Liturghia Darurilor mai inainte Sfintite
Sursa: http://www.crestinortodox.ro/paste/liturghia-darurilor-inainte-sfintite-140038.html
"Liturghia Darurilor mai
inainte Sfintite" este o slujba specifica Postului Mare. Urmand
canoanelor, aceasta slujba se poate savarsi in fiecare zi a postului, cu
exceptia zilelor aliturgice, cand nu se savarseste nici o Sfanta
Liturghie, si a zilelor de sambata si duminca, precum si a zilei de 25
martie (Buna Vestire), cand este randuita savarsirea unei alte Sfinte
Liturghii, a Sfantului Ioan Gura de Aur sau a Sfantului Vasile cel Mare.
Cum a aparut "Liturghia Darurilor mai inainte Sfintite" ?
Aceasta slujba ne pune inainte o
randuiala liturgica foarte veche. Originile ei se pierd in secolele
primare, cand, din pricina persecutiilor, crestinii obisnuiau sa
pastreze Sfintele Taine si in afara Liturghiei, pentru impartasirea
celor care nu puteau ajunge la savarsirea ei si a celor care doreau sa
se impartaseasca mai des. Painea, prefacuta deja in Trupul
Mantuitorului, la o Liturghie anterioara, era pastrata cu mare grija
pana cand, inmuiata in vin binecuvantat, era data credinciosilor, spre
impartasire.
Mai tarziu, mai ales in manastiri,
pustnicii primeau binecuvantarea de a se impartasi singuri. Deoarece
multi dintre cei care se retrageau in pustie nu erau preoti, ci simpli
monahi, s-a randuit ca acestia, la plecarea din manastire, sa primeasca
Sfintele Taine pentru o perioada mai indelungata. Ei primeau Trupul
Mantuitorului, udat cu Sangele Sau. In momentul impartasirii, pustnicii
inmuiau Trupul uscat in vin curat si urmau o anumita randuiala, dupa ora
pranzului. Aceasta randuiala speciala a dus la aparitia slujbei
Obednitei.
Mantuitorul a spus: "Puteti, oare, sa
faceti pe fiii nuntii sa posteasca, cat timp Mirele este cu ei? Dar vor
veni zile cand Mirele se va lua de la ei; atunci vor posti in acele
zile" (Luca 5, 34-35). Pornind de la aceste cuvinte, dupa incetarea
persecutiilor, in cadrul secolelor IV-V, teologii Bisericii de Rasarit
au nuantat solemnitatea Sfintei Liturghii, caracterizata de bucurie si
biruinta asupra mortii, Mirele fiind prezent in mijlocul Bisericii Sale,
si asprimea postului, caracterizat de pocainta si plangere, ca perioada
in care Mirele este asteptat sa vina. Astfel, postul si Liturghia au
inceput sa fie vazute ca doua stari diferite, prima implicand pocainta
si intristarea, iar cea de-a doua, bucuria, stari (cumva) incompatibile.
In cadrul sinoadelor, Sfintii Parinti au
randuit ca Sfanta Liturghie sa nu mai fie savarsita in zilele de rand
din Postul Mare, acesta din urma fiind un post aspru. Sinodul local din
Laodiceea (343), in canonul 49, opreste savarsirea Sfintei Liturghii in
zilele de rand din Postul Mare, randuind-o doar in zilele de sambata si
duminica, precum citim: "Nu se cuvine a se jertfi paine in Patruzecime,
decat numai sambata si duminica." Acelasi sinod, in canonul 51, opreste
si pomenirea sfintilor in zilele de rand, precum citim: "Nu se cuvine a
savarsi in Patruzecime praznicele nasterii mucenicilor, ci pomenirea
sfintilor mucenici sa se faca in sambete si duminici." Astfel, zilele de
rand din Postul Mare au devenit "aliturgice", adica zile in care nu se
savarseste Sfanta Liturghie.
Deoarece, insa, multi credinciosi doreau
sa se impartaseasca si in timpul saptamanii, iar nu doar in zilele de
sambata si duminica, Parintii Bisericii au randuit ca o parte din
Darurile sfintite la ultima Liturghie sa fie pastrate pentru
impartasirea din timpul saptamanii. Precum vom vedea mai departe, in
Postul Mare, credinciosii obisnuiau sa ajuneze in fiecare zi, pana la
slujba Vecerniei. Astfel, pentru a nu intrerupe ajunarea, credinciosii
se impartaseau seara, dupa slujba Vecerniei. In timp, slujba Vecerniei
s-a unit cu randuiala speciala a impartasirii credinciosilor.
In secolul al VI-lea exista deja un
ritual de impartasire, practicat seara, bine dezvoltat. In slujba
Vecerniei au fost inserate cateva elemente caracteristice Sfintei
Liturghii. Noua randuiala a ajuns cunoscuta sub denumirea de "Liturghia
Darurilor mai inainte Sfintite". Astfel, chiar daca nu se aduce Jertfa
cea fara de sange si nu se sfintesc Darurile de paine si vin, aceasta
randuiala este numita "Liturghie" deoarece, in cadrul ei, are loc
impartasirea cu Sfintele Taine.
Cine este autorul acestei Liturghii ?
Cea mai veche insemnare a acestei
randuieli este cea din "Codex Barberini", unde nu apare mentionat nici
un autor. In secolul al XV-lea, Sfantul Simeon al Tesalonicului spune ca
aceasta "a fost scrisa de urmasii apostolilor". De-a lungul vremii,
insa, aceasta Liturghie a fost pusa pe seama mai multor Sfinti Parinti,
dupa cum urmeaza: Sfantul Iacov sau Sfantul Petru, Sfantul Atanasie cel
Mare, Sfantul Vasile cel Mare, Sfantul Epifanie de Salamina, Sfantul
Gherman al Constantinopolui, Sfantul Grigorie Teologul. Intr-o perioada,
Sfantul Grigorie Teologul a fost confundat, in scrieri, cu Sfantul
Grigorie Dialogul. In cele din urma, datorita celor din Sfantul Munte
Athos, incepand cu secolul al XVI-lea, drept autor al acestei Liturghii a
fost socotit Sfantul Grigorie Dialogul.
Sfantul Grigorie Dialogul nu poate fi
autorul acestei slujbe deoarece, daca o scria el, ea ar fi fost amintita
si in manuscrisele latine, pastrate in Roma, si, mai mult, in calitate
de ierarh al Romei, sfantul ar fi randuit-o in Biserica din Roma, lucru
care nu s-a petrecut niciodata.
Se cunoaste faptul ca "Liturghia
Darurilor mai inainte Sfintite" a fost sistematizata si asezata in scris
de catre Sfantul Grigorie cel Mare, numit si "Dialogul", episcopul
Romei (540-604), in perioada petrecuta de acesta in Constantinopol. El
nu este autorul acestei randuieli deosebite, precum se crede, ci doar
cel care a consemnat ceea ce se practica deja in cetatea imperiala.
Socotim ca Biserica, in plenitudinea ei, este autorul de drept al
acestei slujbe.
Cand este savarsita "Liturghia Darurilor mai inainte Sfintite" ?
Sinodul Trulan, convocat de imparatul
Iustinian al II-lea, la Constantinopol, in anul 692, in canonul 52,
hotaraste: "In toate zilele postului sfintei patruzecimi (Paresimi),
afara de sambata si duminica si de sfanta zi a Buneivestiri, sa se faca
Sfanta Liturghie a celor mai inainte sfintite." Aceasta forma de
Liturghie nu se savarseste in zilele de sambata si duminica, in zilele
aliturgice, de Buna Vestire si in Joia si Sambata Mare.
Sfantul Simeon al Tesalonicului spune:
"Afara de zilele cele oranduite nu trebuie a se sluji Liturghia
Darurilor mai inainte Sfintite, caci acest fel de invatatura nu s-a dat.
Deci, cel ce face altfel, afara de cele oranduite, se canoniseste, caci
Pavel zice: Paziti asezamintele pe care le-am dat voua, ori prin
cuvinte, ori prin epistole."
Cu toate acestea, parintele Alexander
Schmemann socoteste ca este foarte posibil ca, la inceput, aceasta
slujba sa nu fi fost limitata doar la Postul Mare, ci ea sa fi fost
comuna tuturor perioadelor de post din Biserica.
"Liturghia Darurilor mai inainte
Sfintite" se savarseste seara, la ceasul potrivit pentru cu slujba
Vecerniei. Pe alocuri, insa, in mod nepotrivit, aceasta randuiala se
savarseste dimineata, incalcand astfel atat ajunarea de peste zi a
credinciosilor, cat si sensul slujbei Vecerniei, care, potrivit
cantarilor ei, este o slujba de seara. In timpul saptamanii, deci,
impartasirea credinciosilor care ajuneaza si se spovedesc are loc in
cadrul acestei slujbe.
Aspecte liturgice in "Liturghia Darurilor mai inainte Sfintite"
Desi este unita cu Vecernia, aceasta
forma de Liturghie, deci si impartasirea credinciosilor, care are loc in
cadrul ei, este socotita ca facand parte din ziua liturgica anterioara,
iar nu din cea urmatoare, care, in mod firesc, incepe cu slujba
Ceasului al noualea si slujba Vecerniei.
In cadrul Liturghiei Sfantului Ioan Gura
de Aur sau a Sfantului Vasile cel Mare, pe langa Agnetul necesar acelei
Liturghii, preotul mai pregateste alte cateva Agnete, necesare
savarsirii Liturghiei Darurilor mai inainte Sfintite in timpul
saptamanii. In cadrul Liturghiilor amintite, dupa ce savarseste toata
randuiala, cand preotul spune "Sfintele, sfintilor!", toate Agnetele se
inalta. Apoi, pe cele destinate Liturghiilor mai inainte Sfintite se
picura, cu lingurita, Sfantul Sange.
Painea, adica Trupul Mantuitorului, a
fost deja sfintita si imbibata cu Sange, in cadrul Liturghiei din
duminica anterioara. Astfel, la Liturghia Darurilor mai inainte
Sfintite, in Sfantul Potir se toarna vin si apa, nezicandu-se nici o
rugaciune. Painea, adica Agnetul, fiind deja slujita, a fost inaltata si
unita cu Dumnezeiescul Sange. Pentru aceasta, cele ce se afla in
Sfantul Potir nu se sfintesc prin chemarea Duhului Sfant, ci prin
impartasirea cu Painea cea unita deja cu Sangele Sau. Agnetul, insa,
trebuie sa fie intreg, iar nu doar o parte, spre a se frange, caci numai
acest lucru a ramas nefacut la Liturghia anterioara.
In acest sens, Sfantul Simeon al
Tesalonicului spune: "Preasfintele Daruri cele mai inainte sfintite nu
iau nimic prin rugaciunile cele ce se zic la Liturghia Darurilor mai
inainte Sfintite, caci sunt desavarsite. Aceasta se arata si de
rugaciunile care se citesc la Liturghie si care sunt de milostivire
pentru noi."
Sa ne folosim de aceasta "impartasire de seara" !
In mod desavarsit, postul este cu
adevarat o scoala a pocaintei, in care fiecare crestin trebuie sa
mearga, an de an, pentru a-si adanci credinta si a-si schimba viata.
Postul cel Mare este o calatorie duhovniceasca, iar destinatia sa este
Pastele. Acest pelerinaj, catre izvoarele credintei ortodoxe, trebuie
savarsit "din toata inima, din tot sufletul, din toata puterea si din
tot cugetul" (Luca 10, 27).
Timpul randuit pregatirii pentru
Invierea Domnului cuprinde, dupa ravna si puterea fiecaruia, zile de
post aspru, adica ajunari. Parasind complet mancarea si apa, la finalul
unei zile de ajunare, cu smerenie si pocainta (spovedirea), crestinul
asteapta sa primeasca Hrana cea vesnica si Apa cea vie, care sunt Trupul
si Sangele Mantuitorului. Aceasta este impartasirea de seara, care are
loc in cadrul "Liturghiei Darurilor mai inainte Sfintite".
Impartasirea de seara, dupa o zi de
ajunare, descopera adevaratul sens al postului si al vietii crestine, ca
pregatire-asteptare a Imparatiei lui Dumnezeu. Ostenelile duhovnicesti
din timpul zilei sunt incununate cu mult-dorita unire cu Hristos, in
Taina Impartasaniei. Astfel, toate lucrurile si faptele de peste zi sunt
savarsite mai usor cu atentia pe care o merita, iar timpul acesteia
este trait ca o asteptare a lui Hristos.
Despre aceste zile de ajunare, Sfantul
Simeon al Tesalonicului spune: "Cu acest post pazim si aratam si altora
credinta noastra si inca ne deprindem cu bun obicei, prin oarecare
putina osteneala. Dintr-aceasta si printr-aceste mici nevointe,
nepricepand noi, ni se da mantuire, cu mila lui Dumnezeu."
Teodor Danalache
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu