SEMNIFICATIA NUMELOR CRESTINE
Surse:
https://www.didactic.ro/materiale-didactice/semnificatia-numelor
https://ortodox.md/dictionar-de-nume-biblice-litera-a/
https://www.semnificatia-numelui.net/cele-mai-frumoase-nume-biblice/
ANA
Derivate: Anca, Aneta, Nana, Ani, Anişoara
Nume de origine ebraică care înseamnă Domnul s-a îndurat. Sfânta cunoscută cu acest nume este Sfânta Ana,
mama Fecioarei Maria; se sărbătoreşte pe
9 Septembrie.
ALEXANDRU / ALEXANDRA
Derivate:
Andra, Andru, Sandu, Sanda, Sandra
De
la "Alexandros", nume grecesc care înseamnă
"protector al
oamenilor” , “cel care apără poporul”.
Un sfânt cunoscut cu acest nume este Sfântul Ierarh Alexandru,
sărbătorit pe 30 August
ALEXIE / ALEXIA
Derivat de la numele
Alexandros, originar din limba greacă care înseamnă cel care apără poporul, protectorul. Sfânt
cu acest nume avem pe Sfântul
Alexie-omul lui Dumnezeu prăznuit pe 17 Martie
LUCA / LUCIA
Derivate:Lucian, Luciana, Lucica
Provine din cuvântul latin
"lucire" -cel ce face lumină. Ca
sfânt cu acest nume avem pe Sfântul
Evanghelist Luca sărbătorit pe 18 Octombrie
ADELIN(A) / ALIN(A)
Originea
numelui este "Adal" ce înseamnă "nobil"
în germana veche
DARIA
Nume originar din limba persană ce înseamnă- a poseda
bine
IOAN
/ IOANA
Derivate: Ionuţ, Oana,
Ionica, Ionel,Nelu, Janina,Gianina
Provine din limba ebraică -Domnul este milostiv. Sfinţi mai
cunoscuţi cu acest nume avem pe Sfântul
Ioan Botezătorul, sărbatorit pe 7 Ianuarie, 24 Iunie şi 29 August şi Sfântul
Ioan Gură de Aur sărbătorit pe 30 Ianuarie
ANDREI / ANDREEA
Derivate:
Andrieș, Andraș, Andi,Deia
De la “Andreas” nume de
origine greacă, inseamnă vitejie, curaj. Sfânt cu acest nume avem pe pe Sfântul Apostol Andrei sărbătorit pe 30 Noiembrie.
ADRIANA / ADRIAN
De la "Hadrianus", nume de origine latină ce
înseamnă originar de lângă Marea Adriatică. Cu acest nume este Sfântul Adrian
sărbătorit pe 26 August
MARIA / MARIAN
Derivate: Mari, Meri,
Mariana, Mărioara,
Miruna, Măriuța
De la “Miriam” nume de
origine ebraică care înseamnă cea iubită, cea indrăgită. Ocrotitoarea
acestora este Sfânta Fecioară Maria, sărbătorile închinate Ei sunt: Adormirea
Maicii Domnului pe 15 August, Naşterea Maicii Domnului pe 8 Septembrie
NICOLAE / NICOLETA
Derivate: Nicu, Niki, Nic,
Nicola, Nicușor
De la "Nikolaos",
nume grecesc însemnând
oameni victorioşi. Un sfânt foarte
cunoscut cu acest nume este Sfântul Ierarh Nicolae, sărbătorit pe 6 Decembrie
GRAȚIELA
Din limba latină de la “grația” ce înseamnă cea
grațioasă
DIANA
Derivat de la o veche
rădăcină Indo – Europeană care Înseamnă divin, ceresc
legată de dyeus (ZEUS).
TEODOR / TEODORA
Derivate: Tudor, Tudora, Toader, Teo, Tudose
Provine de la
numele grecesc Theodoros, care înseamnă “darul lui Dumnezeu” de la cuvintele greceşti theos
–“Dumnezeu” si doron – “dar”. Sfântă cu numele Teodora avem pe Sfânta Teodora de la Sihla
sărbătorită pe 7 August.
ŞTEFAN / ȘTEFANIA
Derivate: Ștefania, Ștefăniță, Ștefana, Fane
Din limba greacă înseamnă coroană. Un sfânt cunoscut cu numele
Ștefan avem pe Sfântul Arhidiacon Ştefan sărbătorit pe 27 decembrie
DELIA
Provine din limba greacă cea
înseamnă cea de pe insula Delos.
DAVID
Din limba ebraică înseamnă iubit, îndrăgit. Cei care poartă acest
nume îl au ca şi ocrotitor pe Sfântul Cuvios David sărbătorit pe 26 Iunie
FLORIN / FLORINA
Derivate: Flori,
Florica, Florea, Florian, Florentin, Florentina, Florela
De la
"Florentina", nume latin ce însemană înfloritoare. Sărbătoarea celor
care poartă aceste frumoase nume este Săptămâna Floriilor, cu o
săptămână înainte de Sfintele Paşti.
LAURA / LORENA / LAUREAN / LAURENŢIU
De
la "laurus" („tufa de dafin/laur”)
sau de la "originar din Laurentum" (localitate veche lânga
Roma). Este forma feminină a numelui latin târziu Laurus,
care însemna „dafin”. În Roma antică, frunzele de dafin erau folosite pentru a
alcătui ghirlandele învingătorilor
SÂNZIANA
Nume de floare folosit cel
mai des în România. Sărbătoarea celor care poartă acest frumos nume este
Duminica Floriilor cu o săptămână înainte de cea mai mare sărbătoare a
creştinilor-Sfintele Paşti.
Vladimir / Vlad
Nume ce provine din limba
slavă înseamnă puterea păcii. Un
sfânt cunoscut cu numele Vladimir este
Sfântul Vladimir sărbătorit pe 15
Iulie
SEBASTIAN / SEBASTIANA
Nume de origine latină
înseamnă venerabil. Un Sfânt cunoscut cu acest nume este Sfântul Mucenic Sebastian
sărbătorit pe 18 Decembrie
MATEI
Derivate: Mateiaş, Matache
Nume de origine ebraică
înseamnă darul lui Dumnezeu. Matei a
fost unul din cei 12 Apostoli ai Mântuitorului şi unul din cei 4 evanghelişti. Sfântul
Apostol şi Evanghelist Matei este sărbătorit pe 16 Noiembrie
RADU / RADA
Derivate: Răducan, Răducu
Din limba slava
înseamnă fericit. Cu numele Radu avem ca sfânt pe Sfântul Martir Radu Brancoveanu prăznuit pe 16 august
SERGIU
De
la numele "Sergius" din limba
latină care înseamnă a salva
ILIE
Derivate: Iulian, Iuliana
Nume de provenienţă ebraică
ce înseamnă: Domnul este adevăratul
Dumnezeu. Un mare sfânt cu numele de Ilie, este Sfântul Prooroc Ilie, sărbătorit
pe 20 Iulie.
DRAGOŞ
Derivate: Draga, Dragomir, Draghici
Provine din limba slavă şi înseamnă drag, iubit, îndrăgit. Acest nume arătându-ne că orice copil este un suflet drag şi iubit de părinţi.
RALUCA
Nume de provenienţă latină ce
înseamnă glorie
NATALIA
Provine din limba latină şi
înseamnă cea născută de Crăciun. Sfânta
Natalia este sărbătorită pe 26
August.
RĂZVAN
Înseamnă aducător.
CRISTIAN / CRISTINA
Derivate: Cristiana, Cristi, Cristea
De la
"Christiana", nume latin ce înseamnă urmaşul lui Hristos. Sărbătoarea celor care poartă aceste frumoase
nume este Ziua Naşterii Domnului nostru Iisus Hristos pe 25 Decembrie
GHEORGHE
Derivate: George, Georgeta, Geo, Geta, Georgia, Giorgiana
Din limba greacă, semnifică
lucrător
al pământului. Un mare sfânt cu numele Gheorghe, este Sfântul Mucenic Gheorghe,
sărbătorit pe 23 Aprilie
ANTON / ANTONIA
Derivate:
Antonie, Antonio, Toni Antoaneta, Antonela
Provine din limba greacă şi
înseamnă floare. Un mare sfânt
cu numele Antonie este Sfântul Cuvios Antonie cel Mare sărbătorit pe 17
Ianuarie
CIPRIAN / CIPRIANA
Nume de
provenienţă
latină înseamnă locuitor din Cipru. Cu numele
de Ciprian avem ca sfânt mai cunoscut pe Sfântul Mucenic Ciprian, sărbătorit pe
2 Octombrie.
DELIA
Provine din limba greacă cea
înseamnă cea de pe insula Delos.
VICTOR
/ VICTORIA
Provine din limba latină şi
înseamnă victorios, învingătorul
ELENA
Derivate:
Ileana, Ilinca, Lili, Lenuţa
Provine din limba greacă şi
înseamnă faclie luminoasă, raza soarelui.
Cu numele Elena este mama Sfântului
Constantin cel Mare, Sfânta Elena, sărbătorită pe 21 Mai
ECATERINA
Derivate: Carina, Catinca, Cătălin, Cătălina
De la
"aikaterine", nume grec ce înseamnă pur, curat. Dintre sfintele care poartă
numele Ecaterina este şi Sfânta
Muceniţă Ecaterina recunoscută pentru înţelepciunea sa, fiind prăznuită pe 25
Noiembrie
IRINA
Iris, Irene, Irinel, Arina
Originar din limba greacă
înseamnă pace. Una din sfintele cu
numele Irina este şi Sfânta Muceniţă
Irina sărbătorită pe 5 Mai
BIANCA
Provine din cuvantul "blanc" (din franceza veche), ce înseamnă "alb"
CAROL / CARLOS
CAROLINA
De la "ceorl", cuvânt antic german ce înseamnă proprietar
GABRIELA / GABRIEL
Derivate: Gabi,Gavrilă
Are originea la "Gavriyel ", nume ebraic ce înseamnă Dumnezeu e puterea mea. Gavriil este unul dintre cei 7 arhangheli . Apare atât în Vechiul cât şi în Noul Testament, unde anunţă naşterea lui Ioan Boteyătorul către Zaharia şi a lui Iisus – Fecioarei Maria. Zilele de sărbătoare ale Sfântului Arhanghel Gavriil sunt 8 Noiembrie şi 26 Martie
MIHAELA / MIHAI
Derivate:
Mihnea, Mihuţ, Mihalache
De la o expresie ebraică însemnând cine se aseamănă cu Dumnezeu ? Sfântul Arhanghel Mihail este
conducătorul cetelor îngereşti și este
este sărbătorit pe 8 Noiembrie
ELISABETA
Derivate: Saveta, Veta, Eliza, Liza,
Izabela
Nume originar din
limba ebraică ce înseamnă Dumnezeu este
perfecţiunea. Sfânta Elisabeta a fost
soția preotului Zaharia și mama Sfântului Ioan Botezătorul. Este
sărbătorită pe 24 iunie
SABIN / SABINA
Provine din limba latină şi
înseamnă locuitor al unei regiuni din Italia. Sfântul Sabin- se sărbătoreşte pe 16 martie
CĂLIN
Provine din latină și înseamnă cel care umbla cântând.
COSMIN
Provine din limba romană și înseamnă podoabă
MIRCEA
Provine din limba slavă și înseamnă -cel ce face pace
ANASTASIA
Derivate: Anastase, Nastase, Tase
Provine din limba greacă de
la cuvântul
“anesti” care înseamnă înviere, cea care învie din moarte. Sărbătoarea Sfintei Anastasia este pe 22 Decembrie.
”Înăuntrul nostru
trebuie să fie pururea Înviere” –Inocențiu Arhiepisopul Odesei
BOGDAN
De la "bogdan", o frază slavă ce înseamnă "darul lui Dumnezeu". Fiecare copil este pentru
părinți cel mai frumos dar pe care aceștia l-au primit de la viață și de la
Dumnezeu
EMANUELA / EMANUEL
Derivate:
Ema, Manole, Manea
De la
"Imanuel", nume ebraic ce înseamnă Dumnezeu este cu noi. Acest nume ne amintește ca Dumnezeu este
totdeauna prezent în viața și inima
noastră. Sfântul Mucenic Emanuel din
Creta este prăznuit pe 28 octombrie
Forma latină
de la Berenice, scrierea, influeţată de Latina ecleziastică, a frazei vera
icon semnificând „imagine
adevărată”. Acesta a fost numele unui sfânt legendar care a şters faţa
Mântuitorului Iisus Hristos cu un prosop, iar fața Sa a fost imprimată pe
prosop.
ALICE
Din franceză,
este forma scurtă a numelui Adelais, ce
provine din Adelaida.
ARETA
Provine din limba greacă de la
cuvântul “arete” ce înseamnă virtute
DANIEL / DANIELA
Din limba ebraică înseamnă El a judecat,
Dumnezeu este judecatorul meu. Acest nume amintindun-ne că niciodată nu trebuie
să uităm că vom da socoteală pentru tot ceea ce am făcut, bun sau rău. Nu
judecați pentru a nu fi judecați. Iertați și veți fi iertați. ( Matei, 7,1)
DENIS
Derivat de la
numele Dionisie, din limba greacă Dios = al lui Dumnezeu, Nysa = numele unui munte.
NICHITA
Nume ce
provine din limba latină de la Aniketos care
înseamnă invincibil
ERIC / ERICA
Provine din limba norvegiană de la cuvintele : ei = veșnic + rikr = conducator.
VICTORIA / VICTORIA
Nume ce provine din limba latină și înseamnă victorios,
încununat de izbandă. “Nu te lăsa biruit de rău ci biruiește răul cu binele”-Epistola către Romani
12,21
Sărbătoarea Sfântului Mucenic Victor este pe 21 iulie
BERTHA
Variană a numelui Robertha,
ce provine din limba germană ce înseamnă strălucind cu faimă
VALENTIN / VALENTINA
Nume ce provine din limba latină de la “valens” care înseamnă puternic, viguros. Biserica Ortodoxă cinstește mai mulți sfinți cu aceste nume însă amintim doar pe Sfântul Mucenic Valentin sărbătorit pe 30 iulie
ROBERT / ROBERTA
Nume ce provine din limba germană care înseamnă strălucind
cu faimă
CONSTANTIN
Derivate: Costin, Costel, Constanța, Costache
De la "constans", nume latin care înseamnă "constant , statornic". Un sfânt foarte cunoscut și important din istoria Bisericii cu numele Constantin, este Sfântul Constantin cel Mare datorită căruia creștinismul nu a mai fost prigonit. Este sărbătorit împreuna cu mama sa,Împărătesa Elena, pe 21 mai
_________________________________________________________
EDUCAȚIA ECOLOGICĂ ÎN ȘCOALĂ
Prof.
înv. primar SMARANDA RALUCA
Școala
Gimnazială ”Mircea Vodă”
Motto: „ Dacă
dorim să continuăm a trăi pe această
planetă, este nevoie de o schimbare de atitudine”- Albert Einstein.
Atitudinea faţă de natură este o chestiune de
educaţie, de cultură. Omul se naşte şi trăieşte într-un mediu natural. El
este dependent de celelalte elemente ale
biosferei cu care poate şi trebuie să stabilească relaţii de armonie. Ca parte
integrantă a naturii, omul trebuie să cunoască legile ei şi să se supună lor
pentru a evita un conflict din care, cu siguranţă, ar ieşi învins.
Naturalistul E.Pop afirmă: “Ceasul de față ne cere stăruitor să
convertim nostalgia vagăîntr-o conștiință generală, fermă, activă, de comunicare
cu structura și dinamica naturii, a cărei ocrotire nu este o problema a
naturaliștilor, ci a omului însuși”. (Pop,
E., Codreanu, R. (coordonatori si autori), Biologia, în St. M. Milcu
(coordonator), Istoria stiintelor din România, serie editata de CRIFS -
Academia R.S. România, Editura Academiei, Bucuresti, 1975, pp. 1-295.)
În acest
context, școala este cea căreia îi revine rolul de a educa tânăra generație în
spiritul protejării și conservării
mediului ambiant. Elevii vor fi învățați să iubească natura, să-i pătrundă
tainele și să o protejeze.
Pornind
de la premisa că ”Ecologia este o tulburătoare poveste de dragoste dintre om și
natură. Dar și un legământ.”(Toma George Maiorescu), educația ecologică
urmărește:
§
ca ideal: formarea
”omului ecologic” și refacerea echilibrului ecologic al planetei;
§
ca
obiectiv general: formarea conștiinței ecologice și a comportamentului
ecologic;
§
ca
scop educațional ecologic: însușirea unui bagaj de cunoștințe necesare
înțelegerii problematicii ecologice, a raportului om-mediu;
§
ca
finalitate: ce vom face, cum vom face, ca să păstrăm planeta Pământ?
Prin
activităţi şcolare şi extraşcolare elevul conştientizează faptul că mediul
înconjurător constituie un mecanism viu cu o complexitate deosebită, de a cărui
integrare şi bună funcţionare depinde întreaga activitate umană.
Prin
activităţi specifice şcolare şi extraşcolare, elevul trebuie să devină
conştient că mediul înconjurător constituie un mecanism viu, cu o complexitate
deosebită, de a cărui integrare şi bună funcţionare depinde întreaga activitate
umană. Întrucât societatea actuală are nevoie de oameni care să se remarce nu
numai prin ceea ce ştiu, ci şi prin ceea ce pot să facă, ameliorarea relaţiilor
dintre om şi mediul înconjurător se poate realiza numai prin activităţi
practice la care trebuie să participăm cu toţii. A venit vremea când omul
trebuie „să încheie pace cu natura”, o pace cu condiţii de reciprocitate pentru
„ambii combatanţi”.
Necesitatea
educatiei ecologice in scoala
“Educatia copilului trebuie sa urmareasca deazvoltarea respectului
fata de mediul natural” (Art.29, Conventia cu privire la Drepturile Copilului)
Actiunea de protectie a mediului
se poate realiza pe deplin, numai prin asocierea masurilor de ordin juridic si
administrative cu cele de ordin educational. Schimbarea mentalitatii oamenilor
nu este usoara, dar fara o educatie in acest sens, orice actiune de ocrotire a
mediului este sortita esecului.
Educatia ecologica incepe, sau
ar trebui sa inceapa, din frageda copilarie. Ea contribuie la formarea unei
constiinte ecologice si a unei gandiri ecologice despre natura, din care
rezulta o comportare atenta si corecta fata de ea. In cadrul lectiilor, in
functie de caz, este necesar a se aborda probleme de ecologie care sa
contribuie gradat la formarea constiintei ecologice.
Valentele informationale si corelative sunt
multiple. Ele devin eficiente daca au constanta si atractivitate.
Obiectivele educatiei ecologice vizeaza in
egala masura constintele, achizitia de atitudini, clarificarea valorilor si
demersul practic. In perspectiv scolara, elevul trebuie ajutat:
sa inteleaga
ca omul este inseparabil de mediul sau si ca efectele negative ale actiunilor
sale au consecinte asupra mediului sa obtina cunostinte de baza
necesare solutionarii problemelor mediului sau imediat să judece
responsabilitatile individuale si colective, să se angajeze în obținerea
cooperării pe linia rezolvarii unor probleme să dezvolte instrumente de
analiza, reflectie și actiune pentru a întelege, preveni și corecta
neajunsurile provocate mediului.
Sugestii pentru
activităţi ecologice
Încă
de la intrarea în şcoală, învăţătorul poate testa copiii pentru a le descoperi
înclinaţiile, abilităţile. Am descoperit de‑a lungul anilor în primele desene
ale copiilor realizate în clasa I flori, copaci. Copiii au fost puşi în
situaţia de a justifica desenul pe care l‑au făcut. Mulţi dintre ei explicau că
le plac florile, plantele pentru că au acasă sau în faţa casei multe plante,
alţii spuneau că le place să meargă la pădure, pe câmp unde pot admira
frumuseţile naturii etc. Acesta poate fi un prim pas în realizarea unui set de
acţiuni sub genericul Prietenul naturii /
Micul ecologist.
Pentru
început pot fi selecţionaţi doar o parte dintre copiii din clasă şi antrenaţi
în acţiuni de îngrijire a florilor (colţului viu) din clasă, plantare de flori,
apoi vor fi cooptaţi şi ceilalţi în acţiuni vizând ocrotirea mediului apropiat:
clasa, şcoala, curtea şcolii.De foarte mare impact sunt ecusoanele cu numele
copilului şi inscripţia „Micul ecologist” sau „Prietenul naturii” pe care
copiii le poartă cu deosebită mândrie, popularizând acţiunile pe care le
desfăşoară.Aici intervine creativitatea învăţătorului care poate găsi subiecte
frumoase şi de impact la toate obiectele de învăţământ, cum ar fi: Pădurea – prietena omului, Apa – sursă a
vieţii, Un om – un pom etc.
Prezint,
în continuare, câteva activităţi cu conţinut ecologic ce se pot urmări în
cadrul a 4 arii curriculare:
Limbă şi comunicare
§ lecturi
literare şi ştiinţifice despre plante şi vieţuitoare / ocrotirea lor;
§ compoziţii
literare realizate / culese / interpretate de elevi: eseuri, interviuri,
poezii, scenete;
§ proverbe
şi maxime despre mediu (apă, aer, pământ) – afişarea şi discutarea acestora.
Om
şi societate
§ resurse
naturale şi valorificarea lor;
§ identificarea
factorilor de poluare (a apei, solului, aerului);
§ excursii
tematice de studiu sau ecologizare / curăţire a anumitor zone;
§ realizarea
unor fotografii, mape, casete video, valorificate apoi în ore;
§ studii
de caz (Omul şi mediul său de viaţă de‑a
lungul timpului, O zi în natură );
§ vizite
în aceleaşi zone (parcuri, Grădina Botanică) în diferite anotimpuri pentru a
observa schimbările care au loc în natură şi păstrarea curăţeniei.
Matematică şi ştiinţe
§ identificarea
resurselor naturale din zona geografică în care trăiesc;
§ colecţii
de materiale naturale;
§ introducerea
în probleme a unor date despre plante, vieţuitoare (compunere şi rezolvare de
probleme);
§ realizarea
unui portofoliu Omul şi mediul: acţiuni
de protejare / de distrugere, care poate fi realizat individual sau în
echipă, într‑un an şcolar sau pe durata întregului ciclu primar;
§ participare
la derularea proiectului România curată sau
alte proiecte derulate la nivel judeţean sau naţional.
Arte
şi tehnologii
§ realizarea
unor desene, afişe pe teme ecologice;
§ modelaj
(plastilină şi argilă);
§ realizarea
unor afişe, postere şi amplasarea lor în clasă /şcoală /localitate
(cartier / sat).
Dacă
nu ne propunem o activitate de cerc sau un opţional cu acest titlu, putem
valorifica toate situaţiile de învăţare considerate resursă. Iată un set de
teme ce se pot urmări pe durata unui an sau a unui ciclu de învăţământ prin
activităţile specifice sugerate anterior:
1. Excursia tematică
ü observarea
mediului cu aspectele pozitive / negative întâlnite şi realizarea unor fişe;
ü studii
de caz (sublinierea cauzelor şi măsurilor de remediere ale unor probleme de
mediu);
ü înregistrarea
în scris, foto sau video a unor aspecte care vor fi valorificate ulterior în
timpul activităţilor din clasă.
2. „Nu sunt prea mic să…”
ü activităţi
de igienizare a zonei, plantare de pomi, flori şi îngrijirea acestora pe toată
durata de vegetaţie;
ü sensibilizarea
colegilor şi a oamenilor mari prin realizarea şi plasarea unor afişe, postere
sugestive privind degradarea mediului.
3. Serbările şcolare
ü prezentarea
unor poezii, cântece, scenete cu conţinut referitor la mediu (anexă).
4. Expoziţii tematice
ü expoziţii
permanente sau periodice cu lucrări plastice, mulaje, machete, fotografii
prezentând mediul curat / mediul poluat.
5. Concurs
de creaţii literare – semestrial sau măcar cu ocazia Zilei
Pământului sau a Zilei Internaţionale
a Mediului Înconjurător pot fi prezentate, într‑o sesiune festivă, cele mai
reuşite compuneri, povestioare, sloganuri, postere realizate de‑a lungul anului
şcolar şi premierea celor mai valoroase.
6. Vizionări
de casete / filme – în activităţi speciale sau ca momente în cadrul
anumitor ore, pot fi prezentate spre vizionare casete / filme cu aspecte din
activităţile unor organizaţii ecologiste sau cu probleme grave de poluare /
degradare a mediului, atât în România cât şi pe plan internaţional. Aceste
vizionări vor fi urmate, obligatoriu, de dezbateri privind cauzele poluării şi
modalităţi de remediere ale situaţiilor prezentate.
7. Realizarea unui „colţ viu”
chiar din clasa I cu plante şi vieţuitoare mici, îngrijite de copii.
8. Studii de caz: „O
zi în natură”, „SOS Natura”, „La iarbă verde” etc.
Nu
trebuie scăpat din vedere faptul că în întreaga lume, pe data de 22
aprilie
se sărbătoreşte Ziua Pământului
iar pe 5 iunie se sărbătoreşte Ziua
Internaţională a Mediului Înconjurător şi cu aceste ocazii, copiii pot fi
antrenaţi în desfăşurarea unor activităţi atractive.
În loc de concluzii…
Viaţa
pe Pământ depinde de noi, oamenii şi de acţiunile noastre. Cadrelor didactice
le revine misiunea dificilă de a forma oameni responsabili şi conştienţi de
pericolele care le ameninţă viaţa. Încercând să sădim în sufletele copiilor
încă din primii ani de şcoală dragostea pentru natură, pentru tot ceea ce ne
oferă ea, nu facem decât să înfrumuseţăm viaţa şi să o prelungim cât mai mult.
Jocul. Calea către o oră de succes
Profesor: Bajdechi Liliana Aurelia
Școala Gimnazială „Mircea Vodă”, Călărași
Jocul didactic constituie o componentă a
învățământului primar, deoarece răspunde în modul cel mai fericit particularităților
de vârstă ale școlarilor mici și,pentru că elementul distractiv pe care îl
conține stimulează interesul și curiozitatea copiilor pentru învățare. Prin
libertatea de gândire și de acțiune, prin încrederea în puteriile proprii, prin
initiativă și cutezanță,jocurile didactice devin pe cât de valoroase, pe atât
de plăcute.
Încă
de mic,copilul trebuie învățat să se joace. „Jocul este practica dezvoltării” (D.D.Elkonin)
și, în consecință, în perioada copilăriei el este adoptat pentru multiplele
sale funcții formative: de distracție, de creativitate în conformitate cu
vârsta, în final de modelare și formare a personalității copiilor.
Datorită
spontaneității, jocul reclamă o îmbinare armonioasă între cerințele situației
de joc și aptitudinile celor care se joacă. Încorporate în activitățile
didactice,
elementele de joc imprimă un
caracter mai viu și mai atrăgător, aduc varietate și o stare de bună
dispoziție, de veselie, de destindere, prevenind apariția oboselii.
Jocul
pleacă de la ideea că are un scop, dar este deschis modificărilor, finalul său
nefiind previzibil. Prin intermediul jocului, copilul își îmbogățește viața
afectivă și, în același timp, dobândește capacitatea, în mod progresiv, să-și
stăpânească emoțiile. El învață să trăiască profund o atitudine pozitivă, să
reacționeze sincer, pozitiv sau negativ, față de ceea ce este bun, frumos, moral
și, respectiv, față de ceea ce este urât, rău, imoral.
Folosit în diverse situaţii de învăţare, jocul didactic
face ca elevul să fie solicitat la un efort intelectual deosebit: să observe,
să identifice, să analizeze, să compare, să transforme etc. El face toate
aceste operaţii în timpul jocului motivat, într-o formă atractivă, plăcută,
mobilizându-și toate forţele pentru a
rezolva sarcinile jocului. De fapt, pus în situaţia de joc, copilul realizează
o învăţare adevărată, dar având impresia că se joacă. Jocul este „proprietatea
copiilor”, iar noi dascălii trebuie să veghem pentru a nu li se încălca dreptul
la joc.
Jocul didactic poate fi utilizat la toate disciplinele, pe tot
parcursul activităţii didactice, în diferite momente ale acesteia, atât în
reactualizarea cunoştinţelor predate, asigurându-se şi captarea atenţiei
elevilor, în dobândirea noilor cunoştinţe, în fixarea şi consolidarea acestora,
cât şi în verificarea şi aprecierea rezultatelor, având ca scop înlăturarea
plictiselii şi oboselii. Învăţarea nu este un scop al jocului, ci rezultatul
lui.
Scopul
general este comun pentru toate jocurile şi constă în obţinerea succesului şi
satisfacţiei.
Realizarea unui joc presupune mai multe etape:pregătirea
jocului,a materialului necesar,pregătirea clasei,în vederea desfășurării
jocului,desfășurarea jocului.
Iată câteva exemple
de jocuri didactice,folosite pentru dezvoltarea vorbirii,
învățarea noțiunilor și operațiilor
matematice.
„Labirint”
Scopul: Îmbogățirea
vocabularului elevilor, dezvoltarea atenției, a perspicacității.
Sarcina
de lucru:
Material
didactic:
fișă de lucru ( labirint, imagini)
Jocul
se desfășoară individual – echipă. Echipa va fi formată din 4 elevi Învățătorul
va cere elevilor să urmeze traseul pentru a descoperi silaba pereche, să-i
găsească cuvântului format corespondent în șirul de imagini dat pentru a o colora.
Câștigă echipa care are cele mai multe rezolvări corecte a cerinței.
„Lanțul
cuvintelor”,„Cuvântul interzis”,„Schimbați litera!”,„Un cuvânt-mai multe
sensuri”,
„Un-O”,„Să alintăm cuvintele!”„Unde?”„Găsește
cuvântul opus!”
„Ce știi despre mine?”etc.
„Cine va intra în coș?”
Scop: consolidarea deprinderilor de calcul cu cele 2 operații
și dezvoltarea atenției, a
perseverenței, a spiritului de muncă
în colectiv.
Sarcina didactică: efectuarea unor exerciții de adunare, scădere
cu numere de la 0 la
31, fără și cu
trecere peste ordin.
Material
didactic: se desenează pe tablă
sau pe o planșa două scări, conform desenului de mai jos,
pe treptele cărora vor fi scrise diferite exerciții.
Numărul
treptelor este în funcție de numărul membrilor unei echipe. Pe ultima treaptă a
celor două scări se va fixa câte un steguleț, câte un timbru sau un alt
premiu. După ce au fost stabilite grupele și ordinea în care elevii vor
veni la tablă , se dă semnalul de începere al jocului. Prima pereche, formată
din câte un elev din fiecare grupă, vine la tablă și rezolvă exercițiul aflat
pe prima treaptă de jos în partea rezervată echipei sale. În cazul în care răspunsul
este bun , acesta se încercuiește, iar jucătorul care urmează va avea dreptul
să rezolve ex. aflat pe treapta următoare. Dacă răspunsul este greșit,
următorul concurent din aceeași echipa va trebui să rămână la aceeași treapta
pentru a rezolva, corect, exercițiul.
Echipa
care va reuși să rezolve corect și mai repede exercițiile, va ajunge în vârf
mai repede va avea dreptul să ia premiul.
„Cine urca scara mai repede?”
„Vreau
în căsuța mea!,Spune-mi unde pot trăi?”,„Cine știe să numere mai departe?”,
„Caută vecinii”,„Recunoaște semnul
operației”,„Așează corect”,„Puzzle matematic”,
„Urmărește
săgeata”,etc.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu