Slujba de Te Deum a fost oficiată de PS Timotei Prahoveanul, Episcop vicar al Arhiepiscopiei Bucureștilor, în prezența Preafericitului Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, și a PS Varlaam Ploieșteanul, Episcop vicar patriarhal și Secretarul Sfântului Sinod.
La finalul slujbei, PS Varlaam Ploieșteanul a citit actul oficial de proclamare aAnului omagial și comemorativ 2018 în Patriarhia Română.
În cuvântul rostit cu acest prilej, Părintele Patriarh Daniel a spus că credința creștină este încă de la apariția poporului român în istorie principalul element constitutiv al conștiinței de sine a românilor, al identității românești, alături de latinitate sau romanitate, a spus Preafericirea Sa.
Este o realitate istorică incontestabilă faptul că etnogeneza românească, sau formarea poporului român, și încreștinarea lui au fost două procese concomitente și convergente, a explicat Patriarhul. Creștinați, adică uniți cu Hristos prin Botez, pe când se formau ca popor nou în istorie, românii poartă în sufletele lor pecetea Tainei Crucii și a Învierii lui Hristos, a adăugat Preafericirea Sa.
În continuare, Părintele Patriarh a evidențiat contribuția majoră a Bisericii Ortodoxe Române la promovarea conștiinței și a identității spirituale a poporului român:
Biserica a cultivat cu insistență în sufletele credincioșilor români conștiința că au aceeași obârșie ca neam, aceeași limbă romanică neolatină și aceeași credință creștină. Altfel spus, adevărul originii daco-romane și al latinității limbii, sau adevărul romanității românilor a fost conștientizat în Biserică și transmis de ierarhi preoți și diaconi prin predici, dar mai ales prin tipărirea cărților bisericești și difuzarea lor în toate provinciile locuite de români.
Totodată, Părintele Patriarh Daniel a explicat prezența în Catedrala Patriarhală la momentul de proclamare a Anului omagial și comemorativ 2018 a patru reprezentări grafice:
- Icoana Sfintei Treimi – ca simbol al unității noastre de credință și de neam, pentru că Cele Trei Persoane ale Sfintei Treimi simbolizează în acest context cele trei mari provincii: Țara Românească, Moldova și Transilvania;
- Icoana Sfântului Apostol Andrei, Ocrotitorul României – semnificativă deoarece avem credință apostolică pe care ne-a transmis-o Sfântul Apostol Andrei;
- Tabloul Patriarhului Miron Cristea – care a fost un mare luptător pentru unirea Transilvaniei cu Regatul României, el reprezentând toate eforturile Bisericii pentru înfăptuirea Marii Uniri de la 1918;
- Tabloul Regelui Ferdinand Întregitorul – care reprezintă pe toți oamenii politici și întreg neamul românesc care s-a luptat pentru realizarea idealului Unirii.
Patriarhul Daniel s-a rugat la final ca Dumnezeu să binecuvinteze Anul Centenarca an al recunoștinței față de Dumnezeu și față de înaintași, dar și un an al comuniunii sau unității spirituale românești.
Momentul solemn s-a încheiat cu intonarea Troparului Sfinților Români, a Imnului de Stat Deșteaptă-te române! și a cântării Mulți ani trăiască!
“IISUS HRISTOS, IERI SI AZI SI IN VECI ESTE ACELASI!”
(Evrei 13,8)
SFINTELE TAINE - Sf. TAINĂ a PREOTIEI/HIROTONIEI
Pr.
Prof. Arcadie – Alin Puisor
|
Sf. TAINĂ a PREOTIEI/HIROTONIEI |
1.
Efectul? Scopul? |
- primirea harului Sfântului Duh necesar pentru a-i
învăţa pe oameni cuvântul Evangheliei, a-i sfinţi prin
săvârşirea Sf.Taine şi a-i conduce spre mântuire; |
2.
Intemeietorul? |
Iisus Hristos; |
3.
Unde / cand? |
După Învierea Sa
din morţi; |
4.
Cuvintele rostite la intemeiere? |
După Învierea Sa
din morţi, în prima zi, când S-a arătat Sf. Apostoli şi le-a spus: “Precum
M-a trimis pe Mine Tatăl şi Eu vă trimit pe voi. Acestea zicând, a suflat
asupra lor şi le-a zis: Luaţi Duh Sfânt, cărora veţi ierta păcatele le vor fi
iertate şi cărora le veţi ţine, vor fi ţinute.” (Ioan
20, 21-23); |
5. Cine savarseste? Partea vazuta/ nevazuta |
-
episcopul/arhiereul – diacon/preot; -
episcopi/arhierei – episcop/arhiereu; |
6. Unde? Cu ce? Când se savarseste? |
- în biserică,în
timpul Sf. Liturghii, prin punerea mâinilor de către un alt episcop
(arhiereu)-diacon/preot şi mai mulţi episcopi (arhierei)-episcop (arhiereu); v
hirotonia diaconului – după sfinţirea Darurilor; v
hirotonia preotului – înainte de sfinţirea Darurilor,
după Heruvic; v
hirotonia episcopului(arhiereului) – după
cântarea “Sfinte Dumnezeule”; |
7.
Treptele preoţiei |
- citeţ
şi ipodiacon
– se dau prin “punerea mâinilor” (hirotesie) – se dau înainte de a primi
treapta de diacon; - diacon; - preot; - episcop (arhiereu); |
8.
Atributele treptelor preoţeşti |
Atributele
treptelor preoţeşti: v
treapta arhierească – poate
săvârşi cele 7 Sf. Taine; să sfinţească Sf. şi Marele Mir şi Sf. Antimis; putere
de a învăţa, putere de a săvârşi cele sfinte şi putere de a conduce Biserica; v
treapta preoţească - poate săvârşi 6 Sf. Taine (fără hirotonie/preoţie); NU poate să
sfinţească Sf. şi Marele Mir şi nici Sf. Antimis; putere de a învăţa, putere de a săvârşi cele sfinte şi putere de a
conduce Biserica; v treapta
diaconească-ajută arhiereul şi preotul, NU poate săvârşi NICIO Sf.
Taină
sau ierurgie (slujbe de sfinţire/binecuvântare a naturii/omului); |
9.
Condiţii / Primitorii |
- bărbat creştin ortodox care îndeplineşte anumite
condiţii: v căsătorit
ortodox; v pregătire
specială; v model demn de
urmat; v
blând; paşnic;
neiubitor de argint; |
10.
Datoriile faţă de credincioşi |
- a-i
învăţa pe oameni cuvântul Evangheliei; - a-i
sfinţi prin săvârşirea Sf.Taine; - a-i
conduce spre mântuire; |
11.
Citate biblice |
-
“Precum M-a trimis pe Mine Tatăl şi Eu vă trimit pe voi. Acestea zicând, a
suflat asupra lor şi le-a zis: Luaţi Duh Sfânt, cărora veţi ierta păcatele le
vor fi iertate şi cărora le veţi ţine, vor fi ţinute.” (Ioan 20, 21-23); -
“Luaţi aminte de voi şi de toată turma întru care Duhul Sfânt v-a pus pe voi
episcope, ca să păstoriţi Biserica lui Dumnezeu.” (Fapte 20,28); -
“Cine îl cinsteşte pe preot, acela pe Dumnezeu Îl cinsteşte.” - “Aşa să ne socotească pe noi fiecare om: ca slujitori
ai lui Hristos şi iconomi ai Tainelor lui Dumnezeu.” (I Corinteni 4,1); |
12.
Momentul |
- în timpul slujbei Sf. Liturghii; |
13.
Obiecte/materii folosite |
Ø veşmintele diaconului: orar,
stihar; Ø veşmintele preotului: felon,
mânecuţe, bederniţă, stihar, epitrahil; Ø veşmintele episcopului/arhiereului: mitră,
omofor, sacos, mânecuţe, engolpion (medalion cu Iisus Hristos sau cu Maica
Domnului), cârjă, bederniţă, epitrahil, stihar; |
14. Formule de adresare către reprezentanţii
clerului |
¨
patriarh – “Prea
Fericirea Voastră”, “Prea Fericite Părinte”; ¨
mitropolit – “Înalt Prea
Sfinţia Voastră”, “Înalt Prea Sfinţite Părinte”; ¨
episcop – “Prea Sfinţia
Voastră”, “Prea Sfinţite Părinte”; ¨
preot – “Prea
Cucernice Părinte” sau “Prea Cuvioase Părinte” (dacă este călugăr); ¨
diacon – “Părinte”; |
15.
Alte asemanari. In vechime |
Ø . Ø . |
16.
Alte denumiri |
“hirotonia”, “hirotesia”, “preoţia” |
17.
Dictionar |
- hirotonia – investirea în una din treptele preoţiei; - hirotesia – acordarea unei slujbe bisericeşti inferioare sau a unor grade şi
ranguri onorofice în ierarhia bisericească administrativă; - succesiunea apostolică – lucrarea de transmitere a harului preoţiei continuă
în Biserică, în mod neîntrerupt, de la Sf. Apostoli până astăzi; - diaconul (închipuie îngerii care
slujesc permanent în jurul tronului dumnezeiesc) – poate fi căsătorit. - preotul – sfânta taină prin care cei chemaţi de Dumnezeu şi anume pregătiţi de a
sluji Bisericii Sale, primesc de la Dumnezeu prin punerea mâinilor
episcopului/arhiereului harul divin necesar pentru a-i învăţa pe oameni
cuvântul Evangheliei, a-i sfinţi prin săvârşirea
Sf.Taine şi a-i conduce spre
mântuire. Poate fi căsătorit - episcopul/arhiereul – în timpul sfintelor slujbe îl reprezintă pe
Mântuitorul Hristos. Treptele superioare episcopului/arhiereului: episcop,
arhiepiscop, mitropolit, patriarh. Arhiereii/episcopii aleşi întotdeauna din
rândul călugărilor. Nu sunt căsătoriţi. |
18.
Veşminte – explicaţii/semnificaţii |
- orar – veşmânt
bisericesc în formă de fâşie lungă, pe care îl poartă pe umăr diaconul, în
timpul slujbelor religioase, simbolizează
aripile îngerilor; -
stihar – veşmânt lung şi larg purtat în timpul slujbelor
religioase de diacon/preot/episcop ce
are broderii în formă de râuri albe şi roşii, simbolizează apa şi Sângele scurs din coasta Mântuitorului la
răstignire; -
felon - veşmânt bisericesc de forma unei pelerine scurte,
fără mâneci, pe care preotul îl îmbracă peste celelalte veşminte în timpul
slujbelor religioase, simbolizează
hlamida roşie în care a fost îmbrăcat Domnul Iisus în curtea lui Pilat, precum şi puterea, dreptatea şi sfinţenia
lui Dumnezeu; - mânecuţe
(rucaviţă, mânecar) - piesă din veşmintele arhiereului/preotului, care se
poartă peste mâneci; - bederniţă
– piesă din veşmintele arhiereului, în formă de romb şi având brodată pe ea
cu fir scena Învierii sau o cruce, care se leagă cu un şnur după gât şi
atârnă la nivelul genunchiului drept, simbolizând
sabia spirituală cu care trebuie înarmat arhiereul (se acordă şi
preotului pentru merite deosebite); - epitrahil (patrafir)- veşmânt bisericesc în formă
de fâşie lungă pe care sunt brodate motive religioase, purtat de
preot/episcop în timpul slujbelor religioase, simbolizează jugul slujirii lui Hristos şi darul Sfântului Duh; - mitră –
acoperământ al capului, purtat de arhiereu în timpul slujbelor religioase, simbolizează cununa de spini purtată
la răstignire de Domnul Hristos; - omoforul
- piesă din veşmintele arhiereului, în forma unei eşarfe, purtat pe
umeri, în jurul gâtului, în timpul slujbelor religioase, simbolizează demnitatea şi rangul arhieresc; -
sacos - piesă din veşmintele arhiereului, lung până la
genunchi şi cu mâneci largi, purtat în timpul slujbelor religioase peste
stihar; - engolpion
– medalion cu Iisus Hristos sau cu Maica Domnului; |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu