duminică, 14 ianuarie 2018

anul comemorativ 2018 în Patriarhia Română. Sf. TAINA a PREOTIEI / HIROTONIEI Pr. Prof. Arcadie – Alin Puisor

Anul 2018 a fost proclamat ca An omagial al unității de credință și de neam și An comemorativ al făuritorilor Marii Uniri din 1918 în Patriarhia Română
Sursa: http://basilica.ro/te-deum-anul-2018-a-fost-proclamat-drept-an-omagial-al-unitatii-de-credinta-si-de-neam-si-an-comemorativ-al-fauritorilor-marii-uniri-din-1918-in-patriarhia-romana/

Slujba de Te Deum a fost oficiată de PS Timotei Prahoveanul, Episcop vicar al Arhiepiscopiei Bucureștilor, în prezența Preafericitului Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, și a PS Varlaam Ploieșteanul, Episcop vicar patriarhal și Secretarul Sfântului Sinod.

La finalul slujbei, PS Varlaam Ploieșteanul a citit actul oficial de proclamare aAnului omagial și comemorativ 2018 în Patriarhia Română.

În cuvântul rostit cu acest prilej, Părintele Patriarh Daniel a spus că credința creștină este încă de la apariția poporului român în istorie principalul element constitutiv al conștiinței de sine a românilor, al identității românești, alături de latinitate sau romanitate, a spus Preafericirea Sa.

Este o realitate istorică incontestabilă faptul că etnogeneza românească, sau formarea poporului român, și încreștinarea lui au fost două procese concomitente și convergente, a explicat Patriarhul. Creștinați, adică uniți cu Hristos prin Botez, pe când se formau ca popor nou în istorie, românii poartă în sufletele lor pecetea Tainei Crucii și a Învierii lui Hristos, a adăugat Preafericirea Sa.

În continuare, Părintele Patriarh a evidențiat contribuția majoră a Bisericii Ortodoxe Române la promovarea conștiinței și a identității spirituale a poporului român:

Biserica a cultivat cu insistență în sufletele credincioșilor români conștiința că au aceeași obârșie ca neam, aceeași limbă romanică neolatină și aceeași credință creștină. Altfel spus, adevărul originii daco-romane și al latinității limbii, sau adevărul romanității românilor a fost conștientizat în Biserică și transmis de ierarhi preoți și diaconi prin predici, dar mai ales prin tipărirea cărților bisericești și difuzarea lor în toate provinciile locuite de români.

Totodată, Părintele Patriarh Daniel a explicat prezența în Catedrala Patriarhală la momentul de proclamare a Anului omagial și comemorativ 2018 a patru reprezentări grafice:
  • Icoana Sfintei Treimi – ca simbol al unității noastre de credință și de neam, pentru că Cele Trei Persoane ale Sfintei Treimi simbolizează în acest context cele trei mari provincii: Țara Românească, Moldova și Transilvania;
  • Icoana Sfântului Apostol Andrei, Ocrotitorul României – semnificativă deoarece avem credință apostolică pe care ne-a transmis-o Sfântul Apostol Andrei;
  • Tabloul Patriarhului Miron Cristea – care a fost un mare luptător pentru unirea Transilvaniei cu Regatul României, el reprezentând toate eforturile Bisericii pentru înfăptuirea Marii Uniri de la 1918;
  • Tabloul Regelui Ferdinand Întregitorul – care reprezintă pe toți oamenii politici și întreg neamul românesc care s-a luptat pentru realizarea idealului Unirii.

Patriarhul Daniel s-a rugat la final ca Dumnezeu să binecuvinteze Anul Centenarca an al recunoștinței față de Dumnezeu și față de înaintași, dar și un an al comuniunii sau unității spirituale românești.

Momentul solemn s-a încheiat cu intonarea Troparului Sfinților Români, a Imnului de Stat Deșteaptă-te române! și a cântării Mulți ani trăiască!


“IISUS HRISTOS, IERI SI AZI SI IN VECI ESTE ACELASI!” (Evrei 13,8)

                                   SFINTELE TAINE - Sf. TAINĂ a PREOTIEI/HIROTONIEI

Pr. Prof. Arcadie – Alin Puisor

  

 

Sf. TAINĂ a PREOTIEI/HIROTONIEI

1. Efectul? Scopul?

- primirea harului Sfântului Duh necesar pentru a-i învăţa pe oameni cuvântul Evangheliei, a-i sfinţi prin săvârşirea Sf.Taine şi a-i conduce spre mântuire;

2. Intemeietorul?

Iisus Hristos;

3. Unde / cand?

După Învierea Sa din morţi;

4. Cuvintele rostite la intemeiere?

După Învierea Sa din morţi, în prima zi, când S-a arătat Sf. Apostoli şi le-a spus: “Precum M-a trimis pe Mine Tatăl şi Eu vă trimit pe voi. Acestea zicând, a suflat asupra lor şi le-a zis: Luaţi Duh Sfânt, cărora veţi ierta păcatele le vor fi iertate şi cărora le veţi ţine, vor fi ţinute.” (Ioan 20, 21-23);

5. Cine savarseste? Partea vazuta/ nevazuta

- episcopul/arhiereul – diacon/preot;

- episcopi/arhierei – episcop/arhiereu;

6. Unde? Cu ce? Când se savarseste?

- în biserică,în timpul Sf. Liturghii, prin punerea mâinilor de către un alt episcop (arhiereu)-diacon/preot şi mai mulţi episcopi (arhierei)-episcop (arhiereu);

v   hirotonia diaconului – după sfinţirea Darurilor;

v   hirotonia preotului – înainte de sfinţirea Darurilor, după Heruvic;

v   hirotonia episcopului(arhiereului) – după cântarea “Sfinte Dumnezeule”;

7. Treptele preoţiei

- citeţ şi ipodiacon – se dau prin “punerea mâinilor” (hirotesie) – se dau înainte de a primi treapta de diacon;

- diacon;                                                   - preot;                                                              - episcop (arhiereu);

8. Atributele treptelor preoţeşti

                                                   Atributele treptelor preoţeşti:

v   treapta arhierească – poate săvârşi cele 7 Sf. Taine; să sfinţească Sf. şi Marele Mir şi Sf. Antimis; putere de a învăţa, putere de a săvârşi cele sfinte şi putere de a conduce Biserica;

v   treapta preoţească - poate săvârşi 6 Sf. Taine (fără hirotonie/preoţie); NU poate să sfinţească Sf. şi Marele Mir şi nici Sf. Antimis; putere de a învăţa, putere de a săvârşi cele sfinte şi putere de a conduce Biserica;

v   treapta diaconească-ajută arhiereul şi preotul, NU poate săvârşi NICIO Sf. Taină sau ierurgie (slujbe de sfinţire/binecuvântare a naturii/omului);

9. Condiţii / Primitorii

- bărbat creştin ortodox care îndeplineşte anumite condiţii:

v   căsătorit ortodox;

v   pregătire specială;

v   model demn de urmat;

v   blând; paşnic; neiubitor de argint;

10. Datoriile faţă de credincioşi

- a-i învăţa pe oameni cuvântul Evangheliei;

- a-i sfinţi prin săvârşirea Sf.Taine;

- a-i conduce spre mântuire;

11. Citate biblice

- “Precum M-a trimis pe Mine Tatăl şi Eu vă trimit pe voi. Acestea zicând, a suflat asupra lor şi le-a zis: Luaţi Duh Sfânt, cărora veţi ierta păcatele le vor fi iertate şi cărora le veţi ţine, vor fi ţinute.” (Ioan 20, 21-23);

- “Luaţi aminte de voi şi de toată turma întru care Duhul Sfânt v-a pus pe voi episcope, ca să păstoriţi Biserica lui Dumnezeu.” (Fapte 20,28);

- “Cine îl cinsteşte pe preot, acela pe Dumnezeu Îl cinsteşte.”

- “Aşa să ne socotească pe noi fiecare om: ca slujitori ai lui Hristos şi iconomi ai Tainelor lui Dumnezeu.” (I Corinteni 4,1);

12. Momentul

- în timpul slujbei Sf. Liturghii;

13. Obiecte/materii folosite

Ø   veşmintele diaconului: orar, stihar;

Ø   veşmintele preotului: felon, mânecuţe, bederniţă, stihar, epitrahil;

Ø   veşmintele episcopului/arhiereului: mitră, omofor, sacos, mânecuţe, engolpion (medalion cu Iisus Hristos sau cu Maica Domnului), cârjă, bederniţă, epitrahil, stihar;

14. Formule de adresare către reprezentanţii clerului

¨              patriarh – “Prea Fericirea Voastră”, “Prea Fericite Părinte”;

¨              mitropolit – “Înalt Prea Sfinţia Voastră”, “Înalt Prea Sfinţite Părinte”;

¨              episcop – “Prea Sfinţia Voastră”, “Prea Sfinţite Părinte”;

¨              preot – “Prea Cucernice Părinte” sau “Prea Cuvioase Părinte” (dacă este călugăr);

¨              diacon – “Părinte”;

15. Alte asemanari. In vechime

Ø    .

Ø    .

16. Alte denumiri

“hirotonia”, “hirotesia”, “preoţia”

17. Dictionar

- hirotonia – investirea în una din treptele preoţiei;

- hirotesia – acordarea unei slujbe bisericeşti inferioare sau a unor grade şi ranguri onorofice în ierarhia bisericească administrativă;

- succesiunea apostolică – lucrarea de transmitere a harului preoţiei continuă în Biserică, în mod neîntrerupt, de la Sf. Apostoli până astăzi;

- diaconul (închipuie îngerii care slujesc permanent în jurul tronului dumnezeiesc) – poate fi căsătorit.

- preotul – sfânta taină prin care cei chemaţi de Dumnezeu şi anume pregătiţi de a sluji Bisericii Sale, primesc de la Dumnezeu prin punerea mâinilor episcopului/arhiereului harul divin necesar pentru a-i învăţa pe oameni cuvântul Evangheliei, a-i sfinţi prin săvârşirea Sf.Taine şi  a-i conduce spre mântuire. Poate fi căsătorit

- episcopul/arhiereul – în timpul sfintelor slujbe îl reprezintă pe Mântuitorul Hristos. Treptele superioare episcopului/arhiereului: episcop, arhiepiscop, mitropolit, patriarh. Arhiereii/episcopii aleşi întotdeauna din rândul călugărilor. Nu sunt căsătoriţi.

18. Veşminte – explicaţii/semnificaţii

- orar – veşmânt bisericesc în formă de fâşie lungă, pe care îl poartă pe umăr diaconul, în timpul slujbelor religioase, simbolizează aripile îngerilor;

- stihar – veşmânt lung şi larg purtat în timpul slujbelor religioase de diacon/preot/episcop ce are broderii în formă de râuri albe şi roşii, simbolizează apa şi Sângele scurs din coasta Mântuitorului la răstignire;

- felon - veşmânt bisericesc de forma unei pelerine scurte, fără mâneci, pe care preotul îl îmbracă peste celelalte veşminte în timpul slujbelor religioase, simbolizează hlamida roşie în care a fost îmbrăcat Domnul Iisus în curtea lui Pilat, precum şi puterea, dreptatea şi sfinţenia lui Dumnezeu;

- mânecuţe (rucaviţă, mânecar) - piesă din veşmintele arhiereului/preotului, care se poartă peste mâneci;

- bederniţă – piesă din veşmintele arhiereului, în formă de romb şi având brodată pe ea cu fir scena Învierii sau o cruce, care se leagă cu un şnur după gât şi atârnă la nivelul genunchiului drept, simbolizând sabia spirituală cu care trebuie înarmat arhiereul (se acordă şi preotului pentru merite deosebite);

- epitrahil  (patrafir)- veşmânt bisericesc în formă de fâşie lungă pe care sunt brodate motive religioase, purtat de preot/episcop în timpul slujbelor religioase, simbolizează jugul slujirii lui Hristos şi darul Sfântului Duh;

- mitră – acoperământ al capului, purtat de arhiereu în timpul slujbelor religioase, simbolizează cununa de spini purtată la răstignire de Domnul Hristos;

- omoforul - piesă din veşmintele arhiereului, în forma unei eşarfe, purtat pe umeri, în jurul gâtului, în timpul slujbelor religioase, simbolizează demnitatea şi rangul arhieresc;

- sacos - piesă din veşmintele arhiereului, lung până la genunchi şi cu mâneci largi, purtat în timpul slujbelor religioase peste stihar;

- engolpion – medalion cu Iisus Hristos sau cu Maica Domnului;

 

 

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu