duminică, 14 ianuarie 2018

2018 – Anul Omagial al unității de credință și de neam și Anul comemorativ al Făuritorilor Marii Uniri din 1918. ARTICOLE



2018 – Anul Omagial al unității de credință și de neam și Anul comemorativ al Făuritorilor Marii Uniri din 1918

Sursa: http://basilica.ro/2018-anul-omagial-al-unitatii-de-credinta-si-de-neam-si-anul-comemorativ-al-fauritorilor-marii-uniri-din-1918-2/


    Cuvântul Preafericitului Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, la proclamarea solemnă a anului 2018 ca An omagial al unităţii de credinţă şi de neam şi An comemorativ al făuritorilor Marii Uniri din 1918 –Catedrala patriarhală, 1 ianuarie 2018:

   Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a proclamat anul 2018 drept Anul Omagial al unității de credință și de neam și Anul comemorativ al făuritorilor Marii Uniri din 1918 pe tot cuprinsul Patriarhiei Române.
   Credința creștină este, încă de la apariția poporului român în istorie, principalul element constitutiv al conștiinței de sine a românilor, al identității românești, alături de latinitate sau romanitate.
   Este o realitate istorică incontestabilă faptul că etnogeneza românească și creștinarea au fost două procese concomitente și convergente. Încreştinaţi sau creștinați, adică uniți cu Hristos prin Botez, pe când se formau ca popor nou în istorie, românii poartă în sufletele lor pecetea tainei Crucii și Învierii lui Hristos, trăind ritmic istoria ca pe o Cruce și o Înviere, suferință și speranță, întristare și bucurie.
   Biserica Ortodoxă Română a avut o contribuție majoră la promovarea conștiinței identităţii şi a unității spirituale a neamului românesc.
   Ea a cultivat cu insistență în sufletele credincioșilor români conștiința că au aceeași obârșie, ca neam, aceeași limbă romanică (neolatină) și aceeași credință creștină. Altfel spus, adevărul originii daco-romane și al latinității limbii sau adevărul „romanităţii românilor” a fost conștientizat în Biserică și transmis de ierarhi, preoți și diaconi prin predici, dar mai ales prin tipărirea cărților bisericești și difuzarea lor în toate provinciile locuite de români, inclusiv în Transilvania.
   În predosloviile sau prefețele tipăriturilor importante întâlnim adesea afirmarea originii romane și unității de credință a românilor. Toți clericii tipografi au avut conștiința că tipăriturile lor sunt adresate întregii seminții românești.
   După ce limba română orală a luat forma scrisului, ea a fost folosită pentru a traduce textul Sfintei Scripturi din limba greacă, în limba vie a poporului român. Când a devenit și limbă de cult sau liturgică, limba română a dobândit statutul de limbă de cultură şi civilizație creștinăLiturghia săvârșită în limba română în toate provinciile locuite de români a devenit, astfel, un factor de unificare spirituală etnică, de promovare a conştiinţei identității și unităţii naționale, dar și a culturii românești.
   Mihai Eminescu, cunoscând rolul Bisericii și al credinței creștine în dezvoltarea culturii și a limbii române ca veșmânt viu al învățăturilor de credință și al cultului liturgic, a numit Biserica Ortodoxă Română „maica spirituală a neamului românesc, care a născut unitatea limbii și unitatea etnică a poporului”[1].
   Biserica Ortodoxă Română a slujit întotdeauna poporul român și a sprijinit aspirațiile lui. În acest sens, marele istoric Nicolae Iorga scria: „Mitropoliții, episcopii, egumenii și așa de adesea ori și smeriții călugări ori umilii preoți de mir au dat poporului, ei singuri aproape, toată învățătura, au înzestrat neamul cu o limbă literară, cu o literatură sfântă, cu o artă în legătură cu gustul și nevoile lui, au sprijinit Statul fără să se lase a fi înghițiți de dânsul, au călăuzit neamul pe drumul pământului fără a-și desface ochii de la cer (), dând istoriei noastre cărturari, caligrafi, sculptori în lemn, argintari, oameni de Stat, ostași, mucenici și sfinți[2].
  Cultivând conștiința unității de credință și neam, Biserica Ortodoxă Română a contribuit la pregătirea marilor evenimente istorice, având ca scop unitatea naţională a românilor, şi anume: Unirea Principatelor din 1859, obținerea Independenței de stat a României (1877-1878) și Marea Unire din 1918, decisivă pentru constituirea statului național unitar România.
   Sărbătorim în acest an, 2018, împlinirea Centenarului de la înfăptuirea Unirii Basarabiei, Bucovinei și Transilvaniei cu Regatul României, în anul 1918, după încheierea Primului Război Mondial. Intrarea României în această conflagrație mondială (4/17 august 1916) a urmărit, de fapt, întregirea neamului românesc și făurirea statului național unitar.
   În cei doi ani de război, clerul ortodox român a fost foarte activ: o parte a clerului ortodox român din Regatul României a însoțit trupele române pe câmpurile de luptă, o altă parte a rămas alături de credincioșii din teritoriile româneşti ocupate de trupele germane și bulgare, iar mulți monahi și monahii din mănăstiri s-au angajat ca voluntari în serviciile sanitare ale Armatei române.
   În 27 martie/9 aprilie 1918, la Chișinău, Sfatul Țării a hotărât cu majoritate de voturi Unirea Basarabiei cu România. În cuvântul regelui Ferdinand, rostit în cadrul dejunului oficial de la Palatul Regal din Iași, oferit în cinstea delegației basarabene, era menționată importanța momentului: „V-ați alipit în timpuri grele pentru Țara Mamă, ca un copil tânăr, însă cu inima adevărat românească. Salutăm în voi o parte frumoasă a unui vis care niciodată nu se va șterge () Trăiască copilul cel mai mic, dar poate cel mai voinic, al României Mari[3].
   La 15/28 noiembrie 1918, în Sala Sinodală a Palatului Mitropolitan din Cernăuțis-au desfășurat lucrările Congresului General al Bucovinei, care a hotărât „Unirea necondiționată și pentru vecie a Bucovinei, în vechile ei hotare până la Ceremuș, Colacin și Nistru, cu Regatul României[4].
   Desăvârşirea României mari a fost înfăptuită prin proclamarea Unirii Transilvaniei cu România, în 18 noiembrie /1 decembrie 1918, la Alba Iulia. Cele două Biserici românești din Transilvania, Ortodoxă și Greco-Catolică, dincolo de anumite suspiciuni și neînțelegeri între ele, au contribuit mult la efortul de emancipare națională.
   În dimineața zilei de 1 decembrie 1918, la sfârșitul Sfintei Liturghii, săvârșite în biserica ortodoxă din Alba Iulia, episcopul Miron Cristea al Caransebeşului, a citit rugăciunea pentru dezrobirea neamului românesc. Cuprinsul profund al rugăciunii rostite a creat o emoție foarte puternică în rândul celor prezenți, încât întreaga biserică a intonat apoi imnul Deșteaptă-te, române. Se spune că atunci: „nu era nici un ochiu uscat. Din ochii tuturor curgeau sfintele lacrimi ale învierii noastre naționale[5].
   Ședința Adunării Naționale Constituante s-a încheiat cu un cuvânt festiv al episcopului ortodox Ioan I. Papp al Aradului, care accentua ideea potrivit căreia clerul și poporul sunt „una în cugete și simțiri, sunt una în dorințele și aspirațiunile naționale[6].
   Marea Unire de la 1 Decembrie 1918 a avut urmări pozitive pentru noul stat român întregit și pentru Biserica Ortodoxă Română. La 18/31 decembrie 1919, în scaunul vacant de mitropolit primat al României a fost ales episcopul Caransebeșului, Miron Cristea, care, în anul 1925, a devenit primul patriarh al Bisericii Ortodoxe Române, urmând apoi desfășurarea procesului de organizare unitară a Bisericii din întreaga Românie.
   La 15 octombrie 1922, în cadrul unei ceremonii desfășurate la Catedrala Reîntregirii Neamului din Alba Iulia, regele Ferdinand I și regina Maria au fost încoronați ca suverani ai României Mari, act ce simboliza unirea tuturor românilor „de la Nistru până la Tisa” sub același sceptru.
   Comemorarea făuritorilor Marii Uniri și a contribuției istorice majore a acestora la îndeplinirea idealului național de unitate constituie o ofrandă de recunoștință, dar și prilej pentru generația actuală de a cunoaște mai bine virtuțile lor, de a le prețui și a le pune în lucrare, fiind chipuri de lumină și întărire spirituală pentru viața și lucrarea Bisericii astăzi.
   După Revoluția din decembrie 1989, ziua de 1 decembrie 1918 a devenit Ziua Națională a României, Ziua Unității și Demnității Naționale a Românilor. Întrucât unitatea teritorială realizată în anul 1918 nu mai este astăzi pe deplin aceeași, trebuie să sporim mai mult comuniunea cu frații noștri români din apropierea granițelor actuale ale României și cu românii de pretutindeni. De asemenea, trebuie să apărăm și să cultivăm unitatea de credință și neam, pentru a promova demnitatea poporului român în dialog și cooperare cu celelalte popoare ale lumii.
   Prin milostivirea lui Dumnezeu, cu rugăciunile Maicii Domnului și ale tuturor sfinților, prin dărnicia clerului și credincioșilor din Patriarhia Română, dar și a Guvernului României, a municipiului Bucureşti şi a unor primării şi consilii judeţene din ţară, în ziua de 30 noiembrie 2018, la sărbătoarea Sfântului Apostol Andrei, Ocrotitorul Românieiva fi sfințită Catedrala Națională, acest edificiu nou fiind o necesitate liturgică practică, dar și un simbol al spiritualității românești.
   Catedrala Mântuirii Neamului sau Catedrala Națională, cu hramul principal Înălțarea Domnului și Ziua Eroilorunește simbolic iubirea faţă de Dumnezeu a unui popor creştin, jertfelnic şi darnic, cu recunoștința pe care o datorăm permanent Eroilor Neamului.
   Ne rugăm Preasfintei Treimi să ne dăruiască tuturor bucuria comuniunii frățești în păstrarea dreptei credințe, a unității și a demnității noastre naționale.
† Daniel
Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române

Note:
[1] Timpul, 14 august 1882, în: Mihai Eminescu, Opere, vol. 13, Bucureşti, Ed. Academiei, 1989, pp. 168-169.
[2] Nicolae Iorga, Istoriei Bisericii româneşti şi a vieţii religioase a românilor, vol. I, ediţie revăzută şi adăugită, Bucureşti, Ed. Ministeriului de Culte, 21928, p. 4.
[3] „Basarabenii în Iași și toastul Sfatului Țării la palatul Regal”, Mișcarea, 1 aprilie 1918, apud I. Agrigoroaiei, „Marea Unire”, în: Gheorghe Platon (coord.), Istoria Românilor, volumul VII, tom II, Ed. Enciclopedică, București, 2003, p. 496.
[4] 1918 la români. Desăvârșirea unității național-statale a poporului român. Documente externe. 1916-1918, vol. 2, București, 1983, p. 1240, apud I. Agrigoroaiei, „Marea Unire”, p. 506.
[5] Biserica și Școala, XLII (1918), 47, p. 2.
[6] Biserica și Școala, XLII (1918), 49, p. 1.
Foto credit: Mihnea Păduraru / ZL



Anul viitor în data de 1 decembrie vom aniversa 100 ani de la Unirea Principatelor Române: Ţara Românească, Moldova şi Transilvania. În acest sens, Anul 2018 a fost declarat în Patriarhia Română Anul omagial al unităţii de credinţă şi de neam şi Anul comemorativ al făuritorilor Marii Uniri din 1918. Hotărârea a fost luată în şedinţa Sfântului Sinod din 29 octombrie 2016.

Sursahttp://basilica.ro/2018-anul-omagial-al-unitatii-de-credinta-si-de-neam-si-anul-comemorativ-al-fauritorilor-marii-uniri-din-1918/

Pentru a marca acest eveniment istoric, Biserica Ortodoxă Română va organiza anul viitor mai multe manifestări culturale şi religioase.
Printre acestea se află Concursul național cu tema Unirea: libertate și unitate. La competiţie sunt invitaţi să participe elevii din învățământul preuniversitar, iar festivitatea de premiere la nivel național va avea loc în data de 21 mai 2018, cu prilejul hramului istoric al Catedralei Patriarhale. Mai multe detalii aici.
Tema omagială va fi tratată în primul semestru al anului 2018 şi va prezenta unitatea Bisericii în faţa persecuţiilor şi a ereziilor, precum şi în faţa curentelor filosofice şi ideologiilor politice. Un alt aspect care se va discuta în cadrul manifestărilor organizate la nivelul  Bisericii Ortodoxe Române (conferinţe, seminarii, etc.) va fi acela al contribuţiei Bisericii la promovarea conştiinţei naţionale a poporului român şi la făurirea statului român unitar modern.
În a doua parte a anului viitor, manifestările vor fi concentrate pe Anul comemorativ al făuritorilor Marii Uniri prin evidenţierea slujitorilor Bisericii care au devenit promotori ai unirii românilor din anii 1600, 1859 şi 1918. De asemenea, va fi dezbătut sprijinul Bisericii acordat armatei române în Primul Război Mondial, precum şi consecinţele benefice ale unităţii naţionale asupra unităţii bisericeşti.
Făcând referire la momentul Marii Uniri, Patriarhul României a spus, în timpul Adunării festive consacrată împlinirii a 95 de ani de la Marea Unire din 1918, organizată de Academia Română în anul 2013, că Omagiul de recunoștință adus memoriei tuturor făuritorilor Marii Uniri de la 1 Decembrie 1918, precum și tuturor celor care au luptat pentru libertate, unitate și demnitate națională, trebuie să fie astăzi izvor de inspirație și înnoire pentru viața noastră ca români patrioți
Manifestări dedicate împlinirii a 100 ani de la Unirea din 1918 vor fi organizate şi de autorităţile române de stat şi locale.

Evenimentele vor fi identificate după o identitate vizuală proprie care va reprezenta Centenarul Marii Uniri de la 1918 și al Războiului pentru Întregirea Neamului. Identitatea vizuală a fost selectată în urma concursului de idei lansat de Ministerul Culturii și Identității Naționale.




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EDUCAȚIA INCLUZIVĂ A ELEVILOR CU CERINȚE EDUCAȚIONALE SPECIALE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Profesor: Bajdechi Liliana Aurelia

Școala Gimnazială „Mircea Vodă”, Călărași

 

 

 

 

 

EDUCAȚIA INCLUZIVĂ A ELEVILOR CU CERINȚE EDUCAȚIONALE SPECIALE

 

1.            Ce soluții identificați în sistemul de învățământ pentru a depăși barierele și a deveni tot mai incluziv? (eseu)

 

Soluții pentru depășirea barierelor ca sistemul de învățământ să devină tot mai incluziv:

*      îmbunătăţirea în permanență a instituţiei şcolare, având ca scop exploatarea resurselor existente, mai ales a resurselor umane, pentru a susţine participarea la procesul de învăţământ a tuturor elevilor din cadrul unei comunităţi;

*      școlarizarea tuturor copiilor în medii de învățare comune și valorificarea maximă a potențialului lor;

*      crearea pentru toţi copiii a unui cadru prielnic învăţării, pornind de la premiza că diferenţele dintre oameni sunt normale şi ele trebuie acceptate; democratizarea şi egalizarea şanselor fiecărui copil în parte; centrarea învățării pe elev. Acest lucru implică automat adaptarea curriculumului şi metodelor de predare la capacitatea şi nevoia fiecărui elev în parte;

*      recunoașterea și respectarea diversității, lăsând copiii să socializeze și să dezvolte prietenii, să se autodescopere și să descopere singuri modul în care vor lucra îmreună cu colegii lor, facilitând în felul acesta schimbul permanent de informații;

*      eliminarea etichetărilor și stigmatizărilor pentru anumite grupuri de copii cu deficiențe ca fiind ,,noneducabili”, acest fapt atragând după sine eliminarea practicilor de excludere a anumitor persoane de la serviciile educaționale;

*      depășirea fricii că este dificil să integrăm elevi cu nevoi speciale în cadrul claselor obișnuite prin educaţie, resurse didactice adecvate, sprijin şi nu în ultimul rând credinţa că incluziunea este un drept moral şi social ce nu poate fi negat nimănui;

*      școlile - centre de învăţare şi educaţie - să se schimbe astfel încât să devină comunităţi educaţionale în care nevoile tuturor elevilor şi profesorilor să fie îndeplinite;

*      intervenția timpurie să fie o preocupare principală a educației speciale;

*      alocarea resurselor materiale necesare educației copiilor cu cerințe educative speciale să se facă pe principiul resursa urmează copilul, indiferent de forma de învățământ pe care o frecventează;

*      cadrul didactic să prezinte interes şi disponibilitate în vederea asigurării unei educaţii eficiente tuturor copiilor, fără discriminare, indiferent de sex, apartenenţă etnică şi socială, religie, limbă, grad de normalitate sau situaţia socială a familiei lor;

*      încurajarea cadrelor didactice să adopte metode diverse de predare-învăţare, de care să beneficieze toţi elevii, nu numai cei cu deficiențe, să se autoperfecţioneze în permanenţă în ceea ce priveşte copiii cu nevoi speciale;

*      convingerea părinților care își pot face probleme privind „scăderea standardelor” (nivelului clasei) dacă în clasele obișnuite sunt incluși și copii cu dizabilități sau cu alte cerințe speciale. Profesorii sunt cei care dețin instrumentele de formare a atitudinilor pozitive ale părinților și copiilor, dar și ale celorlalte cadre.

Copiii nu sunt obișnuiți cu alți copii care arată și se comportă „altfel” decât ei. Un alt rol important pe care cadrele didactice îl au este acela de a-i face pe copiii fără probleme să-şi accepte şi să-şi ajute colegii cu nevoi speciale, fără a-i ridiculiza sau exclude, eliminând astfel atitudinea negativă din rândul acestora.

Trebuie precizat, de asemenea, că alături de cadrele didactice şi colegii de clasă, un rol important în asigurarea succesului copiilor cu nevoi speciale este atribuit familiei şi părinţilor acestor copii.

Ceea ce trebuie făcut în această privință este:

*      încurajarea copiilor să fie prietenoși cu cei cu cerințe speciale;

*      organizarea activităților astfel încât toți elevii să lucreze și să se joace împreună;

*      explicarea părinților cât de mare este câștigul în formarea unor trăsături caracteriale precum: întrajutorarea, toleranța, dragostea față de semeni etc. la copiii lor, prin simplul fapt că au astfel de colegi în clasă.

Aşadar, necesitatea de redimensionare a învăţământului pentru a stabili standarde educaţionale şi pentru a determina şcolile să devină responsabile de rezultatele elevilor, necesită un mare efort şi dedicaţie, atât colectiv cât şi individual. Pentru aceasta trebuie să credem că fiecare copil în parte poate învăţa şi reuşi, că diversitatea ne este utilă tuturor şi că elevii expuşi diferitelor riscuri le pot depăşi printr-o atenţie şi implicare din parte cadrelor didactice şi a comunităţii, în general. Pe măsură ce va interveni această redimensionare a învăţământului, incluziunea nu va mai fi privită ca o acţiune izolată, distinctivă, ci va deveni o acţiune naturală, simultană.

Adeziunea la educația/ școala incluzivă pune în evidență necesitatea dezvoltării școlii, pregătirea și schimbarea de ansamblu a acesteia, pentru a primi și satisface corespunzător participarea copiilor cu dizabilități în medii școlare obișnuite, ca elemente componente ale diversității umane - cu diferențele ei specifice.

 

2.            Definiți educația incluzivă și relația sa cu calitatea educației. (referat)

 

Tot ceea ce n-avem la naştere şi ne va trebui când vom fi mari, ne este dat prin educaţie.”

                                                                                                                          - J.J. Rousseau -

„Educaţia incluzivă presupune, un proces permanent de îmbunătăţire a instituţiei şcolare, având ca scop exploatarea resurselor existente, mai ales a resurselor umane, pentru a susţine participarea la procesul de învăţământ a tuturor elevilor din cadrul unei comunităţi”, conform definiţiei consacrate de Conferinţa de la Salamanca asupra Învăţământului (Educaţiei) Cerinţelor Speciale, organizată de UNESCO în 1994.

Educația pentru cerințe speciale se referă, într-o manieră mai generală și mai relativistă, la adaptarea și completarea educației pentru anumiți copii în vederea egalizării șanselor de participare și integrare școlară (Vrășmaș, T., 2004, p. 224).

Educaţia incluzivă include câteva principii, precum: E – educaţie pentru toţi, D – drepturi egale, U – unicitatea persoanei, C – compensare, A – adaptare curriculară, Ţ – terapii specifice, I – integrare, E – egalizarea şanselor; I – individualizarea instruirii, N – normalizare, C – cerinţe educative speciale, L – lucrul în echipă, U – urmărirea progresului, Z – zdrobirea segregării, I – interesul superior al copilului, V – varietatea materialelor didactice, A – accesibilitate.

,,Şcoala incluzivă reprezintă un mijloc care creează comunităţi primitoare, construieşte o societate incluzivă şi oferă educaţie pentru toţi”, se spune în Declaraţia de la Salamanca.

Şcoala pentru toţi şi pentru fiecare trebuie să garanteze un învăţământ de calitate şi să ofere acces identic pentru toţi şi aceasta de-a lungul întregii vieţi .Şcoala pentru toţi şi pentru fiecare trebuie să se adapteze la persoană şi nu invers.

Calitatea procesului didactic poate fi definită ca un demers care conduce la învățare eficientă, la cunoștințe, abilități și competențe profunde și durabile ale elevilor prin planificarea și realizarea efectivă a rezultatelor așteptate ale învățării, monitorizarea rezultatelor, evaluarea internă a rezultatelor, evaluarea externă a rezultatelor și prin îmbunătățirea continuă a acestora.

Școala trebuie să contribuie la egalizarea șanselor tuturor copiilor la educație și la dezvoltarea potențialului lor, precum și la orientarea  pregătirii școlare și profesionale. În învățământul contemporan se pune accentul pe funcția formativă a acestuia.

Calitatea proiectării procesului didactic pornește de la întrebarea simplă: „Cum pot face astfel încât activitățile didactice pe care le desfășor să răspundă nevoilor și capacităților de învățare ale acestor elevi?”.

 

În contextul asigurării calității, în procesul de educație sunt scoase la lumină cele mai bune resurse ale fiecărui elev astfel încât acesta să poată arăta ceea ce știe, să poată înțelege nivelul la care a ajuns și ce este necesar să facă în continuare.

 

Aplicarea principiilor asigurării calității în educație se realizează prin acele strategii educaționale care demonstrează:

*      nouă viziune a cadrului didactic asupra clasei de elevi;

*      noi roluri asumate de către profesori și elevi;

*      folosirea unei diversități de strategii de diferențiere;

*      apelul la specialiști pentru asigurarea serviciilor de sprijin medical, psihologic, educațional etc.

Dincolo de ceea ce cadrul didactic poate face pentru a asigura învățarea fiecărui elev, sunt situații în care este nevoie de servicii de suport suplimentare, pentru elevii cu dificultăți de învățare și adaptare școlară. Existența și punerea la dispoziția elevului a acestor servicii reprezintă indicatori ai calității educației în unitatea școlară.

Cunoșcându-și mai bine elevii, cadrele didactice au mai multe șanse de a veni în sprijinul lor în procesul învățării. Predarea e mai eficientă dacă se înțelege individualitatea fiecărui elev și se asigură serviciile de sprijin corespunzătoare nevoilor. Datele reale asigură cadrelor didactice libertatea de a adapta soluții personalizate cu ajutorul cărora elevii pot obține rezultate școlare mai bune.

Comunicare în clasă

În activitatea de predare-învățare, comunicarea trebuie să fie cât mai clară. Fiecare elev este diferit, unii învață mai bine dacă văd ceea ce trebuie învățat, alții dacă aud, alții dacă fac. Cadrul didactic trebuie să aibă în vedere identificarea stilurilor de învățare ale elevilor și adaptarea predării astfel încât fiecare elev din clasă să poată învăța.

Organizarea clasei

Modul în care este aranjată clasa poate influența învățarea elevilor în sens pozitiv sau negativ. Sfaturi:

*      așezarea copiilor cu cerințe speciale mai aproape de profesor și de tablă

*      aranjarea mobilerului astfel încât elevii să se poată mișca liber, mai ales aceia care au probleme de mobilitate sau vizuale

*      gruparea băncilor sau meselor la care stau copiii, pentru ca elevii să poată lucra împreună și să se ajute unii pe alții

*      schimbarea periodică a colegului de bancă, această strategie asigurând o mai bună socializare între elevi, evitându-se marginalizarea celor cu CES

     Proiecarea lecțiilor

În proiectarea unei lecții în cadrul unui demers incluziv se ia în considerare ceea ce trebuie să știe după realizarea lecției elevii – în ansamblu și în particular, anumiți elevi.

 Aspecte ce trebuie avute în vedere:

*      planurile individuale de învățare care sunt un real sprijin;

*      copiii vor înțelege mai bine dacă văd și ating obiectele;

*      stabilirea cuvintelor cheie pe care urmează să le folosim în timpul lecției;

*      pregătirea fișelor de lucru în funcție de cerințele particulare ale elevilor;

*      utilizarea metodelor de lucru în grup;

*      adaptarea ritmului lecției, precum și a volumului de informații utile într-o lecție.

      Sprijin individual

Prin definiție, copiii cu cerințe educative speciale au nevoie de sprijin. De aceea, ei nu vor avea decât de câștigat dacă activitatea de predare este orientată către nevoile lor speciale. Prin urmare:

 

*      în timp ce clasa lucrează la o activitate, cadrul didactic se poate ocupa de unul sau doi copii, reluând cu aceștia principalele puncte ale lecției sau îi ajută să înceapă să rezolve singuri sarcina legată de subiectul lecției;

*      organizarea copiilor în grupuri, pe nivele de abilitate, favorizează trecerea cadrului didactic de la un grup la altul pentru a oferi asistență adecvată cerințelor celor din fiecare grup;

*      copilul cu cerințe speciale poate lucra cu un alt coleg mai capabil, care după ce și-a terminat propria sarcină îl poate ajuta să-și organizeze munca.

Mijloace de sprijin

Mijloacele de sprijin sunt elemente importante pentru buna organizare a activității didactice care s îi includă și pe copiii cu nevoi speciale. Recomandări:

*      utilizarea ca material didactic a planșelor sau imaginilor afișate pe perete, a materialelor cu scris mare etc.

*      folosirea anumitor dispozitive pentru sprijinirea activității cu copiii cu deficiențe

*      adaptarea mobilierului clasei etc.

Managementul comportamentului

Unii copii au un comportament care deranjează în desfășurarea lecțiilor. Pentru a-i învăța cum să se comporte acceptabil din punct de vedere social se recomandă:

*      discuții cu ceilalți profesori sau cu alte persoane cu care lucrează copilul și convenirea asupra aceleiași abordări și atitudini de reacție la comportamentul acestuia;

*      identificarea semnalelor de avertizare pe care le lansează copiii înainte de a începe să se comporte deranjant și încercarea atragerii acestuia într-o activitate care îi place;

*      schimbarea locului copilului în clasă, atunci când se observă că există factori de mediu ce îi distrag atenția;

*      recompensarea comportamentului acceptabil și a efortului de a duce o sarcină până la capăt;

*      transmiterea nemulțumirii față de un comportament neadecvat folosind un anume ton al vocii, o anumită mimică și propoziții simple. Este important să ne păstrăm calmul și să controlăm în permanență situația;

*      folosirea pedepsei numai dacă elevul înțelege legătura între pedeapsă și comportamentul său;

*      stabilirea unor reguli proprii colectivului de elevi. Când într-un colectiv există elevi cu CES, cadrul didactic trebuie să dea dovadă de abilitate și imaginație pentru a se reuși socializarea acestora.

Munca în echipă

Colaborarea între cadrele didactice care predau la o clasă care include și copii cu CES constituie un element esențial în reușita școlară. De aceea este recomandat să:

*      se ceară sfatul altor colegi din școaă care au experienț cu copii cu CES

*      se identifice specialiști dispnibili din localitate și să se încerce colaborarea cu aceștia

De reținut!

Arsenalul de strategii și metode utilizate de profesor la clasă ca și colaborarea dintre cadrele didactice, dintre acestea și diverse persoane resursă din afara școlii, pot contribui în mod semnificativ la incluziune, la reușita școlară a unui elev cu dizabilități, cu o anumită dificultate (tulburare) de învățare ori a unui elev supradotat.

„Adevăratul dascăl este caracterizat prin aceea că mintea sa se mişcă în armonie cu minţile elevilor săi, trăind împreună dificultăţile şi victoriile intelectuale deopotrivă."

                                                                                                               - J.Dewey -

 

3.            Ce este mai important de transformat: politicile, practicile sau atitudinile oamenilor? (părere personală)

 

„Toţi oamenii se nasc şi rămân liberi şi egali în drepturi”.

                                                                   - Declaraţia Universală a Drepturilor Omului –

 

În decursul timpului comunitățile umane au dezvoltat diverse percepții, reprezentări și atitudini sociale față de persoanele „anormale” sau „diferite”; în cele mai multe cazuri acestea au fost în general negative: indiferență, rezervă, respingere, marginalizare, mergând chiar până la excludere socială și educațională.

 

Exprimându-mi opinia, consider că toate cele trei categorii necesită transformări majore, însă mă voi opri asupra celei de „atitudine”, spunând că din punctul meu de vedere atitudinile mai sus enumerate sunt încă vizibile și resimțite în mare măsură în societatea noastră, prin comportamentul negativ, discriminatoriu al persoanelor „normale” care se arată sceptice când e vorba de integrarea în societate cu drepturi și șanse egale a persoanelor cu nevoi speciale.

 

Când spun schimbarea atitudinii, mă refer în primul rând la cea a multor cadre didactice care refuză cu îndârjire acceptarea incluziunii în scoala normală, considerând că acești copii cu „probleme” nu își vor găsi niciodată locul printre cei „normali”, că nu vor fi văzuți ca parte a unui  întreg și nu vor face față exigențelor educaționale, argumentând că le va fi mult mai bine într-o școală specială. De aceea ele manifestă un comportament de respingere față de aceste persoane, de indiferență, chiar ignoranță, excluzându-Ie din cadrul activităților, refuzându-le sprijinul necesar etc.

 

În al doilea rând, importantă este schimbarea atitudinii copiilor care devin răutăcioși cu cei considerați „diferiți” din anumite motive. De la cea mai fragedă vârstă, copiii trebuie învăţaţi că primirea alături de ei a unor copii mai diferiţi, trebuie făcută nu doar din obligaţie sau din milă, ci pentru că fiecare copil are dreptul să participe alături de ceilalţi copii la aceleaşi activităţi. Copiii trebuie să înţeleagă că o persoană bine instruită când se va afla în situaţia de a lua decizii, are o şansă în plus pentru o viaţă mai bună.

Explicarea şi înţelegerea propriilor sentimente se poate realiza şi prin observarea emoţiilor altora. Se pot face diferite simulări cu ei (limitarea vederii, a auzului, simularea unor dizabilităţi locomotorii) pentru a-i sensibiliza şi a-i ajuta să înţeleagă mai bine situaţia celor care au unele dizabilităţi. Acest aspect va determina copiii să înţeleagă cum se simt alţi copii sau oameni în diferite situaţii. Acceptarea şi cunoaşterea sentimentelor va avea ca efect prevenirea comportamentelor negative.

În rândurile copiilor trebuie promovată ideea de cooperare şi prietenie, de ajutor şi solidaritate cu toţi copiii, indiferent de culoare, religie, vârstă, situaţie materială a părinţilor, capacităţi intelectuale, naţionalitate, limbă.

Familia este prima care trebuie să se ocupe de educaţia copilului - cei şapte ani de acasă constituie bazele educaţieie copilului. să vorbească cu copiii despre ceea ce înseamnă un copil „diferit” ,faţă de ei, într-o manieră corectă şi pozitivă, accesibilă.

În al treilea rând, trebuie intervenit în schimbarea atitudinii părinților cu copii „sănătoși”, care devin sceptici în ceea ce privește acceptarea în grupul în care îşi înscriu copiii şi copii de altă religie, etnie, cu dizabilităţi. Există părinţi care înţeleg ce înseamnă educaţia incluzivă şi rolul acesteia în dezvoltarea copiilor, dar există, după cum am spus şi opinii critice: părinţi care au convingerea că diferenţele individuale încetinesc progresul copiilor obişnuiţi.

 

Vorbindu-le părinților despre necesitatea convieţuirii în comun, indiferent de unele aspecte care le par deosebite sau le consideră neplăcute pentru copiii lor, poate duce la înțelegerea faptului că diferenţele individuale între elevi constituie o sursă de bogăţie şi diversitate, nicidecum o problemă, o barieră în calea educației.

Societatea nu este suficient de incluzivă însă putem interveni prin crearea de spaţii, programe şi proiecte în care să stimulăm dezvoltarea unor astfel de practici umane, în folosul copiilor dar şi în folosul întregii societăţi. Parteneriatele educaţionale cu familiile şi cu comunităţile de orice tip au constituit un pas important în realizarea dezvoltării sociale dar şi individuale.

Este foarte important ca adulţii să sprijine la toţi copiii construirea unei imagini de sine pozitive, pentru că fiecare copil se poate dezvolta şi poate învăţa. O imagine de sine slabă este o problemă pentru orice copil. Pentru un copil cu dizabilităţi, faptul că se vede diferit de ceilalţi copii este primul pas să îşi construiască o imagine de sine diferită.

Intervenţia asupra concepţiei părinţilor vizează aceeptarea diversităţii preşcolarilor în grupul în care îşi înscriu copilul,totodată şi eliminarea prejudecăţilor de orice fel dar şi îmbunătăţirea comunicării şi cooperării cu părinţii rromi şi stimularea dezvoltării atitudinilor pozitive ale adulţilor faţă de toţi copiii unui grup,indiferent de etnie,religie sau dizabilităţi.

Scopurile principale ale relaţiei dintre şcoală, familie şi comunitate, în vederea integrării copiilor cu nevoi speciale sunt:

*      informarea şi sensibilizarea comunităţii locale cu privire la posibilitatea recuperării, educaţiei chiar şi pentru copiii ce au abandonat şcoala;

*      sporirea conştientizării din partea comunităţii şcolare a necesităţii implicării în transformarea şcolii într-o şcoală integrativă;

*      schimbarea mentalităţii şi atitudinii opiniei publice faţă de copiii cu nevoi speciale;

*      dezvoltarea unei reţele de cooperare în domeniul educaţiei, implicată în procesul de integrare( ex.: poliţia, serviciile sociale, spitale, etc.);

*      implicarea părinţilor copiilor din clasă în vederea reacţionării mai rapide la probleme şi acordarea sprijinului suplimentar copiilor cu nevoi speciale;

*      implicarea comunităţii în sprijinul acordat copiilor cu nevoi speciale;

*      elaborarea programelor şcolare de informare şi pregătire a comunităţii locale pentru educaţia incluzivă, prin aceasta înţelegând adaptarea şcolii la cerinţele speciale ale fiecărui copil, indiferent de problemele acestuia, şi nu a copilului la cerinţele şcolii, găsirea unor strategii didactice adecvate, a unor metode şi tehnici de lucru specifice: planificare, instruire, evaluare.

Bibliografie:

1.    Vrăşmaş, T., Învăţământul integrat şi/ sau inclusiv, Ed. Aramis, Bucureşti, 2001

2.    Vrăşmaş, T., Şcoala şi educaţia pentru toţi, Ed. Miniped, Bucureşti, 2004

3.    Condurache, C., Petrescu, D., Dumitru, A., Consilierea educațională – modulul 5,

      2011

4.    Dumitru, A., Neicu, C., Nicoară, V., Calitatea în educație – modulul 6, 2011



Educarea școlarilor în spiritul valorilor morale

                                           Prof. înv. primar SMARANDA RALUCA

Școala Gimnazială ”Mircea Vodă

 

Scopul fundamental al educației morale constă în formarea și dezvoltarea caracterului, respectiv a individului ca subiect moral care gândește și acționează în spiritul cerințelor și regulilor moralei sociale.

Cine este direct responsabil de educarea copiilor în spiritul valorilor moral-civice? Este suficientă educația moral-civică în școală?

Cu toţii cunoaştem că la educarea şi formarea unei personalităţi contribuie trei factori primordiali: familia, şcoala, societatea. Acestea sunt „responsabile” şi de sistemul de valori pe care-l formează generaţiei în devenire.

Familiarizarea de timpuriu a copilului cu sensul unor noțiuni ca: bine - rău, permis - interzis, minciună - sinceritate, drept - nedrept, cinstit - necinstit etc., reprezintă piatra de temelie a unei conduite morale şi civice reale în formarea lui ca OM. În mod ideal copiii ar trebui să vină în şcoală cu un sistem de valori cât de cât format, iar funcţia principală a profesorilor să fie aceea de a-i ajuta să creeze din ele o ierarhie „sănătoasă”.

Educația morală ajută copilul mai întâi să se adapteze colectivului în care trăiește (familie, grădiniță, școală), mai târziu să-și respecte obligațiile pe care le are de îndeplinit față de familie, profesie, țară și în cele din urmă să participe la crearea valorilor morale ale umanității.Educația moral-civică urmărește inițierea copilului, viitor cetățean, în practicarea unui comportament activ, responsabil, capabil de înțelegere și respect față de sine și ceilalți, conștient de drepturi și îndatoriri, liber și deschis spre alte culturi.Trebuie avut în vedere ca activitățile să pornească de la universul de viață al copilului, al mediului din care provine, de la fapte și situații concrete de viață cunoscute de copii sau care au fost prezentate.

La școlarul de vârstă mică volumul cunoștințelor morale este restrâns: nu are formate unele noțiuni morale ca datorie, cinste, patriotism etc. Prin „ascultare” copilul înțelege o gamă largă de fapte morale: hărnicia, curățenia, punctualitatea, comportarea civilizată. La această vârstă se recomandă o moralitate de tip practic – „văzând și facând” - , în care să fie frecvente imitația, identificarea cu cei din jur.

§     Exemplul are o mare putere de influenţă asupra copiilor datorită caracterului său intuitiv. El se adresează în mod nemijlocit simţurilor copilului, îl ajută să perceapă realitatea vie, concretă. De multe ori sute de cuvinte nu reuşesc să facă înţeles ceea ce un exemplu concret convinge într-o clipă.

 

§     Proverbele, zicătorile transmit prin valoarea lor estetică şi învăţăturile morale modele de acţiune în variate împrejurări cu care se confruntă omul. Prin intermediul lor, copiii înţeleg noţiuni cu conţinut pozitiv: cinstea, hărnicia, răbdarea, bunătatea, curajul, modestia. Dar ei pot învăţa şi din cele cu conţinut negativ pentru că mai repede omul învaţă din rău decât din bine, din situaţii identice trăite.

 

§     Ghicitorile au şi ele învăţămintele lor. Prin intermediul lor, copiii pot să-şi precizeze reprezentări asupra trăsăturilor caracteristice obiectelor şi fenomenelor pe care le cunosc. Prin învăţarea lor, exerciţiul mintal devine antrenant şi distractiv. Li se dezvoltă astfel isteţimea, atenţia, priceperea de a scoate în evidenţă trăsătura principală a unui obiect.

Încă din clasa I, copiii dezbat termeni ca: adevăr, prietenie, altruism, disciplina, supunere, răspundere (valori morale).

§     Citind şi povestind unele lecturi literare,  elevii vor beneficia de efectul educativ al unor lecţii de etică morală. Se vor întâlni cu personaje pozitive şi negative care se luptă şi triumfă binele, întărind credinţa în Dumnezeu; cu personaje care reuşesc datorită speranţei şi credinţei.

§     Recitarea poeziilor este o plăcere pentru şcolarii mici. Ele trezesc puternice sentimente de bucurie, dragoste de viaţă, de apreciere sau dezaprobare faţă de anumite comportamente.

§     Dramatizările au multe implicaţii benefice în realizarea comportamentului moral; schiţele, glumele, scenetele satirice, de asemenea.

§     Educaţia ecologică este un obiectiv al educaţiei morale şi se exprimă prin ataşament faţă de plante şi animale, faţă de natură.

§     Din lecţiile de istorie, copilul află despre modul de organizare al societăţii din cele mai vechi timpuri şi până în epoca modernă şi contemporană. Cunoaşterea formării şi afirmării virtuţilor poporului din care fac parte generează în sufletul elevilor sentimentul de apreciere faţă de curajul şi viteza înaintaşilor.

Educaţia moral – civică se realizează prin lectura suplimentară unde vor identifica valori morale, virtuţi şi comportamente folosite drept exemple pentru sintagme „aşa e bine”, „aşa e rău”.

Oamenii bine crescuți sunt de mare folos chiar dacă nu sunt prea învățați. Căci învățătura de carte, așa cum a câștigat-o la timpul său elevul în școală, se poate pierde cu timpul, bunele moravuri însă, pe care și le-a însușit în frageda vârstă a sa, în care sufletul e primitor ca ceara ce se poate modela după plac, rămâne pentru o viață întreagă.

 

Valorile morale se reflectă în comportamentul fiecăruia.

BIBLIOGRAFIE

·        „Revistă dedicată cadrelor didactice” – învățământul primar, nr.4/ 2006, Editura Miniped

·        http://singerei.educ.md/wp-content/uploads/sites/383/2017/12/Dezvoltarea-competen%C8%9Belor-civice-1.pdf


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu