Olimpiada RELIGIE ortodoxa TEME
Clasa a VI-a
Nume/prenume Data
Clasa
CREAREA LUMII. CREAREA
OMULUI. CREAREA INGERILOR
1.
“La început a
făcut Dumnezeu cerul şi pământul.” (Facere 1,1) – ce se intelege prin
cuvantul “cer”?
2.
“La început a
făcut Dumnezeu cerul şi pământul.” (Facere 1,1) – ce se intelege prin
cuvantul “pamant”?
3. Cine
sunt îngerii?
4. Scrieti
3 argumente prin care sa dovediti superioritatea ingerilor fata de oameni.
5. Scrieti
misiunile ingerilor argumentandu-le. (3 misiuni)
6. Enumerati
cele 9 cete ingeresti.
7. Scrieti
doua temeiuri scripturistice/patristice pentru ingeri.
8. Scrieti
doua temeiuri scripturistice/patristice pentru oameni.
9. Enumerati
zilele creatiei si ce a creat Dumnezeu in fiecare zi.
10. Explicati
argumentand starea omului inaintea caderii in pacatul neascultarii
(stramosesc).
11. Explicati
argumentand starea omului dupa caderea in pacatul neascultarii (stramosesc).
12. Explicati
argumentand urmarile pacatului stramosesc in viata omului.
13. Ce
este „Chipul lui Dumnezeu” din om?
Explicati.
14. “Să facem om după chipul şi după asemănarea
Noastră.” (Facerea 1,26) – la ce se refera „Chipul lui Dumnezeu” in om? Ce inseamna „Asemanarea” omului cu Dumnezeu?
15. Argumentati
legatura omului cu lumea nevazuta si lumea vazuta.
16. Argumentati
importanta omului pentru creatie si pentru Dumnezeu. (3 argumente – creatie; 3
argumente - Dumnezeu)
RUGĂCIUNEA DOMNEASCĂ – TATĂL NOSTRU
Sursa: http://www.religieortodoxa.ro/forum/index.php?topic=253.120
a. Rugăciunea Tatăl nostru se mai numeşte şi Rugăciune
Domnească pentru că ne-a fost dată
chiar de către Domnul nostru Iisus Hristos. Prin aceasta, ne rugăm cu Iisus, cu
înseşi cuvintele Sale.
b. Această rugăciune a fost rostită de
Mântuitorul într-o cuvântare mai amplă, cunoscută în Sfânta Scriptură sub
denumirea de Predica de pe munte.
c. Rugăciunea Tatăl nostru este cea mai de seamă dintre toate rugăciunile, dar şi
cea mai cuprinzătoare, pentru că prin cererile ei se cuprind toate nevoile
sufleteşti şi trupeşti, în perspectiva mântuirii;
d. Prezenţa pluralului în această rugăciune
de arată că trebuie să fim în comuniune cu aproapele, pentru ca cererile
noastre să fie primite;
e. Rugăciunea Tatăl nostru este formată
din trei părţi: invocarea numelui lui
Dumnezeu, cele şapte cereri şi încheierea, cu un cuvânt de slava adus lui Dumnezeu;
Cele şapte cereri:
1. Sfinţească-se numele Tău;
2. Vie Împărăţia Ta;
3. Facă-se voia Ta, precum în cer, aşa şi pe pământ;
4. Pâinea noastră cea de toate zilele,
dă-ne-o nouă astăzi;
5. Şi ne iartă nouă greşelile noastre, precum
şi noi iertăm greşiţilor noştri;
6. Şi nu ne duce pe noi în ispită;
7. Ci ne izbăveşte de cel rău.
Texte importante:
- De Tatăl
ne apropiem prin Fiul.
(Sfântul Atanasie cel Mare).
- Iisus este
Dumnezeu pe pământ şi om în cer. (Sfântul
Ioan Gură de Aur).
- Tatăl nostru e cea mai uşor de înţeles dintre toate
rugăciunile, pentru că pe cât este de restrânsă în cuvinte, pe atât este de
cuprinzătoare. (Tertulian)
- Iar
când vă rugaţi, nu fiţi ca făţarnicii cărora le place, prin sinagogi şi prin
colţurile uliţelor, stând în picioare, să se roage, ca să se arate oamenilor;
adevărat grăiesc vouă: şi-au luat plata lor. (Matei 6, 5)
- Tu însă, când te rogi, intră în cămara ta şi,
închizând uşa, roagă-te Tatălui tău, Care este în ascuns, şi Tatăl tău, Care
este în ascuns, îţi va răsplăti ţie. (Matei 6, 6)
- Că de veţi ierta oamenilor greşelile lor,
ierta-va şi vouă Tatăl vostru Cel ceresc;
Iar de nu veţi ierta oamenilor greşelile lor, nici Tatăl vostru nu vă va ierta greşelile voastre.
Iar de nu veţi ierta oamenilor greşelile lor, nici Tatăl vostru nu vă va ierta greşelile voastre.
(Matei 6, 14-15).
HRISTOS BINECUVINTEAZĂ FAMILIA
Minunea din Cana Galileii
HRISTOS BINECUVINTEAZĂ FAMILIA
Minunea din Cana Galileii
Rezumat:
-
Mântuitorul
Iisus Hristos a fost invitat la o nunta împreună cu Apostolii şi cu Maica Sa;
-
În
timpul ospăţului se termină vinul;
-
Maica
Domnului Îl atenţionează pe Iisus ca s-a teminat vinul;
-
Iisus
pare a fi indiferent faţă de situaţia creată, motivând că nu i-a venit ceasul (adica momentul de a face o minune);
-
Maica
Domnului s-a adresat slujitorilor de la nuntă, spunându-le să facă orice le va
spune; având credinţa certă că va face o minune;
-
Iisus
s-a adresat slujitorilor să umple vasele de piatră de acolo cu apă;
-
Se
adresează din nou slujitorilor sa ducă naşului (nunului) să guste din apa pusă
atunci în vase, care s-a transformat într-un vin mai bun decât cel pe care îl
băuse până atunci;
-
Aceasta
a fost prima minune a Mântuitorului, care a întărit credinţa ucenicilor în El.
Învăţături pentru suflet:
- În Cana Galileii a fost pentru prima dată
când Fecioara Maria, Preasfânta Născătoare de Dumnezeu, a mijlocit înaintea
lui Dumnezeu pentru oameni, prin cuvintele: Faceţi orice vă va spune. Maica
Domnului ştia că Hristos nu poate rămâne indiferent la necazul cuiva, că El
este gata să schimbe lucrurile în bine. De aceea ea are o încredere
absolută în bunătatea Lui. Maica Domnului credea în dumnezeirea Fiului Său
înainte chiar ca El să-Şi dovedească dumnezeirea prin minuni. De atunci şi până
astăzi Maica Domnului se roagă pentru întreaga omenire şi mai ales pentru cei
aflaţi în necazuri şi suferinţe. Ea a văzut atunci grija celor rămaşi fără vin
şi a rugat pe Fiul ei să alunge tristeţea lor, care nu se potrivea cu
evenimentul sărbătorit.
- Transformarea
apei în vin a fost un semn al sfinţirii căsătoriei. Căsătoria fusese
sfinţită încă din Rai, de când a fost creat omul: bărbat şi femeie. Dar după
căderea în păcat a membrilor primii familii (Adam şi Eva), căsătoria s-a
degradat, încât femeia a ajuns sclavă la păgâni, fiind cumpărată de bărbat de
la părinţi. Nici la evrei situaţia nu era mai bună pentru femeie, căci fetele
puteau fi vândute ca sclave de taţii lor, şi nu se puteau căsători decât cu
aprobarea tatălui sau a fratelui mai mare; în plus, femeile evreice căsătorite
trebuiau să facă toată treaba în gospodărie. Mântuitorul a eliberat femeia din
starea de sclavie şi a înnoit căsătoria, făcând-o Sfântă Taină, întemeiată prin
libera consimţire a soţilor şi sfinţită de Biserică.
- Minunea
din Cana a arătat ucenicilor slava lui Dumnezeu şi ei au crezut în El. Până
atunci, El nu făcuse minuni în faţa Apostolilor, doar le vorbise în cuvinte mai
presus de înţelepciunea omenească. Văzând şi minunile, s-a întărit credinţa
lor.
RĂSPLATA CREDINŢEI ŞI A
ASCULTĂRII: Pescuirea minunată
Rezumat - explicaţii
- Hristos a venit la pescari (Apostoli) după ce aceştia se chinuiseră o
noapte întreagă şi nu prinseseră niciun peşte.
Acest lucru înseamnă că, până să vină
Hristos în lume, nimeni nu putea să se mântuiască. Chiar şi evreii, care
erau prinşi în „mreajă" prin Moise, nu respectau legea lui Dumnezeu şi nu
înţelegeau sensul profund al vieţii. Iar celelalte popoare se închinau la zei,
aflându-se într-un întuneric al credinţei şi mai mare. Dar a venit dimineaţa,
adică s-a risipit ceaţa diavolească, şi a răsărit lumina adevărată, adică
Hristos.
- Sfântul Petru şi, probabil, fratele său,
Sfântul Andrei, au aruncat mreaja la porunca Mântuitorului. Atunci au prins
atât de mult peşte, încât era să li se cufunde corabia; au trebuit să îi ajute
fraţii Ioan şi Iacob, cu o a doua corabie.
Acest
lucru mai înseamnă că munca făcută fără ajutorul lui Dumnezeu nu are spor, pe
când la cererea ajutorului divin, ea are spor însutit. De asemenea, mulţimea
peştilor prinşi îi arată pe viitorii oameni prinşi în mreaja cuvântului, prin
predica Evangheliei. Faptul că Sfinţii Apostoli nu au putut ridica singuri
mreaja arată faptul că Hristos va lucra prin ei, cu putere mai mare decât ar
putea avea ei singuri.
- Hristos le-a promis Apostolilor că îi va face „pescari de oameni".
Pe moment, Apostolii nu au înţeles
aceasta. Abia după Cincizecime vor înţelege, primind înţelepciunea
Duhului Sfânt. Tot de atunci vor începe să adune Biserica lui Dumnezeu.
- După această pescuire, cei patru pescari
au lăsat corăbiile şi mrejele şi au urmat fără întrerupere pe Iisus, ca ucenici
ai Săi.
Învăţături pentru suflet:
-
Ascultarea,
credinţa şi urmarea cuvântului lui Dumnezeu ne aduc binecuvântare materială, dar
mai ales duhovnicească;
-
Credinţa
şi ascultarea sunt esenţa învăţăturii dumnezeieşti. Fără acestea nu există
mântuire.
Simboluri ale minunii:
-
pescar de oameni înseamnă apostol,
cel ce va avea misiunea de a aduce la credinţa în Hristos oamenii;
-
Marea simbolizează lumea;
-
Peştii simbolizează oamenii, care se vor converti la
credinţa creştină;
-
Mreaja (plasa, năvodul) simbolizează predica, cuvântul de
învăţătură;
-
Luntrea (corabia) simbolizează amvonul bisericii de unde se
predică sau se citeşte din Sfânta Evanghelie.
BINEFACERE ŞI
RECUNOŞTINŢĂ
Vindecarea celor zece leproşi
Vindecarea celor zece leproşi
Rezumat
-
Iisus
Hristos trecea prin regiunea Samaria, iar la marginea unui sat a fost
întâmpinat de zece leproşi, care-L rugau să aibă milă de ei;
-
Iisus
Învăţătorul le-a spus să se arate preoţilor;
-
Pe
drum spre Ierusalim, ei s-au vindecat de lepră;
-
Numai
unul dintre ei, smarinean de neam, s-a
întors la Iisus
să-I mulţumească pentru binefacere;
Învăţături pentru suflet
, explicaţii:
1. Păcatul este o lepră sufletească, ce
determină omul să nu mai recunoască pe Dumnezeu ca Dătător al tuturor
bunătăţilor sufleteşti şi trupeşti;
2. Nerecunoștința dezumanizează pe om și îl înstrăinează de semeni,
însă recunoștința ridică pe om în demnitate și îl îmbogățește spiritual.
3. Prin mulțumirea noastră adusă lui Dumnezeu creștem și ne îmbogățim duhovnicește în relația noastră cu El, Dăruitorul vieții veșnice
4. De aceea, în fiecare duminică și sărbătoare de peste an, iar în mănăstiri
chiar în fiecare zi din săptămână, Biserica aduce mulțumire sau recunoștință lui Dumnezeu prin Sfânta Liturghie, numită şi
Taina Mulţumirii;
5. Nu
Dumnezeu are nevoie de mulțumirea
noastră, ci noi avem nevoie ca să mulțumim lui Dumnezeu și oamenilor, prin cuvânt și fapte de binefacere, pentru a ne îmbogăți duhovnicește și a crește în comuniune de iubire smerită și sfântă. Iar dacă nu mulțumim lui Dumnezeu și oamenilor, întrerupem sau
slăbim comunicarea și
comuniunea noastră cu Dumnezeu și
cu semenii, sărăcim duhovnicește,
ne închidem în autosuficiență
egoistă și posesivă,
pierzând bucuria sufletului bun, recunoscător și
darnic.
6. Când ne rugăm, nu trebuie doar să cerem,
ci şi să-L slăvim pe Dumnezeu şi să-I mulţumim.
STĂRUINŢA ÎN RUGĂCIUNE
FEMEIA CANAANEANCĂ
FEMEIA CANAANEANCĂ
Rezumat-
-
Mântuitorul
Hristos a trecut prin regiunea Tirului şi Sidonului (aici locuia o populaţie
păgână) însoţit de Apostolii Săi;
-
O
femeie din acele locuri L-a întâmpinat cerându-I milă şi vindecarea fiicei ei,
chinuită de un duh rău;
-
Iisus,
la prima vedere, nu o ia în considerare;
-
La
rugămintea Apostolilor pentru a-i asculta ruga femeii, Iisus o respinge;
-
Femeia
insistă şi Iisus chiar accentuează refuzul;
-
evidenţiind
credinţa puternică afemeii, Iisus îi vindecă fiica;
Învăţături pentru suflet
, explicaţii:
1. Rugăciunea femeii canaanence este un model pentru noi: stăruitoare, cu
smerenie, plină de credinţă şi nădejde;
2. Femeia dă dovadă de mare înţelepciune şi smerenie în dialog cu Iisus, nu
se simte jignită când, aparent, îi refuză ajutorul;
3. Insistenta femeii, ingăduită de Hristos pentru
că ştia ce va spune, arată înţelepciune sfântă pentru că era încredinţată de
îndreptăţirea cererii sale. Nu doar inima de mamă, ci şi credinţa fermă a
determinat-o să fie atentă la fiecare
cuvant al Mantuitorului, aceeaşi credinţă care, admirată de Însuşi Domnul, a mântuit-o pe ea şi pe fiica ei.
4. Atunci când simţim că nu mai este nicio
speranţă pentru noi, ne vine în ajutor chiar Dumnezeu;
5. Mijlocirea femeii pentru copila sa este
mijlocirea Bisericii pentru credincioşii săi şi a credinciosului pentru
aproapele său.
6. Cananeanca e răsplătită în conformitate şi
proporţional cu greutatea examenului la care a fost supusă şi potrivit
calităţii răspunsurilor date.
_______________________________________________________________________________
INVIEREA DOMNULUI SI IMPORTANTA EI PENTRU VIATA CRESTINA. ARATARILE
DOMNULUI DUPA INVIERE
Invierea
Domnului si importanta ei
Importanța
Învierii Domnului pentru credința creștină:
1) Învierea Domnului este piatra de temelie a credinței creștine, „centrul centrului, inima
adevărată a creștinismului” (teologul raționalist D. Strauss): „Iar dacă se
propovăduieşte că Hristos a înviat din morţi, cum zic unii dintre voi că nu
este înviere a morţilor? Dacă nu este înviere a morţilor, nici Hristos n-a
înviat. Şi dacă Hristos n-a înviat, zadarnică este atunci propovăduirea
noastră, zadarnică este şi credinţa voastră. Ne aflăm încă şi martori mincinoşi
ai lui Dumnezeu, pentru că am mărturisit împotriva lui Dumnezeu că a înviat pe
Hristos, pe Care nu L-a înviat, dacă deci morţii nu înviază. Căci dacă morţii
nu înviază, nici Hristos n-a înviat. Iar dacă Hristos n-a înviat, zadarnică
este credinţa voastră, sunteţi încă în păcatele voastre; și atunci şi cei ce au
adormit în Hristos au pierit. Iar dacă nădăjduim în Hristos numai în viaţa
aceasta, suntem mai de plâns decât toţi oamenii. Dar acum Hristos a înviat din
morţi, fiind începătură (a învierii) celor adormiţi. Că de vreme ce printr-un
om a venit moartea, tot printr-un om şi învierea morţilor. Căci, precum în Adam
toţi mor, aşa şi în Hristos toţi vor învia. Dar fiecare în rândul cetei sale:
Hristos începătură (cel dintâi rod), apoi cei ai lui Hristos, la venirea Lui”
(1 Corinteni 15). Învierea Domnului, prezisă de El Însuși în mai multe rânduri
Apostolilor Săi, este semnul atotputerniciei Sale, semnul biruinței vieții
asupra morții.
2) Crucea/jertfa și Învierea se presupun reciproc: jertfa fără înviere ar fi
fost fără rost, iar învierea fără jertfă ar fi fost imposibilă: „În cruce este
o putere care produce înviere și în înviere e prezentă, într-un anumit sens, în
mod etern, crucea. Crucea are în ea însăși o forță biruitoare a păcatului și a
morții, o putere care înaintează spre înviere și se finalizează în înviere”. Pe
cruce a fost pironit păcatul (Coloseni 2) și s-a arătat iubirea lui Dumnezeu
care întrece orice cunoaștere (Efeseni 3). Cugetând la Crucea Domnului, Sfântul
Ioan Gură de Aur spune: „Dacă mă întreabă cineva, ce lucru minunat a făcut
Hristos? Eu voi lăsa cerul, pământul, marea, învierea multor morți și alte
minuni, și voi arăta doar crucea, care este mai slăvită decât toate. Crucea
este vrerea Tatălui, slava Fiului Unuia Născut, desfătarea Sfântului Duh,
podoaba îngerilor, siguranța Bisericii, mândria lui Pavel”. Crucea însă nu ar
fi adus izbăvirea dacă viața nu ar fi triumfat asupra morții: „Dacă Hristos,
murind, n-ar fi înviat, nici păcatul nu s-ar fi șters, nici moartea nu s-ar fi
nimicit, nici blestemul nu s-ar fi ridicat... moartea s-ar fi perpetuat în
veci”.
3) Învierea
Domnului este garanția învierii noastre: Luând fire omenească, Fiul lui
Dumnezeu S-a făcut Fiu al omului, întru toate asemenea nouă, afară de păcat.
S-a făcut „unul dintre noi, întâiul născut între mulți frați” (Romani 8),
„capul trupului, al Bisericii; El este începutul, întâiul născut din morţi, ca
să fie El cel dintâi întru toate” (Coloseni 1). Astfel, cum spune Sf.Apostol
Pavel în prima epistolă către Corinteni, capitolul 15, firea menească a lui
Hristos s-a făcut „aluatul” sfințeniei pentru întreaga omenire, „pârgă a
învierii și garanția învierii noastre”.
Păreri negative ale
teologilor raționaliști referitoare la Învierea Domnului și combaterea lor
1)
Ipoteza înșelăciunii
2) Ipoteza vizionarismului
3) Ipoteza morții aparente
4) Ipoteza mistificării cuvintelor Mântuitorului
1) Ipoteza înșelăciunii:
Ipoteza
furtului de către ucenici a trupului lui Iisus a fost formulată chiar de
arhierei, în prima zi a Învierii, pentru a compromite credința în Înviere
(Matei 28), apoi a fost reluată de filosofii păgâni din primele secole (Cels,
Iulian Apostatul, etc.) și de unii teologi raționaliști din secolele XVIII și
XIX. Pe lângă mulți alții, Sf. Ioan Gură de Aur îi demonstrează toată
falsitatea, arătând cât de neverosimilă este o astfel de teorie.
Contra-argumente:
% ucenicii nu
puteau fura trupul lui Iisus din mormânt, deoarece: erau cuprinși de frică;
% nu ar fi putut da la o parte piatra cea mare
fără a fi văzuți sau auziți de străjeri;
% nu ar fi putut desprinde giulgiurile;
% în grabă fiind, nu ar fi avut timp să așeze
mahrama înfășurată alături;
% ar fi venit din
prima noapte, când nu era pază întărită la mormânt;
% dacă paznicii
dormeau, de unde știau că ucenicii au furat trupul?
% de ce nu au
fost paznicii pedepsiți?
% de ce nu au
fost apostolii prinși și cercetați, ca să se găsească trupul furat?
% de ce
apostolilor li s-a interzis doar să predice în numele lui Iisus și apoi au fost
lăsați liberi (Fapte 4)?
% unde au ascuns apostolii trupul Domnului, de nu
a mai fost găsit niciodată?
% ar mai fi murit
apostolii pentru o minciună, știind că Iisus nu a înviat?;
% arhiereii nu
puteau fura trupul lui Iisus din mormânt, deoarece, în acest caz, pentru a
împiedica zvonul învierii, ar fi fost de ajuns să arate mulțimii trupul mort al
lui Iisus, în loc să interzică apostolilor să propovăduiască învierea;
% Iosif nu putea
fura trupul Domnului pentru a-l duce în Arimateea, deoarece în acest caz
apostolii ar fi aflat și nu s-ar mai fi mirat de dispariția lui, nici nu și-ar
mai fi riscat viața pentru a predica Învierea.
2) Ipoteza vizionarismului:
Această ipoteză
a fost susținută de filosoful păgân Cels, apoi de teologii raționaliști din
secolul XIX, fie sub forma viziunii subiective (arătările lui Iisus erau doar
creații ale imaginației apostolilor – Strauss, Renan, etc.), fie sub forma
viziunii obiective (apostolii au văzut sufletul celui ce murise, așa ca în
cazul fenomenelor telepatice sau spiritiste – Weisse, Schweitzer, etc.).
Contra-argumente:
% apostolii erau
oameni simpli, pescari, fără a avea un organism bolnav și cu nervii
zdruncinați, sau cu o imaginație atât de bogată încât să fie capabilă de
halucinații;
% ei nu credeau în înviere, nu o așteptau, ci
plângeau și erau triști;
% ei nu înțelegeau ce este aceea a învia din
morți (Marcu 9), nu pricepeau atunci când Iisus le spusese că va învia;
% ei nu au crezut
pe femeile mironosițe când le-au vestit învierea, ba chiar Toma nu va crede
nici pe ceilalți apostoli că L-au văzut pe Domnul, iar când Hristos li se
arată, ei se sperie, crezând că văd duh; prin urmare nu se puteau
autosugestiona în ceva ce nu credeau și nu înțelegeau;
% halucinațiile
sunt de scurtă durată, apoi dispar când subiectul revine la starea normală, dar
apostolii au rămas convinși pentru totdeauna de realitatea învierii;
% halucinațiile colective sunt aproape
imposibile;
% sufletele celor
morți, sau fantomele în cazul halucinațiilor, nu se lasă pipăite și nu se
așează la masă să mănânce alături de persoane reale;
% viziunea doar a
spiritului Celui ce murise nu-i putea transforma atât de mult pe apostoli și nu
i-ar fi făcut să creadă în învierea cu trupul a lui Iisus.
3) Ipoteza morții aparente:
Această ipoteză
susținută de unii teologi raționaliști din secolele XVIII și XIX afirmă că
Iisus nu ar fi murit într-adevăr pe cruce, ci ar fi căzut într-o stare
cataleptică, într-un fel de leșin sau moarte aparentă, o letargie cauzată de
băuturile primite în timpul răstignirii, după care s-ar fi trezit din această
stare, datorită răcelii giulgiurilor și a mormântului, și ar fi ieșit afară,
după ce piatra de la ușa mormântului ar fi fost prăvălită fie de El Însuși, fie
în urma cutremurului produs. Paulus aduce în plus ca „dovadă” a lui Iisus
„înviorat”, nu „înviat”, faptul că El nu a permis Mariei Magdalena să-L atingă,
dar după opt zile îi va permite acest lucru lui Toma și va mânca împreună cu
apostolii. După ce S-a arătat adepților Săi timp de 40 de zile, Iisus S-ar fi
retras apoi printre esenieni sau în Fenicia.
Contra-argumente:
% ostașii nu au
zdrobit fluierele picioarelor lui Iisus, ceea ce arată că erau convinși de
moartea Sa;
% pentru o și mai
mare siguranță, „unul din ostaşi, cu suliţa a împuns coasta Lui şi îndată a
ieşit sânge şi apă” (Ioan 19), semn că deja trupul celui mort își încetase
funcțiile;
% Pilat a
încredințat lui Iosif trupul lui Iisus după ce a fost asigurat de sutaș că
Iisus a murit;
% presupunând prin absurd că Iisus nu ar fi
murit pe cruce, El ar fi fost ucis în mod sigur de condițiile neprielnice din
mormânt: aromatele asfixiante, giulgiurile lipite de trup, care deveneau
rigide, împiedicând orice mișcare, calcarul în care era săpat mormântul, lipsa
aerului, etc.;
% paza pusă de arhierei la mormânt, tocmai ca
Iisus să nu iasă a treia zi, așa cum spusese, mai precis să nu fie furat de
ucenici, cum credeau ei, căci „atunci va fi rătăcirea de pe urmă mai rea decât
cea dintâi” (Matei 27);
% Iisus, slăbit, nu ar fi putut da piatra la o
parte, nici nu ar fi putut trece printre paznici, ca apoi să facă o călătorie
atât de lungă ca cea spre Emaus și înapoi, nici nu ar fi putut trece prin ușile
încuiate, făcând apostolilor o impresie atât de extraordinară încât aceștia
să-și dea și viața pentru a propovădui Învierea Lui.
4) Ipoteza mistificării cuvintelor Mântuitorului:
A fost
formulată de adepții școlii mitologice, în frunte cu Bultmann. După aceștia,
despre viața lui Iisus nu știm aproape nimic sigur, mesajul Său a fost expus
mitic de către evangheliști, sub influența literaturii iudaice și al mitului
gnostic al mântuirii. Astfel, Hristos ar fi doar instrumentul Logosului lui
Dumnezeu, rostul vieții Sale fiind numai de a face cunoscută oamenilor
mântuirea care vine ca dar din partea lui Dumnezeu. El nu ar fi mântuitorul, ci
numai începutul mântuirii, meritul Lui fiind de a da exemplu oamenilor (exemplu
de ascultare față de Dumnezeu). Răstignirea a fost un fapt real, dar nu a avut
decât rolul de a aduce la cunoștința oamenilor starea de păcătoșenie în care se
află și sentința de condamnare rostită de Dumnezeu împotriva lumii păcătoase. Cât privește învierea, aceasta ar
fi o reprezentare mitică, dată de apostoli valorii triumfătoare a crucii.
Contra-argumente:
% evangheliștii au fost apostoli
sau ucenici ai apostolilor, deci martori direcți, iar mărturiile lor sunt
istorice
% apostolii, oameni simpli dar
realiști, constatând moartea lui Iisus, nu puteau inventa istoria învierii și
apoi să-și riște și viața pentru ea.
Aratarile Domnului dupa
Inviere
Femeile mironosițe la mormântul
Domnului:
a) După ce „sâmbătă s-au odihnit
după Lege” (Luca 23) – era prima zi a Paștelui iudaic, 15 Nissan – seara, „după
ce a trecut ziua sâmbetei, Maria
Magdalena, Maria, mama lui Iacov, şi Salomeea au cumpărat miresme, ca
să vină să-L ungă. Şi dis-de-dimineaţă, în prima zi a săptămânii (Duminică), pe
când răsărea soarele, au venit la mormânt. Şi ziceau între ele: Cine ne va
prăvăli nouă piatra de la uşa mormântului? Dar, ridicându-şi ochii, au văzut că
piatra fusese răsturnată; căci era foarte mare” (Marcu 16).
b) „Şi iată s-a făcut cutremur
mare, că îngerul Domnului, coborând din cer şi venind, a prăvălit piatra şi
şedea deasupra ei. Şi înfăţişarea lui era ca fulgerul şi îmbrăcămintea lui albă
ca zăpada. Şi de frica lui s-au cutremurat cei ce păzeau şi s-au făcut ca
morţi” (Matei 28).;
c) Maria Magdalena, nerăbdătoare, se detașează de grup și ajunge prima
la mormânt; ea observă piatra ridicată și mormântul gol (Ioan 20), de aceea,
după ce înștiințează și pe celelalte femei care se apropiau, „a alergat şi a
venit la Simon-Petru şi la celălalt ucenic pe care-l iubea Iisus, şi le-a zis:
Au luat pe Domnul din mormânt şi noi nu ştim unde L-au pus” (Ioan 20);
d) Sosind și celelalte femei la mormânt, au găsit piatra răsturnată de pe mormânt
și intrând, nu au găsit trupul Domnului Iisus (Luca 24, Marcu 16). „Şi fiind
ele încă nedumerite de aceasta, iată doi bărbaţi au stat înaintea lor, în
veşminte strălucitoare. Şi, înfricoşându-se ele şi plecându-şi feţele la
pământ, au zis aceia către ele: De ce căutaţi pe Cel viu între cei morţi?”
(Luca 24) – la Marcu 16 și Matei 28 este amintit un singur înger, probabil cel
ce a vorbit femeilor: „Nu vă temeți! Căutaţi pe Iisus Nazarineanul, Cel
răstignit? A înviat! Nu este aici, căci S-a sculat precum a zis. Iată locul
unde L-au pus. Dar mergeţi şi spuneţi ucenicilor Lui şi lui Petru că va merge
în Galileea, mai înainte de voi; acolo Îl veţi vedea, după cum v-a spus”;
e) „Şi întorcându-se de la
mormânt, au vestit toate acestea celor unsprezece şi tuturor celorlalţi. Iar
ele erau: Maria Magdalena, şi Ioana şi
Maria lui Iacov şi celelalte împreună cu ele, care ziceau către apostoli
acestea. Şi cuvintele acestea au părut înaintea lor ca o aiurare şi nu le-au
crezut” (Luca 24). Petru și Ioan la mormântul Domnului: Anunțați de Maria
Magdalena de dispariția trupului lui Hristos, Petru și Ioan vin în grabă la mormânt:
„Deci a ieşit Petru şi celălalt ucenic şi veneau la mormânt. Şi cei doi alergau
împreună, dar celălalt ucenic, alergând înainte, mai repede decât Petru, a
sosit cel dintâi la mormânt. Şi, aplecându-se, a văzut giulgiurile puse jos,
dar n-a intrat. A sosit şi Simon-Petru, urmând după el, şi a intrat în mormânt
şi a văzut giulgiurile puse jos, iar mahrama, care fusese pe capul Lui, nu era
pusă împreună cu giulgiurile, ci înfăşurată, la o parte, într-un loc. Atunci a
intrat şi celălalt ucenic care sosise întâi la mormânt, şi a văzut şi a
crezut.Căci încă nu ştiau Scriptura, că Iisus trebuia să învieze din morţi. Şi
s-au dus ucenicii iarăşi la ai lor” (Ioan 20).
Arătările
Domnului după Înviere:
1.
Arătarea Domnului către Fecioara Maria și către Maria Magdalena:
„Şi înviind dimineaţa, în ziua
cea dintâi a săptămânii (Duminică) El s-a arătat întâi Mariei Magdalena, din
care scosese şapte demoni” (Marcu 16). După ce a dus lui Petru și Ioan vestea
despre dispariția trupului lui Iisus, Maria Magdalena revine la mormânt: „Iar
Maria stătea afară lângă mormânt plângând. Şi pe când plângea, s-a aplecat spre
mormânt. Şi a văzut doi îngeri în veşminte albe şezând, unul către cap şi altul
către picioare, unde zăcuse trupul lui Iisus. Şi aceia i-au zis: Femeie, de ce
plângi? Pe cine cauţi? Ea le-a zis:Că au luat pe Domnul meu şi nu ştiu unde
L-au pus. Zicând acestea, ea s-a întors cu faţa şi a văzut pe Iisus stând, dar
nu ştia că este Iisus. Zis-a ei Iisus: Femeie, de ce plângi? Pe cine cauţi? Ea,
crezând că este grădinarul, I-a zis: Doamne, dacă Tu L-ai luat, spune-mi unde
L-ai pus şi eu Îl voi ridica. Iisus i-a zis: Maria! Întorcându-se, aceea I-a
zis evreieşte: Rabuni! (adică, Învăţătorule). Iisus i-a zis:Nu te atinge de
Mine, căci încă nu M-am suit la Tatăl Meu. Mergi la fraţii Mei şi le spune: Mă
sui la Tatăl Meu şi Tatăl vostru şi la Dumnezeul Meu şi Dumnezeul vostru. Şi a
venit Maria Magdalena vestind ucenicilor că a văzut pe Domnul şi acestea i-a
zis ei” (Ioan 20).
2.
Arătarea Domnului către femeile mironosițe: „
Dar când mergeau ele să vestească
ucenicilor, iată Iisus le-a întâmpinat, zicând: Bucuraţi-vă! Iar ele,
apropiindu-se, au cuprins picioarele Lui şi I s-au închinat. Atunci Iisus le-a
zis: Nu vă temeţi. Duceţi-vă şi vestiţi fraţilor Mei, ca să meargă în Galileea,
şi acolo Mă vor vedea” (Matei 28).
3.
Arătarea Domnului către cei doi ucenici, Luca și Cleopa, în drum spre Emaus:
„După aceea, S-a arătat în alt
chip, la doi dintre ei, care mergeau la o ţarină. Şi aceia, mergând, au vestit
celorlalţi, dar nici pe ei nu i-au crezut” (Marcu 16). Evanghelistul Luca
descrie amănunțit această arătare (Luca 24: 13-35):
4. Arătarea Domnului către Sfântul
Apostol Petru:
La întoarcerea
lor din Emaus, Luca și Cleopa află că Iisus S-a arătat și lui Simon Petru (Luca
24); probabil aceasta se întâmplase în dimineața aceleiași zile, la întoarcerea
lui Petru de la mormântul Domnului. Și Apostolul Pavel, enumerând mărturiile
apostolice despre Învierea Domnului, amintește de arătarea lui Hristos către
Petru (Chefa): „(...) S-a arătat lui Chefa, apoi celor doisprezece; în urmă S-a
arătat deodată la peste cinci sute de fraţi (...) după aceea S-a arătat lui
Iacov, apoi tuturor apostolilor; iar la urma tuturor (...) mi S-a arătat şi
mie” (1 Corinteni 15).
5. Arătarea Domnului către Sfinții Apostoli, fără Toma, în Duminica
Învierii:
În seara
aceleiași zile a Învierii, pe când Apostolii ședeau la masă și discutau încă cu
cei întorși de la Emaus, Iisus apare deodată în mijlocul lor: „Şi fiind seară,
în ziua aceea, întâia a săptămânii (duminica), şi uşile fiind încuiate, unde
erau adunaţi ucenicii de frica iudeilor, a venit Iisus şi a stat în mijloc şi
le-a zis: Pace vouă!” (Ioan 20). Evanghelistul Marcu amintește faptul că Iisus
i-a mustrat pe Apostoli pentru necredința și împietrirea inimii lor (căci ei se
îndoiseră și de spusele femeilor, și de relatarea celor doi ucenici întorși din
Emaus), iar evanghelistul Luca amintește faptul că Iisus i-a mustrat pe
Apostoli și pentru faptul că, deși Îl văd în fața lor, se îndoiesc încă de
Învierea Sa, crezând că văd duh. Pentru a-i convinge, Iisus le spune să-i
pipăie mâinile și picioarele („Vedeţi mâinile Mele şi picioarele Mele, că Eu
Însumi sunt; pipăiţi-Mă şi vedeţi, că duhul nu are carne şi oase, precum Mă
vedeţi pe Mine că am” – Luca 24) și apoi stă la masă cu ei, mâncând o bucată de
pește fript și un fagure de miere (Luca 24). După aceea, Hristos le dă
Apostolilor pacea Sa și Duhul Sfânt, pentru a continua opera Sa de mântuire a
lumii: „Şi Iisus le-a zis iarăşi: Pace vouă! Precum M-a trimis pe Mine Tatăl,
vă trimit şi Eu pe voi. Şi zicând acestea, a suflat asupra lor şi le-a zis:
Luaţi Duh Sfânt; cărora veţi ierta păcatele, le vor fi iertate şi cărora le
veţi ţine, vor fi ţinute” (Ioan 20).
6. Arătarea Domnului către Sfinții Apostoli, împreună cu Toma:
A avut loc în
duminica următoare, „după opt zile” de la Înviere, în Ierusalim, unde Apostolii
rămăseseră pentru a serba cele șapte zile ale azimelor, prevăzute de Lege. „Iar
Toma, unul din cei doisprezece, cel numit Geamănul, nu era cu ei când a venit
Iisus. Deci au zis lui ceilalţi ucenici: Am văzut pe Domnul! Dar el le-a zis:
Dacă nu voi vedea, în mâinile Lui, semnul cuielor, şi dacă nu voi pune degetul
meu în semnul cuielor, şi dacă nu voi pune mâna mea în coasta Lui, nu voi crede.
Şi după opt zile, ucenicii Lui erau iarăşi înăuntru, şi Toma, împreună cu ei.
Şi a venit Iisus, uşile fiind încuiate, şi a stat în mijloc şi a zis: Pace
vouă! Apoi a zis lui Toma: Adu degetul tău încoace şi vezi mâinile Mele şi adu
mâna ta şi o pune în coasta Mea şi nu fi necredincios ci credincios. A răspuns
Toma şi I-a zis: Domnul meu şi Dumnezeul meu! Iisus I-a zis: Pentru că M-ai
văzut ai crezut. Fericiţi cei ce n-au văzut şi au crezut!” (Ioan 20).
7. Arătarea Domnului către Apostoli în Galileea, la Marea Tiberiadei:
„După acestea,
Iisus S-a arătat iarăşi ucenicilor la Marea Tiberiadei, şi S-a arătat aşa: Erau
împreună Simon-Petru şi Toma, cel numit Geamănul, şi Natanael, cel din Cana
Galileii, şi fiii lui Zevedeu şi alţi doi din ucenicii Lui. Simon-Petru le-a
zis: Mă duc să pescuiesc. Şi i-au zis ei: Mergem şi noi cu tine. Şi au ieşit şi
s-au suit în corabie, şi în noaptea aceea n-au prins nimic. Iar făcându-se
dimineaţă, Iisus a stat la ţărm; dar ucenicii n-au ştiut că este Iisus. Deci
le-a zis Iisus: Fiilor, nu cumva aveţi ceva de mâncare? Ei I-au răspuns: Nu.
Iar El le-a zis: Aruncaţi mreaja în partea dreaptă a corăbiei şi veţi afla.
Deci au aruncat-o şi nu mai puteau s-o tragă de mulţimea peştilor. Şi a zis lui
Petru ucenicul acela pe care-l iubea Iisus: Domnul este! Deci Simon-Petru,
auzind că este Domnul, şi-a încins haina, căci era dezbrăcat, şi s-a aruncat în
apă. Şi ceilalţi ucenici au venit cu corabia, căci nu erau departe de ţărm, ci
la două sute de coţi, trăgând mreaja cu peşti. Deci, când au ieşit la ţărm, au
văzut jar pus jos şi peşte pus deasupra, şi pâine. Iisus le-a zis: Aduceţi din
peştele pe care l-aţi prins acum. Simon-Petru s-a suit în corabie şi a tras
mreaja la ţărm, plină de peşti mari: o sută cincizeci şi trei, şi, deşi erau
atâţia, nu s-a rupt mreaja. Iisus le-a zis: Veniţi de prânziţi. Şi nici unul
din ucenici nu îndrăznea să-L întrebe: Cine eşti Tu?, ştiind că este Domnul.
Deci a venit Iisus şi a luat pâinea şi le-a dat lor, şi de asemenea şi peştele.
Aceasta este, acum, a treia oară când Iisus S-a arătat ucenicilor, după ce S-a
sculat din morţi” (Ioan 21).
8. Arătarea Domnului către Apostoli pe muntele din Galileea:
„Iar cei
unsprezece ucenici au mers în Galileea, la muntele unde le poruncise lor Iisus.
Şi văzându-L, I s-au închinat, ei care se îndoiseră. Şi apropiindu-Se Iisus,
le-a vorbit lor, zicând: Datu-Mi-s-a toată puterea, în cer şi pe pământ. Drept
aceea, mergând, învăţaţi toate neamurile, botezându-le în numele Tatălui şi al
Fiului şi al Sfântului Duh, învăţându-le să păzească toate câte v-am poruncit
vouă, şi iată Eu cu voi sunt în toate zilele, până la sfârşitul veacului. Amin”
(Matei 28).
9. Arătarea Domnului în ziua Înălțării, pe muntele Eleonului (Măslinilor):
Această ultimă
arătare este relatată de evangheliștii Luca și Marcu imediat după arătarea
Domnului către Apostoli în Ierusalim, în Duminica Învierii; Înălțarea Domnului
este apoi completată de Luca mai detaliat în Faptele Apostolilor, unde
precizează că între Duminica Învierii și Înălțarea la cer, Iisus S-a arătat
Apostolilor Săi de mai multe ori, timp de 40 de zile. Această ultimă arătare a
Domnului are loc după ce Apostolii se întorc din Galileea în Ierusalim,
probabil pentru sărbătoarea Cincizecimii; Mântuitorul li Se arată din nou în
Ierusalim, amintindu-le profețiile despre patimile și Învierea Sa, pe care El
le anunțase încă dinainte de răstignire: „Şi le-a zis: Acestea sunt cuvintele
pe care le-am grăit către voi fiind încă împreună cu voi, că trebuie să se
împlinească toate cele scrise despre Mine în Legea lui Moise, în prooroci şi în
psalmi. Atunci le-a deschis mintea ca să priceapă Scripturile. Şi le-a spus că
aşa este scris şi aşa trebuie să pătimească Hristos şi aşa să învieze din morţi
a treia zi. Şi să se propovăduiască în numele Său pocăinţa spre iertarea
păcatelor la toate neamurile, începând de la Ierusalim” (Luca 24).
Evanghelistul Marcu adaugă faptul că Iisus îi trimite pe Apostoli să predice
Evanghelia la toată făptura: „Şi le-a zis: Mergeţi în toată lumea şi
propovăduiţi Evanghelia la toată făptura. Cel ce va crede şi se va boteza se va
mântui; iar cel ce nu va crede se va osândi. Iar celor ce vor crede, le vor
urma aceste semne: în numele Meu, demoni vor izgoni, în limbi noi vor grăi,
șerpi vor lua în mână şi chiar ceva dătător de moarte de vor bea nu-i va
vătăma, peste cei bolnavi îşi vor pune mâinile şi se vor face sănătoşi” (Marcu
16). Hristos le poruncește Apostolilor să nu plece din Ierusalim până nu vor
primi Duhul Sfânt, apoi pornește împreună cu ei pe drumul spre Betania, până pe
Muntele Eleonului, unde Se va înălța la cer: „Voi sunteţi martorii acestora. Şi
iată, Eu trimit peste voi făgăduinţa Tatălui Meu; voi însă şedeţi în cetate,
până ce vă veţi îmbrăca cu putere de sus” (Luca 24); „Şi cu ei petrecând, le-a
poruncit să nu se depărteze de Ierusalim, ci să aştepte făgăduinţa Tatălui, pe
care (a zis El) aţi auzit-o de la Mine: Că Ioan a botezat cu apă, iar voi veţi
fi botezaţi cu Duhul Sfânt, nu mult după aceste zile. Iar ei, adunându-se, Îl
întrebau, zicând: Doamne, oare, în acest timp vei aşeza Tu, la loc, împărăţia
lui Israel? El a zis către ei: Nu este al vostru a şti anii sau vremile pe care
Tatăl le-a pus în stăpânirea Sa, ci veţi lua putere, venind Duhul Sfânt peste
voi, şi Îmi veţi fi Mie martori în Ierusalim şi în toată Iudeea şi în Samaria
şi până la marginea pământului” (Fapte 1). Înălțarea la cer: „Deci Domnul
Iisus, după ce a vorbit cu ei, S-a înălţat la cer şi a şezut de-a dreapta lui
Dumnezeu. Iar ei, plecând, au propovăduit pretutindeni şi Domnul lucra cu ei şi
întărea cuvântul, prin semnele care urmau. Amin” (Marcu 16); „Şi i-a dus afară
până spre Betania şi, ridicându-Şi mâinile, i-a binecuvântat. Şi pe când îi
binecuvânta, S-a despărţit de ei şi S-a înălţat la cer. Iar ei, închinându-se
Lui, s-au întors în Ierusalim cu bucurie mare. Şi erau în toată vremea în
templu, lăudând şi binecuvântând pe Dumnezeu. Amin” (Luca 24); „Şi acestea
zicând, pe când ei priveau, S-a înălţat şi un nor L-a luat de la ochii lor. Şi
privind ei, pe când El mergea la cer, iată doi bărbaţi au stat lângă ei,
îmbrăcaţi în haine albe, Care au şi zis: Bărbaţi galileieni, de ce staţi
privind la cer? Acest Iisus care S-a înălţat de la voi la cer, astfel va şi
veni, precum L-aţi văzut mergând la cer. Atunci ei s-au întors la Ierusalim de
la muntele ce se cheamă al Măslinilor, care este aproape de Ierusalim, cale de
o sâmbătă” (Fapte 1). Alte arătări ale Mântuitorului semnalate de Sfântul
Apostol Pavel:
10. Arătarea Domnului la mai mult de 500 de frați deodată, probabil tot
în Galileea (1 Corinteni 15);
11. Arătarea Domnului către Iacov, fratele (ruda) Domnului (1 Corinteni
15);
12. Arătarea Domnului către Sfântul Apostol Pavel, pe drumul Damascului: 1 Corinteni
15, apoi în Faptele Apostolilor 9 (descrisă de Luca), în Faptele Apostolilor 22
(descrisă de însuși
Apostolul Pavel în cuvântarea sa către iudeii din Ierusalim), și în Faptele
Apostolilor 26 (descrisă tot de Apostolul Pavel, în cuvântarea sa către regele
Agripa):
OGLINDA TABLEI
(CAIETULUI)
Învierea
Domnului. Arătările Mântuitorului Iisus Hristos după Înviere
FISA 1
Completaţi spaţiile libere cu
cuvintele corecte (Pastile, cruce, apa, sange, mort, Iosif,
Nicodim, piatra,pecetluit, soldati, Fecioara Maria, femei mironosite,apostolii)
(Prohodul Domnului, Vinerea Mare):
a) Pentru că a doua zi iudeii
sărbătoreau........... trupurile celor răstigniţi trebuiau luate de
pe........... Pentru a se convinge că lisus este.........., un soldat L-a
împuns cu suliţa şi îndată a curs.............şi........... .
Doi prieteni
ai lui lisus.............şi...............au luat trupul de pe cruce si L-a usa
mormântului au prăvălit o.............mare.
Lângă mormânt au rămas.....................şi celelalte
………………………….......... care plângeau.
A doua zi,
arhiereii au pus………….........să păzească mormântul şi au……………........piatra de
teamă ca.........................să nu fure trupul.
b) Când şi cum cinstesc creştinii Patimile,
Moartea şi Ingroparea Domnului?
Creştinii cinstesc
Patimile, Moartea şi
Ingroparea Domnului în fiecare an în.............................. prin
savarsirea ……....................... .
(*) Pastile în sat
de Rădulescu Niger
1. Azi in sat,
Parca-i ziua mai frumoasa
Si soseaua-i mai voioasa.
Parca-i ziua mai frumoasa
Si soseaua-i mai voioasa.
2. Am plecat acum cu totii,
Si bunicul si nepotii,
La altar, la inchinat!
Si bunicul si nepotii,
La altar, la inchinat!
3. Bucurosi
Ne-am intors, apoi, acasa,
Si ne-am asezat la masa.
Ne-am intors, apoi, acasa,
Si ne-am asezat la masa.
4. Apoi mult ne-am veselit
Si la masa am ciocnit
Oua rosii!
Si la masa am ciocnit
Oua rosii!
FISA 2
Completaţi spaţiile libere din coloana B cu numele persoanelor cărora
li s-a arătat Hristos, ţinând cont de acele împrejurări, notate în coloana A.
A. B.
- Eu am avut dovezi că este adevărat.
..................................
- Noi am alergat la mormânt să ne convingem
...................................
- Eu am alergat să spun ucenicilor.
...................................
- Noi am crezut că este o nălucă.
..................................
- Noi ne-am întors la mormânt şi am plâns.
..................................
Dictionar:
Giulgiu – panza in care a fost infasurat Mantuitorul Hristos cand a fost
ingropat;
Mahrama – bucata de panza (stergar) cu care a fost sters de Veronica Mantuitorul
in drum spre Golgota si pe care a ramas intiparit chipul Domnului;
ÎNVĂŢĂTURI
MORALE:
- Să
transmitem şi altora vestea Învierii Domnului!
- Să
participăm la slujba Învierii Domnului!
- Să sărbătorim creştineşte Învierea Domnului!
-Sa fim martori vii ai Invierii Domnului prin credinta,
faptele si viata noastra!
- Să-L
iubim din tot sufletul pe Dumnezeu şi pe aproapele nostru prin ascultarea si
implinirea Cuvantului Domnului!
INGERUL A STRIGAT
http://www.youtube.com/watch?v=pr1UETQh4aQ
„Ingerul a strigat, catre cea plina de har,
Curată Fecioară, bucură-te!
Si iarasi zic, bucură-te!
Ca Fiul tău a înviat a treia zi din groapă.
Luminează-te, luminează-te, noule Ierusalime
Ca Slava Domnului peste tine a răsărit!
Saltă acum si te bucură Sioane,
Iară tu, curată Născătoare de Dumnezeu
Veseleste-te întru Invierea Celui născut al tău.”
Si iarasi zic, bucură-te!
Ca Fiul tău a înviat a treia zi din groapă.
Luminează-te, luminează-te, noule Ierusalime
Ca Slava Domnului peste tine a răsărit!
Saltă acum si te bucură Sioane,
Iară tu, curată Născătoare de Dumnezeu
Veseleste-te întru Invierea Celui născut al tău.”
Familia crestina si provocarile societatii contemporane
A.
Familia
creștină în învățătura Vechiului și a Noului Nestament:
Familia – inseparabilă de căsătorie, mai precis de căsătoria ca taină, este cel
dintâi laborator al elaborării personalităţii umane, loc în care se naşte
pentru prima dată ideea de aproapele. Transformarea unui individ în persoană
este „cea dintâi operă a familiei”. Bărbatul şi femeia exprimă două modalităţi
de existenţă ale omului. Omul a fost creat „ca dualitate pentru a exista în relaţie,
luat individual el nu se simte complet, îl caută pe celălalt pentru împlinire
şi creaţie”.
Aşadar,
căsătoria răspunde impulsului natural, înclinaţiei spontane care se află în om.
Ea îl eliberează pe individ din starea de solitudine, izolare şi separare
egocentrică, îl predispune la a-şi depăşi propriile limite, abandonându-se pe
sine pentru a-şi putea deplasa centru de greutate spre celălalt, pentru a i se
putea dărui.
a) În Vechiul
Testament: Căsătoria a luat fiinţă odată cu crearea primilor oameni. Astfel, după
crearea lui Adam, Dumnezeu, văzând că este singur, i-a făcut „ajutor” potrivit
pentru el şi a zis: Nu este bine să fie omul singur, să-i facem ajutor potrivit
pentru el..., din coasta luată din Adam a făcut Dumnezeu femeie şi a dus-o lui Adam
(Facere 2). La vederea Evei, Adam a zis: Iată, aceasta-i os din oasele mele şi
carnea din carnea mea, ea se va numi femeie pentru că e luată din bărbatul său.
De aceea va lăsa omul pe tatăl său şi pe mama sa şi se va uni cu femeia sa şi
vor fi amândoi un trup (Facere 2). Prima familie a fost întemeiată în Rai având
ca preot şi martor pe Însuşi Dumnezeu: Creșteţi şi vă înmulţiţi şi umpleţi
pământul (Facere 1). Dacă până la căderea în păcat, soţii trăiau într-o armonie
deplină, după aceea situaţia se schimbă: Atrasă vei fi de bărbatul tău şi el te
va stăpâni (Facere 3). Din aceste cuvinte ale lui Dumnezeu rezultă că femeia
este pusă deja într-o stare de oarecare dependenţă de bărbat, situaţie de care
el va abuza.
b) În Noul
Testament: Mântuitorul restaurează caracterul religios al căsătoriei prin harul
Duhului Sfânt, purifică, înnobilează iubirea conjugală. El îşi inaugurează
activitatea cinstind căsătoria cu prezenţa Sa la nunta din Cana Galileii (Ioan
2, 2-11), săvârşind acolo cea dintâi minune. Mântuitorul Hristos afirmă
necesitatea revenirii la ordinea iniţială a familiei întemeiată prin căsătorie,
pronunţându-se împotriva poligamiei pe care o denunţă ca fiind o cădere de la
rânduiala căsătoriei monogame: N-aţi citit că Cel ce i-a făcut de la început, i-a
făcut bărbat şi femeie? (Matei 19). Bărbatului nu-i este îngăduit să-şi lase
femeia sa, şi nici femeii bărbatul ei, chiar dacă Moise a făcut unele
compromisuri în această privinţă: pentru învârtoşarea inimii voastre, v-a dat
voie Moise să lăsaţi pe femeile voastre, dar la început nu a fost aşa (Matei
19). Familia a fost rânduită de Dumnezeu: pentru aceea va lăsa omul pe tatăl şi
pe mama sa şi se va lipi de femeia sa şi vor fi amândoi un trup (Matei 19).
În ce priveşte
desfacerea căsătoriei, învăţătura Mântuitorului este clară: Ceea ce Dumnenezeu
a împreunat omul să nu despartă (Matei 19). Ruperea unităţii familiale este
permisă numai pentru motive de desfrânare. Mântuitorul spune: Iar eu zic vouă
că oricine va lăsa pe femeia sa, în afară de pricină de desfrânare, săvârşeşte
adulter, şi cine s-a însurat cu cea lăsată, săvârşeşte adulter (Matei 19). Dar,
cu toate că prin păcat legătura sufletească dintre soţ şi soţie e destrămată,
legătura căsătoriei nu s-a desfiinţat între cel ce şi-a lăsat soţia prin faptul
că a părăsit-o. Soţii îşi aparţin unii altora, lucrarea divină a unirii lor
neputând fi desfiinţată printr-un act omenesc. Astfel, prin cuvintele: Oricine
va lăsa pe femeia sa şi îşi va lua alta, săvârşeşte adulter cu ea, iar femeia,
de-şi va lăsa bărbatul şi se mărită cu altul săvârşeşte adulter (Marcu 10),
Mântuitorul afirma nu numai indisolubilitatea căsătoriei ci şi egalitatea
deplină a celor doi soţi.
Dintre Sfinţii
Apostoli, Sfântul Apostol Pavel insistă cel mai mult şi face referiri la
instituţia familiei, la membrii şi la raporturile dintre ei, dând o serie de
norme şi îndemnuri pentru reglementarea vieţii sociale în primele comunităţi
creştine. Spre deosebire de lumea păgână, în care bărbatul era despotul
familiei, având puteri absolute asupra soţiei şi copiilor, în familia creştină
soţii devin egali înaintea lui Dumnezeu: nu mai este parte bărbătească, nici
femeiască, pentru că voi sunteţi una în Hristos Iisus (Galateni 3).
Căsătoria este
un dar al lui Dumnezeu, la fel ca şi fecioria (1 Corinteni 7), Sfântul Apostol
Pavel îndemnând la viaţa în feciorie: Bine este pentru om să nu se atingă de
femeie, dar pentru prevenirea desfrâului admite căsătoria: dar din cauza
desfrânării, fiecare să-şi aibă femeia sa şi fiecare femeie să-şi aibă bărbatul
său... fiindcă mai bine este să se căsătorească decât să ardă (1 Corinteni 7).
Legătura fizică
dintre bărbat şi femeie este legitimă şi voită de Dumnezeu: Să nu vă lipsiţi
unul de altul, decât cu buna învoială pentru un timp...şi iarăşi să fiţi
împreună ca să nu vă ispitească Satana din pricina neînfrânării voastre (1
Corinteni 7), aceasta pentru combaterea concupiscenţei, cât şi pentru
realizarea comuniunii totale în iubire, întrajutorare reciprocă şi naştere de
prunci.
Numai iubirea
reciprocă a soţilor face posibilă înţelegerea locului şi rolului fiecaruia în
unitatea familiei, fiecare având drepturi şi responsabilităţi proprii, care se
intersectează cu ale celuilalt: dreptul la iubire (1 Corinteni 7, Efeseni 5)
dreptul şi stăpânirea asupra trupului celuilalt (1 Corinteni 7), obligaţia
soţului de a purta de grija soţiei sale ca de însuşi trupul lui, jertfindu-se
după modelul jertfei lui Hristos pentru Biserica (Efeseni 5).
Prin căsătorie,
soţii se împărtăşesc unul din puterile celuilalt, de darurile şi virtuţile
celuilalt, astfel: Bărbatul necredincios se sfinţeşte prin femeia credincioasă
şi femeie necredincioasă se sfinţeşte prin bărbatul credincios (1 Corinteni 7).
De mai multe ori, Sfântul Apostol Pavel înşiră păcatele care trebuie să
lipsească din viata creştină.
Desfrâul era unul dintre cele mai răspândite păcate în lumea păgână, fiind întâlnit
uneori şi în unele practici cultice, el prezenta un real pericol pentru viata
creştină. Astfel e amintit cazul incestuosului din Corint: nici între neamuri
nu s-a pomenit cineva ca să aibă pe femeia tatălui său (1 Corinteni 5).
Satisfacerea
poftelor trupeşti în afara căsătoriei este considerat un păcat grav, prin
desfrânare întinându-se trupul tainic al lui Hristos (1 Corinteni 6), trupul
omului fiind considerat templu al Duhului Sfânt (1 Corinteni 6).
În ceea ce
priveşte problema divorţului,
Sfântul Apostol Pavel este categoric: Femeia să nu se despartă de bărbat... tot
aşa, bărbatul să nu-şi lase femeia (1 Corinteni 7). Cei care s-au despărţit au
două posibilităţi, ori să rămână aşa, ori să se împace. Legătura căsătoriei
dintre cei doi soţi rămâne validă pe tot parcursul vieţii celor despărţiţi,
numai moartea dezlegând această legătură: Femeia este legată prin lege atâta
vreme cât trăieste bărbatul ei. Iar dacă bărbatul ei va muri, este liberă să se
căsătorească cu cine vrea, numai întru Domnul (1 Corinteni 7).
Naşterea de prunci este socotită în Vechiul Testament ca o binecuvântare divină, iar în Noul
Testament este considerată ca fiind mijloc de mântuire: femeia se va mântui
prin naştere de prunci, dacă va stărui, cu înţelepciune, în credinţă, în iubire
şi în sfinţenie (1 Timotei 2). Cu toate acestea, naşterea de prunci nu e
singura modalitate de dobândire a mântuirii; dacă unele familii nu pot avea
copii, asta nu înseamnă că pentru ele nu există mântuire. După afirmaţia
Sfântului Apostol Pavel, chiar şi cei care au copii sunt în situaţia de a-şi
pierde mântuirea dacă nu-i cresc în credinţă, în iubire şi în sfinţenie.
Naşterea de prunci presupune şi responsabilitatea creşterii lor întru
înţelepciune şi învăţarea poruncilor lui Dumnezeu (Efeseni 6).
B. Problema familiei astăzi:
a) Criza familiei în Europa:
Statisticile
demografice arată că în Europa scade numărul căsătoriilor (în Uniunea
Europeană: 5 căsătorii la 1000 persoane) și crește numărul divorțurilor, mai
ales în Europa Occidentală. Copii mai puțini, bătrâni mai mulți: un continent
care îmbătrânește – aceasta este imaginea actuală a Europei.
Cauzele sunt
multiple: mutații de ordin cultural, tehnic, etc., accelerează fenomenul de
secularizare ca pierdere a dimensiunii sacre a vieții și intensifică în mod
alarmant mentalitatea individualistă exacerbată, mercantilă, narcisistă și
nihilistă. Absența idealului pe termen lung și a valorilor creează adesea în om
sentimentul vidului, al singurătății și al abandonului, deteminând mulți oameni
să se refugieze în practica drogului, violenței, în sectarism și suicid.
La criza
aceasta de ordin spiritual din Europa Occidentală se mai adaugă în Europa
Centrală și Orientală, în fostele țări cu regim comunist, și alți factori
negativi care lovesc în familie: sărăcia, șomajul, sectele prozelitiste,
violența, nesiguranța zilei de mâine, emigrația spre țări mai bogate.
În România,
criza familiei se manifestă și în abandonul copiilor și în abandonul
părinților, în numărul mare de avorturi și în creșterea numărului divorțurilor,
creșterea violenței în familie și creșterea delicvenței juvenile. Cauzele, pe
lângă cele economice, specifice perioadei de tranziție se datorează și
secularizării impuse de regimul comunist prin faptul că educația copiilor și
tinerilor, adulții de azi, a fost un monopol al Statului, iar părinții n-au
avut posibilitatea să educe suficient copiii și tinerii în credința creștină,
ateismul fiind ideologia oficiala
în toate instituțiile de învățământ.
b)
Efortul Bisericii de a apăra familia:
Binecuvântarea familiei de către
Domnul nostru Iisus Hristos la nunta de la Cana, când a transformat apa în vin
la solicitarea Maicii Domnului (icoana Bisericii rugătoare) de a ajuta o
familie nouă în nevoie, constituie pentru noi o puternică bază a speranței
creștine. Hristos, care a schimbat apa în vin, poate schimba criza într-o
speranță nouă, poate aduce bucurie acolo unde amenință lipsurile și tristețea.
Noi însă trebuie să-L rugăm, să-i spunem Lui ce lipsește cu adevărat familiei
astazi, și să spunem familiei creștine în criză că de fapt criza ei cea mai
profundă este insuficienta ei deschidere spre ajutorul lui Hristos și al Maicii
Domnului în organizarea însăși a vieții conjugale.
Cu alte cuvinte, este vorba
despre insuficienta cultivare a sfințeniei sau sacramentalității familiei.
Reintroducerea religiei în școală, integrarea învățământului teologic, liceal
și universitar, în rețeaua de stat, specializarea în teologie - asistență
socială, prezența preoților de caritate în diferite instituții ale Statului,
armată, spitale, penitenciare, reprezintă un potențial important pentru o
cooperare fructuoasă în rezolvarea multor probleme de ordin spiritual, moral,
pastoral și social cu care se confruntă familia azi.
c)
Probleme de bioetică:
Avortul:
Biserica susţine că dreptul la
viaţă al fiului nenăscut este egal cu al mamei. Mama n-ar avea, în acest caz,
un dublu drept la viaţă aşa cum susţin proavortiştii. Situaţia este, din punct
de vedere creştin, tocmai inversă: dreptul la viaţă al celui ce urmează să se
nască este mai important decât dreptul la sănătate al mamei. Mai mult, dreptul
la viaţă al copilului care urmează să se nască este sigur, în timp ce pericolul
pentru viaţa şi sănătatea mamei nu este aşa de sigur (cel puţin în majoritatea
cazurilor). Biserica, cu întreaga ei învăţătură dogmatică, morală şi canonică
întemeiată pe Sfânta Scriptură şi Sfânta Tradiţie, a fost în toate timpurile şi
locurile împotriva avortului ca teorie şi practică, calificându-l drept crimă
împotriva vieţii umane, în rândul păcatelor strigătoare la cer.
În rânduiala Sfintei Taine a
Cununiei se cuprind rugăciuni pentru rodnicia căsătoriei, iar în epitimiile de
la spovedanie sunt condamnate toate abaterile de la porunca dată primilor
oameni „Creşteţi şi vă înmulţiţi şi stăpâniţi pământul” (Facere 1, 28). Sfinţii
Părinţi hotărăsc pedepse bisericeşti pentru cei ce predică înfrânarea de la
procreare şi socotesc virtute numai fecioria.
Astăzi, concluziile medicinii,
ale antropologiei, ale biochimiei şi ale biologiei contemporane sunt de acord
cu învăţătura Bisericii.
Ele ne spun că avortul, din moment ce întrerupe o viaţă cu identitate
separată, este crimă; că embrionul este viaţă cu existenţă şi identitate de
sine, individ cu toate drepturile din momentul conceperii.
Consecinţele acestui principiu fundamental pe
care îl accentuează cu multă claritate Sfinţii Părinţi ai Bisericii noastre,
sunt următoarele: - "Cea care leapădă fătul cu voie este supusă judecăţii
pentru ucidere" (Sf. Vasile cel Mare, can.2); - "Cei care dau
medicamente abortive sunt ucigaşi, şi ei şi cei care primesc otrăvuri
ucigătoare de embrioni" (Sf. Vasile cel Mare, can.8); - Complicitatea
la avort este complicitate la ucidere.
Sf.
Ioan Gură de Aur
considera împreună vinovat de păcatul uciderii şi pe bărbatul femeii care
purcede la avort: "De ce semeni acolo unde ogorul are de gând să strice
rodul? Acolo unde se săvârşeşte ucidere înainte de naştere? Căci nici pe
desfrânată nu o laşi să rămână desfrânată, ci o faci ucigaşă de om!" (Sf.
Ioan Gură de Aur, Comentariu la Epistola către romani).
Sfântul
Vasile cel Mare în Canonul 52
consideră tot atât de vinovate pe femeile care suprimă fătul ca şi pe cele
care-şi părăsesc copiii, nu-i hrănesc şi-i expun milei publice.
Canonul
36 al Sfântul Ioan Postitorul
prevede ca „femeii” care nu se îngrijeşte de fătul său şi din cauza neglijenţei
avortează, i se dă pedeapsa pentru ucidere premeditată.
Sf.
Iustin Martirul şi Sf. Clement Alexandrinul afirmă că omului nu-i este îngăduit să se
căsătorească decât în vederea continuării speciei umane şi ca o piedică în
calea desfrânării.
Datoria de a naşte copii reiese
indirect şi din canoanele ce opresc desfrânarea şi păcatele împotriva firii pe
care Sfântul Grigorie de Nyssa, în
Canonul 4, le asimilează adulterului.
Pentru Biserica lui Hristos,
avortul sau întreruperea sarcinii nu este un oarecare act nepermis moral, ci
este, fără nici un fel de nuanţări, ucidere. Este ucidere cu premeditare. Este
ucidere mai vinovată, mai păcătoasă şi mai urâtă de Dumnezeu decât oricare
ucidere, pentru că ia dreptul la viaţă unei fiinţe omeneşti înainte de a o
gusta şi mai ales înainte de a se învrednici de Sfântul Botez.
Biserica este datoare:
V să
lumineze cât mai larg poporul credincios în legătură cu semnificaţia spirituală
a avortului, propovăduind cu toată tăria cuvenită că avortul este ucidere;
V să
atragă atenţia duhovnicilor să nu se arate indulgenţi vizavi de cei ce
săvârşesc avortul şi să le prescrie canoane foarte aspre;
V să
accentueze că metoda avortivă, oricare ar fi ea, echivalează cu o crimă
evidentă, din moment ce rezultatul este totdeauna acelaşi: luarea vieţii unei
fiinţe umane; să facă apel la medici, la personalul medical să refuze astfel de
acţiuni păcătoase.
Contracepția:
Una dintre responsabilităţile
familiei creştine este cea a procreării responsabile, în conformitate cu
porunca divină: “creşteţi şi vă înmulţiţi şi stăpâniţi pământul”, o familie
fără copii fiind cel mai adesea asemănată unui pom neroditor. Sustragerea voită
de la această responsabilitate prin mijloace care contravin eticii, dar şi
moralei creştine, reprezintă o încălcare frauduloasă a principiilor instituţiei
căsătoriei. Din păcate, azi, mai mult ca oricând, urmare evoluţiei tehnicii
medicale, dar şi secularizării societăţii moderne, cuplurile creştine sau
necreştine se sustrag de la responsabilitatea procreării, utilizând mijloace de
prevenire sau întrerupere a sarcinii, care contravin total eticii, deontologiei
medicale hipocratice, dar mai ales moralei creştine care apără viaţa şi
principiile ei, chiar din momentul zămislirii.
Biserica
nu acceptă planning-ul familial şi metodele sau mijloacele contraceptive, care
sunt practici îndreptate împotriva vieţii (Pr. Prof. Dr. Nicolae Necula).
Contracepţia e calificată de
Biserică drept un act lipsit de responsabilitate morală, iar în forma în care este
practicată azi, drept un act extrem de grav, egoist şi criminal, din cauza
insensibilităţii faţă de viaţa înzestrată cu suflet din pântecele matern.
Fecundarea in Vitro:
Această metodă nu este etică nici
dacă donatorul este soţul. Problema procreării asistate devine și mai delicată
atunci când intervine o a treia persoană donator. În acest caz consimţământul
cuplului trebuie să fie dat în mod expres. Cea de a treia persoană, donatoare,
nu poate avea nici un drept în familie şi nici asupra noului copil. Donatorul
rămâne anonim pentru primitor, dar şi primitorul pentru donator. Anonimatul
donatorului poate avea însă consecinţe morale dezastruoase, conducând la incest,
în situaţia când, la un moment dat, o femeie poate primi sperma tatălui său sau
a fratelui. Ca procedeu tehnic, embrionii concepuţi prin fecundaţia in vitro se
donează unui cuplu steril. În această situaţie, mama legală nu este mama
biologică, iar tatăl legal nu este tatăl genetic. Femeia care acceptă să poarte
sarcină în locul altei femei şi să aibă copil pentru aceasta, se numeşte „mamă
surogat”, iar jurnalistica îi spune: „închiriere de uter”.
d)Adoptiile:
58% din copiii români se nasc în
afara căsătoriei. Jumătate din copiii născuți în țara noastră au un singur
părinte trecut în certificatul de naștere și sunt crescuți în familii
monoparentale sau în cupluri "consensuale".
Valorile tradiționale ale
familiei se destramă în confruntare cu modelele vestice și datorită unei
sărăcii generalizate. Pe fondul acestor probleme s-a dezvoltat în ultimii ani o
adevărată industrie a adopțiilor internaționale, față de care statul român,
deși supus unor presiuni externe deosebite, dorește să adopte o poziție fermă
la care s-a aliniat și Biserica Ortodoxă Română.
Prin comunicatul de presă din
februarie 2004, Sfântul Sinod a hotărât să nu se încurajeze principiul și
practica adopțiilor internaționale, „socotind că România nu este atât de săracă
încât să nu-și poată hrăni și crește copiii. Continuându-și experiența de până
acum, aceea de adopție a copiilor în familii de credincioși și preoți din
România, Biserica Ortodoxă Română binecuvântează și sprijină orice inițiativă
și faptă de acest fel”.
e)
Implicații pastorale ale căsătoriilor mixte:
Căsătoriile mixte au fost o realitate cu care
Biserica s-a confruntat chiar din epoca apostolică, căci unii dintre membrii
ei, recrutați dintre iudei și păgâni, încheiau căsătorii legale din punct de
vedere al legislației civile, cu necreștini. În același timp exista și situația
în care unul dintre soții păgâni se convertea la creștinism, ceea ce aducea
dupa sine întrebarea firească dacă ei trebuie să mai rămână în legătura
conjugală deja existentă.
Care a fost atitudinea Bisericii
față de aceste două situații? La această întrebare răspunde foarte precis Sf. Apostol Pavel care arată că, privitor la
căsătoriile dintre creștini și păgâni, acestea sunt interzise de-a dreptul:
Nu vă înjugați la jug străin cu cei necredincioși, căci ce însoțire are
dreptatea cu fărădelegea? Sau ce împărtășire are lumina cu întunericul? Și ce
învoire este între Hristos și Veliar, sau ce parte are un credincios cu un
necredincios? (2 Corinteni 6).
Referitor la cel de-al doilea
aspect, Sf. Apostol Pavel arată că, în cazul căsătoriilor mixte care se
creează prin convertirea unuia dintre soții necreștini la religia creștina,
acestea sunt admise. Când însă, în viața Bisericii și-au facut apariția
învățăturile greșite, ereziile și schismele, și orice fel de abatere sau
rătăcire de la rânduiala și viețuirea creștină adevărată, Biserica a devenit
mai prudentă, prin respect față de credință, și a interzis comuniunea în cadrul
familiei cu cei care nu viețuiau după buna rânduială. Așa se face că atât legea
bisericească nescrisă, cunoscută sub denumirea de obicei sau cutumă, ca și
legea scrisă, adică sfintele canoane, au interzis căsătoriile creștinilor
ortodocși cu necreștinii și cu ereticii de tot felul, ca și cu schismaticii.
Mai mult, ea a obligat atât pe necreștini, cât și pe eretici și schismatici ca,
înainte de a încheia căsătoria cu creștinii ortodocși, să treacă la dreapta
credință, primii prin Botez și Mirungere, ceilalți numai prin Mirungere, în
urma mărturisirii dreptei credințe, dacă au avut Botezul săvârșit valid, în
numele Sfintei Treimi. Astfel, Biserica a impus și obligativitatea botezării și
educării copiilor rezultați din asemenea căsătorii în dreapta credință.
f) rolul familiei în educația copiilor și a tinerilor:
În România
ultimilor ani demografia a suferit schimbări majore. Odată cu deschiderea
granițelor și integrarea în U.E., din cauza sărăciei și a neajunsurilor, mulți
oameni și-au căutat un trai mai bun în alte zone ale Europei sau chiar ale
lumii. Problema mutațiilor demografice (din interior în exteriorul țării, din
mediul rural în cel urban), coroborată cu neajunsurile, are implicații
social-religioase grave: tineretul român trece printr-o mare criză de educaţie,
familia, şcoala, armata şi chiar Biserica nu mai au rol formativ pentru
tineret, au slăbit foarte mult în rostul lor; familia, dacă mai naşte copii, nu
mai are cu ce să-i crească, tinerii nu-şi doresc copii, nu cunosc rostul
familiei şi nici nu sunt ajutaţi să-l înţeleagă; este o lipsă de preocupare a
părinţilor pentru copii, poate şi din cauza vieţii pe care o duc. Iată de ce,
fără o creştere adecvată, fără supravegherea părinţilor, nu mai putem vorbi de
cei "şapte ani de acasă". Şcoala (care trebuie să formeze omul cult,
studios, respectuos, deştept, interesat de cultură) a devenit un loc în care se
simte o atmosferă de decădere morală, de delăsare; în şcoală au pătruns
droguri, iar profesorii nu mai au autoritate asupra elevilor.
Educaţia prin
intermediul televizorului este o mare capcană. Timpul petrecut în faţa televizorului
e timp mort. Mintea pierde putere lăuntrică; se concentează la lucruri fără
importanţă, nu acumulează cunoştinţe care să-i fie de folos pe parcurs.
De aceea, un
mediu familial lipsit de căldură sufletească sau, şi mai grav, viciat, este
foarte nociv pentru creşterea şi formarea copilului. Defectele părinţilor se
vor regăsi în comportamentul copilului devenit adult. Părinţii lacomi transmit,
vrând-nevrând, această trăsătură de caracter negativ şi copiilor, îi împing pe
calea avariţiei, a obţinerii de cât mai mulţi bani şi bunuri materiale. Copiii
crescuţi într-un climat violent pot deveni, la rândul lor, la vârsta adultă, ei
înşişi violenţi.
Juvenal făcea
următoarea remarcă: «Părinţii răi au fiii şi mai răi. Dacă aceştia sunt
crescuţi în lăcomie şi celelalte vicii, în cele din urmă ei se răzvrătesc
împotriva părinţilor şi asta se întâmplă după dreapta judecată a lui Dumnezeu».
Din acest
motiv, duioşia şi tandreţea sunt înţelese ca cele mai naturale, mai fireşti
manifestări ale vieţii. Ele asigură cu certitudine căldura şi confortul
sufletesc al întregii familii.
În ajutorarea familiei în vederea educării copiilor, un rol important îl
are Biserica, prin activitatea ei social-filantropică, ce urmărește, printre
altele:
® prevenirea instituționalizării copilului a cărui familie înregistrează
dificultăți în asigurarea unei îngrijiri și educații corespunzătoare;
® prevenirea abandonului copilului;
® prevenirea delincvenței juvenile și a abandonului școlar;
® diminuarea fenomenului de violență domestică;
® prevenirea disoluției familiilor care prezintă disfuncționalități.
g) problema eutanasiei în concepția Bisericii:
Prin eutanasie,
care înseamnă „moarte frumoasă” sau uşoară, se subînţelege ajutorul medicului
în curmarea vieţii bolnavului ce suferă de o boală incurabilă. Oricât de
strictă ar fi legea eutanasiei, în privinţa „apărării” drepturilor bolnavilor,
viaţa, fiind un dar de la Dumnezeu, trebuie apărată şi nu distrusă. În locul
dreptului de a-şi decide propria moarte, ar trebui să i se dea bolnavului dreptul
de a apela la mila lui Dumnezeu, fiindcă orice suferinţă pentru om este o
posibilitate de a-şi ispăşi păcatele prin pocăinţă.
Potrivit
învăţăturii creştine, omul are trei mari datorii: faţă de Dumnezeu, pe care trebuie să-L
iubească cu toată inima lui și cu tot sufletul
lui; faţă de el însuşi şi faţă de aproapele, pe care trebuie să-l iubească ca
pe sine însuşi. Dragostea de sine trebuie să cuprindă întreaga persoană umană,
trup şi suflet, având grijă în primul rând de suflet, fiindcă, ce-i va folosi omului
dacă ar câştiga lumea întreagă, iar sufletul îl va pierde? (Matei 16), dar
având grijă şi de sănătatea trupului, pentru a-l putea folosi în slujba lui
Dumnezeu şi a aproapelui, atât timp cât este rânduit de Creator. În caz de
boală, ne putem îndepărta de Dumnezeu, sau ne putem uni mai strâns cu El.
În primul rând, trebuie să cerem
ajutor de la Domnul nostru Iisus Hristos, care este „Doctor al sufletului şi al
trupului”, pentru că El a venit să vindece şi să mântuiască omul întreg, trup
şi suflet. De aceea, în faţa oricărei suferinţe, trebuie să dăm dovadă de
răbdare şi să ne rugăm lui Dumnezeu să ne trimită ajutorul de care avem nevoie,
aşa cum ne-a făgăduit Mântuitorul: Şi toate câte veţi cere, rugându-vă cu
credinţă, veţi primi (Matei 21).
E necesar să apelăm şi la
ajutorul medicului, pe care trebuie să-l cinstim cu cinstea cuvenită, căci şi
pe el l-a făcut Domnul să nu se depărteze de la tine, căci şi de el ai
trebuinţă (Sirah 38). Medicul trebuie să fie pregătit din punct de vedere
profesional şi totodată moral. Datoria lui este de a lupta pentru sănătatea
pacientului, iar celor în stadiul de pe urmă să le aline suferinţele, şi nu
este în drept să grăbească în mod intenţionat procesul natural al morţii.
h)
inițiative pastorale privind protecția persoanelor în vârstă:
Atenţia şi angajarea Bisericii în
favoarea celor în vârstă nu datează de astăzi. Bătrânii nu trebuie să se simtă
la marginea vieţii Bisericii, elemente pasive ale unei lumi în exces de
mişcare, ci subiecţi activi ai unei perioade fecunde din punct de vedere uman
şi spiritual a existenţei umane. Timpurile actuale prezintă problematici
diferite din punct de vedere pastoral:
Marginalizarea:
Dintre problemele pe care nu
rareori le trăiesc bătrânii de astăzi, una - poate mai mult decât celelalte -
atentează la demnitatea persoanei: marginalizarea. Dezvoltarea acestui fenomen,
relativ recent, a găsit teren propice într-o societate care, tinzând numai spre
eficienţă şi spre imaginea rafinată a unui om veşnic tânăr, îi exclude din
propriile "circuite relaţionale" pe cei care nu mai întrunesc aceste
cerinţe.
Dimensiunea cea mai dramatică a
acestei marginalizări este lipsa raporturilor umane, care fac persoana în
vârstă să sufere nu numai din cauza separării, dar şi a abandonării, a solitudinii,
a izolării. În plus, împreună cu contactele interpersonale şi sociale care
scad, încep să lipsească şi stimulentele, informaţiile, instrumentele
culturale. Cei în vârstă, experimentând neputinţa de a-şi schimba situaţia
proprie, pentru că li se face imposibilă participarea la procesele decizionale
care-i privesc atât ca persoane cât şi ca cetăţeni, sfârşesc prin a pierde
sensul de apartenenţă la comunitatea ai căror membri sunt şi ei.
Asistența:
Şi astăzi, pentru a îngriji şi
asista bătrânii bolnavi, pe cei care nu se descurcă singuri, fără familie sau
cu mijloace economice precare, se recurge - şi încă din ce în ce mai mult - la
sistemul asistenţei instituţionalizate. Dar institutul de binefacere se poate
transforma într-un fel de separare a persoanei de contextul civil. Anumite
alegeri socio-asistenţiale şi instituţiile care au izvorât de aici, lesne de
înţeles într-un trecut cu context social şi cultural diferit, sunt acum
depăşite şi în contrast cu o nouă sensibilitate umană.
O societate conştientă de
propriile datorii faţă de generaţiile mai în vârstă, care au contribuit la
construirea prezentului său, trebuie să ştie să creeze instituţii şi servicii
adecvate. Acolo unde este posibil, trebuie să se garanteze persoanelor în
vârstă posibilitatea de a rămâne în mediul lor graţie intervenţiilor de ajutor,
cum ar fi asistenţa la domiciliu, pe care Biserica o poate administra prin
activitatea socială a ei.
Participarea vârstnicilor la
activitățile Bisericii:
Este necesară intregrarea
persoanelor în vârstă la comuniunea harică, prin administrarea Sfintelor Taine,
participarea la rânduielile Bisericii, slujbe și activități sociale.
i) pastorația familiilor defavorizate:
Conform învăţăturii
Mântuitorului, mai ales în parabola bunului samarinean (Luca 10), starea de
nevoie face ca săracul, făcând abstracţie de orice considerare referitoare la
cultură şi la religie, să fie aproape de fiecare dintre noi, iar fiecare dintre
noi să fie aproape de cel sărac, transformându-l pe acesta în Hristos însuşi.
Slujirea în favoarea săracilor ridică, în epoca noastră, probleme complexe,
legate de raporturile modificate dintre Biserică şi comunitatea civilă.
Aşadar, în fiecare creştin
trebuie să fie cultivată conştiinţa implicării fundamentale la edificarea unei
comunităţi de iubire fraternă şi de traducere în fapte a iubirii pentru cei săraci.
Grija Bisericii faţă de omul
aflat în nevoie trebuie să fie manifestată, înainte de toate, la nivel de
parohie, ca formă de comunitate creştină mai uşor accesibilă fiecărei persoane.
Parohia oferă, prin natura sa,
oportunităţi specifice de cunoaştere a situaţiilor indivizilor aflaţi în
nevoie, de stabilire a unor raporturi personale cu aceştia, de integrare a
persoanei defavorizate - bolnav, în vârstă, minor cu probleme de adaptare şi
aşa mai departe - în cadrul contextului social în care aceasta trăieşte.
Fiecare parohie să acţioneze în colaborare cu celelalte parohii, prin
intermediul coordonării ecleziale venite de la forul eclezial superior, pentru
a reuşi să ţină legătura cu instituţiile civile şi, în general, cu toate
iniţiativele prezente în sectorul asistenţei sociale din teritoriu.
Membrii comunităţii parohiale au
datoria să se îngrijească de propriii săraci şi nevoiaşi, străduindu-se să
găsească resurse locale pentru a veni în ajutorul celor neajutoraţi; în
îndeplinirea acestei îndatoriri, Biserica nu trebuie să lase nicidecum impresia
unei instituţii de distribuire a bunurilor materiale.