariatul de Stat pentru Culte și cu Institutul de Științe Politice și Relații Internaționale (ISPRI) al Academiei Române a realizat, în perioada 30 noiembrie – 07 decembrie 2020, un sondaj de opinie numit ,,Barometrul vieții religioase din România” . Potrivit acestui studiu, 90,4% dintre repondenți au declarat că se consideră persoane religioase; 90,2% au declarat că indiferent ce confesiune sau religie au, cred în Dumnezeu; 88,5% au declarat că religia nu împiedică în niciun fel apartenența României la UE și la spațiul euroatlantic. Un procent grăitor pentru demersul nostru, 95, 1% au declarat că educația religioasă în școli este necesară. (Conform https://larics.ro/wp-content/uploads/2020/12/Barometrul-vietii-religioase-LARICS-CCSL-16.12.2020.pdf).
Din experiența acumulată
la catedră, constatăm o nevoie reală a adoscenților de consolidare a valorilor
și a principiilor moral-religioase pentru a-și descoperi un sens/un scop al
vieții, de dezvoltare a empatiei față de ceilalți, de acceptare a diferențelor
religioase reducând riscul dezvoltării unor atitudini extremiste. Majoritatea
profesorilor de religie organizează
activități filantropice, de voluntariat, de ecologizare, de socializare, de
comunicare interetnică și internațională, oferind tinerilor alternative ale
petrecerii timpului liber. Reducerea numărului de ore de religie pe săptămână
poate deveni un risc pentru educarea morală a tinerilor de astăzi.
Religia este o disciplină
pentru care părinții își exprimă adeziunea
și la care participă peste 90% dintre elevi. Astfel că, o disciplină
pentru care au optat în mod expres părinții și elevii, trebuie să rămână în
planurile cadru, așa cum a fost și până acum, cu 1 oră pe săptămână, la toate
filierele de învățământ. Practic prin modificarea numărului de ore li se restrânge/neagă
un drept celor care au optat pentru studierea acestei discipline.
Fără a contesta
importanța celorlalte discipline, avem rugămintea să acordați atenție asupra
rolului formator al religiei în viața elevilor de a sprijini dezvoltarea
spirituală, gândirea analitică și critică, de a sublinia importanța omului
erudit, care, prin învățare și muncă, prin respectarea eforturilor dascălilor
și al celor din jur, devine un cetățean onest și corect.
În consecință, vă
solicităm menținerea normei de 1 oră pe
săptămână la toate filierele și formele de învățământ liceal.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu