“IISUS HRISTOS, IERI SI AZI SI IN VECI ESTE ACELASI!”
(Evrei 13,8)
SFINTELE
TAINE - Sf. TAINA a MIRUNGERII
Pr.
Prof. Arcadie – Alin Puisor
|
Sf. TAINA a MIRUNGERII |
1.
Efectul? Scopul? |
- primirea
pecetelor darurilor Sf. Duh; -sporire si
intarire in credinta impotriva pacatelor; - cresterea in
Biserica lui Hristos; - darurile
primite prin Sf. Taina a Mirungerii: darul intelepciunii, al intelegerii, al
sfatului, al cunostintei, al bunei credinte, al dragostei de Dumnezeu; |
2.
Intemeietorul? |
Iisus Hristos |
3.
Unde/cand a fost intemeiata? |
-Inainte de
Inaltarea Sa la ceruri prin porunca data Sf. Apostoli: Luca 24,49. -In chip vazut
intemeiata in ziua Pogorarii Sfantului Duh. |
4.
Cuvintele rostite la intemeiere? |
“Iata, Eu trimit fagaduinta Tatalui Meu peste voi, iar voi sedeti in
cetatea Ierusalimului pana ce va veti imbraca cu putere de sus.” (Luca 24,49) |
5.
Cine savarseste? |
- episcopul - preotul |
6.
Unde? |
- In Biserica
|
7.
Cu ce? |
- Sfantul si Marele Mir |
8.
Cum se savarseste? |
- prin ungere la
incheieturi si organele de simt; |
9.
Ce spune savarsitorul? |
“Pecetea darului
Sfantului Duh! Amin!” |
10.
Cand se savarseste? |
O singura data in
viata, dupa Botez. |
11.
Conditii / Primitorii |
- sa fie crestin
ortodox-botezat; - sa doreasca sa
devina crestin (daca a “pierdut” credinta sau a fost de alta credinta); |
12.
Alte denumiri |
“taina Sf. Mir”, “mirungerea” |
13.
Citate biblice |
“Se unge in chip
vazut cu Mir, iar sufletul se sfinteste in chip tainic.” (Sf. Chiril al
Ierusalimului) “Iar cela ce ne
adevereste pe noi impreuna cu voi intru Hristos si ne-a uns pe noi, Dumnezeu
este, care ne-a pecetluit pe noi si a dat arvuna Duhului intru inimile
noastre.” (II Corinteni 1, 21-22) (Efeseni 4,30) |
14.
In vechime |
Sf. Apostoli-prin punerea mainilor si prin ungerea
sau pecetluirea cu Sf. Mir a celor botezati. Mai tarziu, crescand numarul
crestinilor, urmasii lor:episcopii si preotii au savarsit aceasta. |
15.
Alte asemanari |
Sf. Apostoli-prin punerea mainilor si prin ungerea
sau pecetluirea cu Sf. Mir a celor botezati. Mai tarziu, crescand numarul
crestinilor, urmasii lor:episcopii si preotii au savarsit aceasta. |
16.
Momentele tainei |
1. Inconjurarea mesei Botezului; 2. Spalarea pruncului; 3.
Tunderea parului. |
17.
Obiecte/materii folosite |
Preot: Sfantul si Marele Mir, miruitorul, Sf. Cruce, aghiasmatar, Sf.
Evanghelie, sfeşnic, foarfecă. Creştini: lumânare, busuioc, faşă, crâşma, prosop, săpun, haine. |
18.
Semnificaţii |
Sfantul si Marele Mir-aromatele, miresmele (untdelemn, vin si 38 diferite
aromate) semnifica variatele daruri ale Duhului Sfant pe care le capata
crestinii prin aceasta Sf. Taina; Fruntea-pentru a I se sfinti mintea si gandurile; Ochii-pentru a privi slava lui Dumnezeu si lucrarile Lui in lume; Urechile-pentru a auzi si a asculta invataturile dumnezeiesti si cele de folos; Nasul-pentru a simti aromele dumnezeiesti ale creatiei si a-l feri de
“mirosurile” daunatoare; Gura-pentru a vorbi cuviincios, a se ruga si a canta cele duhovnicesti catre
Dumnezeu; Pieptul si spatele-pentru sfintirea inimii si a dorintelor, pentru
imbracarea cu toate armele lui Dumnezeu in lupta cea buna, pentru a putea sta
impotriva mestesugirilor celui rau si a le birui pe acestea; Mainile-pentru ferirea de pacate si lucrarea faptelor bune, placute lui
Dumnezeu; Picioarele-pentru a se feri de caile rele si a urma calea vietii, a virtutii si a
sfinteniei; |
19.
Partea vazuta/ nevazuta |
Vazuta-ungerea in
semnul Sf. Cruci cu miruitorul a fruntii, ochilor, narilor, buzelor,
urechilor, pieptului, spatelui, mainilor, picioarelor celui botezat –rosteste
la fiecare ungere: “Pecetea darului Sfantului Duh” Nevazuta-primeste
sfintirea simturilor si madularelor si puterea de a merge spre Dumnezeu si a
lucra toate dupa voia Lui, ajutat de puterea Duhului Sfant. |
20.
Dictionar |
Mirungere-ungere cu Sfantul si Marele Mir; Miruitor-mic obiect liturgic, metalic, folosit de preot la mirungere sau pentru
miruirea crestinilor (Botez/ Mirungere/ slujbe); Plante aromatice-plante frumos mirositoare; Sfântul si Marele Mir-untdelemn special pregatit si sfintit de arhiereii
Bisericii, folosit la savarsirea unor sfinte slujbe printre care Mirungerea
si sfintirea bisericii; (se prepara din untdelemn, vin si 38 diferite aromate
si se sfinteste in Joia Mare de catre toti episcopii fiecarei Biserici
Ortodoxe de sine statatoare. Aromatele, miresmele Sfantului Duh, inchipuie
variatele daruri ale Duhului Sfant pe care le capata crestinii prin aceasta
Taina); Viaţă duhovnicească-viaţa care tine de suflet, de cele spirituale; Miruire-ungerea (binecuvantarea) cu untdelemn sfintit, pe frunte de catre preot
a credinciosilor la sfarsitul slujbelor bisericesti (dupa fiecare slujba); Mirungere-ungerea (binecuvantarea) cu Sfantul si Marele Mir a fruntii, ochilor,
narilor, buzelor, urechilor, pieptului, spatelui, mainilor, picioarelor celui
botezat (o data in viata, dupa Botez); |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu