Pilda talantilor
Duminica a XVI-a dupa Rusalii
Sursa: http://www.crestinortodox.ro/religie/duminica-xvi-dupa-rusalii-pilda-talantilor-125399.html
Marturisim
credinta noastra profunda in Tatal ceresc. Ii multumim pentru talantii incredintati
noua, nevrednicii. Dar nu ramanem intr-o stare de uimire platonica, nu stam cu
mainile in san si constatam speculativ, ci ne imbucuram de marile daruri
primite. Nu vom fi lenesi, pentru a nu fi alungati din rai. Vom munci cu ravna
si, cu puterea Lui, vom mosteni Imparatia iubirii. Muncim ca sa ne inmultim
talantii, nu ca sa adunam averi. Munca noastra devine rugaciune, cata vreme
actiunea filantropica nu e o raritate.
Cautam tapi ispasitori peste tot. Nu ne incalzeste cu nimic sa tot aratam cu degetul pe alti pacatosi. Nu putem deveni neprihaniti doar prin comparatie (ceilalti sunt si mai pacatosi decat noi). Vom fi judecati dupa ce am facut noi.
Cautam tapi ispasitori peste tot. Nu ne incalzeste cu nimic sa tot aratam cu degetul pe alti pacatosi. Nu putem deveni neprihaniti doar prin comparatie (ceilalti sunt si mai pacatosi decat noi). Vom fi judecati dupa ce am facut noi.
"Oare ne opreste cineva sa fim morali, ne este interzis sa ne ducem
viata dupa principiile crestine? Suntem obligati sa ne traim viata fara
nici un orizont, fara principii si in mod iresponsabil? Mantuitorul ne vorbeste
parinteste si de o zi a judecatii. In fata lui
Dumnezeu nu putem tainui nimic, nu putem ascunde nimic din cele savarsite in
viata noastra. Sa ne intrebam cu maturitate si in mod responsabil: care va fi
soarta sufletului meu? Se va bucura de vederea lui Dumnezeu sau va merge la
osanda vesnica? Sa-L iubesti pe Dumnezeu! Cei ce-L iubesc nu se pierd, ci se
invesnicesc!" (Pr. Dumitru Paduraru)
Ortodoxia este calea mantuirii; sa nu
ne poticnim in ispite.
O poezie extraordinara:
"Cand fericiti, cand suparati,
Cand pusi pe sotii si iubire,
Exista „pui de sfintii” uitati,
Ce stau cu noi dintr-o smerire.
Cand insurgenti, cand bucurosi,
Cand vorbareti, cand in tacere,
Exista „pui de sfinti” frumosi,
Ce sunt ei insisi inviere.
Cand zurbagii, cand milostivi,
Cand patimiti, cand storsi de vlaga,
Exista „pui de sfinti” naivi,
Si viata lor ne este draga.
Cand cristalini, cand foarte blanzi,
Cand modernisti, cand plini de datini
E totusi bine pe pamant,
Cat mai exista sfinti si lacrimi." (Catalin Dumitrean)
"Cand fericiti, cand suparati,
Cand pusi pe sotii si iubire,
Exista „pui de sfintii” uitati,
Ce stau cu noi dintr-o smerire.
Cand insurgenti, cand bucurosi,
Cand vorbareti, cand in tacere,
Exista „pui de sfinti” frumosi,
Ce sunt ei insisi inviere.
Cand zurbagii, cand milostivi,
Cand patimiti, cand storsi de vlaga,
Exista „pui de sfinti” naivi,
Si viata lor ne este draga.
Cand cristalini, cand foarte blanzi,
Cand modernisti, cand plini de datini
E totusi bine pe pamant,
Cat mai exista sfinti si lacrimi." (Catalin Dumitrean)
De ce radem de altii? "Hristos n-a facut niciodata vreo
observatie asupra trupului vreunui om. El nu i-a spus lui Zaheu: cat esti de mic!
Nici lui Iuda: cat esti de
urat ! Nici slabanogului: cat esti de
slab ! Nici celui lepros: mirosi urat!”
Ci a comunicat neintrerupt cu realitatea din
oameni, adica cu sufletele.
In aceste cazuri sufletul vorbea
sufletelor, vindeca si ridica sufletele.
A vorbi despre trupurile oamenilor
prezenti, Hristos a considerat nepotrivit ca si oamenii seriosi care considera
nepotrivit a vorbi despre hainele oamenilor prezenti.
De aceea, cand iti vorbeste omul, nu
te gandi la trupul lui, ci priveste in sufletul sau, cerceteaza sufletul sau,
desfateaza-te cu sufletul sau si atunci il vei intelege.
Iar cand vorbesti cu un om, nu
cugeta la trupul tau sau al lui, ci cugeta la sufletul tau si al lui, repetand
in sine-ti cuvintele: acum vorbeste sufletul catre suflet, si sufletul comunica
catre suflet.
“Atunci vei simti prezenta lui Dumnezeu intre voi doi. Vei fi
intelegator si vei intelege." (Sfantul Nicolae Velimirovici)
Un crestin nu este badaran: “Chiar
daca omul nesimtitor va fi lovit cu toate lemnele, il va durea numai trupul. In
timp ce acel sensibil si ravnitor se raneste adanc si cu un cuvant si, simtind
si greseala cea mai mica, o socoteste de multe ori ca un pacat foarte mare; el
sufera chiar si o hemoragie duhovniceasca atunci cand oamenii nesimtitori vin
fara de niciun discernamant sa-i curete o mica rana cu unghii salbatice. Cei
sensibili si afectivi, care pe toate le tin cu scumpatate, de obicei sunt
nedreptatiti de cei nesimtitori prin cedarile continue pe care ei le fac
(acelora) din dragoste; insadragostea lui Dumnezeu se afla totdeauna cu ei. De
multe ori se nedreptatesc si ei insisi din exagerata lor sensibilitate,
marindu-si micile lor pacate sau incarcandu-se cu pacate straine, dar iarasi
Dumnezeu ii indulceste cu bunatatea Sa paradisiaca, intarindu-i totodata si
duhovniceste. Cei care ranesc sau nedreptatesc pe oamenii sensibili launtric nu
sunt oameni.
Unii sufera de
egoism cand li se fac observatii. Insa nu toti cei care sufera cand li se fac
observatii au si egoism, ci multi din multa filotimie si mare sensibilitate isi
maresc greselile lor si din pricina greutatii in plus ce o ridica (fiind
sensibili) se incovoie. De
aceea e necesar sa luam aminte la sufletele sensibile, care au multa filotimie,
sa nu le nedreptatim (socotind ca ar avea chipurile mult egoism), ca sa nu le
ranim si sa le facem netrebnice.
Pe cel orfan, mai ales de mama,
chiar arici de ar fi, trebuie sa-l imbratisam cu durere si dragoste fierbinte,
ca mai intai sa se incalzeasca si sa prinda curaj, pentru ca mai apoi sa-si
deschida si el inima sa.
Ucenicul, mai ales la inceput, are
nevoie de mare afectiune pentru a nu creste dezavantajat, deoarece multi copii
in lume au parinti, dar nu putini dintre ei, din pacate, fie ca au, fie ca n-au
parinti, tot una le este, deoarece nu stiu ce inseamna afectiunea, ci numai
nemultumirile.
Pe cel foarte smerit si sensibil nu
trebuie sa-l mustram cu asprime, deoarece se poate incarca cu mai multa
greutate decat a gresit si e in primejdie sa se indoaie.
Sufletul mare si gingas (sensibil)
nu se foloseste de cercetarea minutioasa a pacatelor sale, pana ce se va intari
duhovniceste, pentru ca vicleanul il lupta atunci cu sensibilitatea exagerata,
ca sa-i creeze neliniste. Vicleanul nu merge contra noastra, ci potrivit
cu apele noastre. Adica
incearca sa mareasca hohotele si mahnirea ca sa intristeze sufletul si sa-l inece cu
neliniste.
Cei sensibili vor trebui sa fie
foarte atenti la prihanirea de sine, pentru ca vicleanul incearca sa-i aduca la
deznadejde (prin sensibilitate exagerata). Prihanirea de sine va trebui
sa fie insotita totdeauna de nadejdea in Dumnezeu. In cazul acesta, daca cineva simte neliniste va
trebui sa inteleaga ca aghiuta si-a bagat coada sa.
Daca cel fara discernamant il mustra
pe cel sensibil mult il raneste. Aceasta ar fi ca si cum un om salbatic ar lua
o perie de sarma groasa si ar curati o mica urdoare de la ochiul unui prunc.
Diavolul nu merge contra. Daca exista o
pornire, impinge si el ca sa-l chinuiasca si sa-l insele pe om. Pe cel
sensibil, de pilda, il face suprasensibil. Cand ai dispozitie sa faci metanii, te impinge si diavolul sa faci peste
puterea ta - si daca puterile tale sunt limitate, iti creeaza o stare nervoasa,
pentru ca nu-ti poti face ale tale, si in continuare iti creeaza neliniste cu o
deznadejde usoara la inceput, dupa care urmeaza…
Cand simtim neliniste nevoindu-ne,
sa stim ca nu ne miscam in spatiul lui Dumnezeu. Dumnezeu nu e tiran ca sa
ne sufoce. Fiecare sa se nevoiasca
cu marime de suflet, potrivit cu puterile lui, si sa cultive filotimia, ca sa-i sporeasca dragostea de Dumnezeu. Atunci
va fi manat de filotimie si nevointa lui (adica multele metanii, multele postiri, etc.) nu
vor fi nimic altceva, fara numai exploziile dragostei sale - si va inainta cu
noblete duhovniceasca. Adica nu trebuie sa se nevoiasca cineva cu acrivie
bolnavicioasa si sa se sufoce de neliniste luptandu-se cu gandurile, ci sa-si
simplifice nevointa sa si sa nadajduiasca in Hristos, iar nu in el insusi. Hristos
este dragoste, bunatate si mangaiere, si niciodata nu sufoca, ci are din belsug
oxigen duhovnicesc, mangaiere duhovniceasca. Una este lucrarea duhovniceasca
subtire si altceva este acrivia bolnavicioasa, care inabusa cu nelinistea
launtrica din pricina silirii exterioare fara discernamant, care sparge si
capul cu durerile de cap“. (Cuviosul Paisie Aghioritul)
Cel mai mare urcus este coborarea in
sine: "Smerita cugetare arata nu cel
ce se defaimeaza pe sine; caci cum se va rabda pe sine? Ci cel care, ocarat fiind de altul nu-si
micsoreaza dragostea fata de acesta". (Sfantul
Ioan Scararul)
Amintiri din seminar: "Trebuie sa ai darul slujirii daca vrei
sa fii preot, asta spuneau toti. Nu ajunge sa inveti sa slujesti, nu e destul
sa canti frumos sau sa predici bine, trebuie sa ai darul.”
Nu prea stiam
noi cum vine cu darul asta. Credeam ca e ceva ce se capata in timp, cam
pe-atunci pe cand directorul ne va anunta ca am absolvit. E adevarat, erau
printre noi si din-aceia care parca primisera darul mai repede, prin nu stiu ce
metode secrete. Poate pentru ca le daduse barba mai repede, poate pentru ca
aveau un mers mai nu-stiu-cum, poate pentru ca „morfologia chipului” ii anunta ca posesori de dar. Nu pot spune cu precizie care era
motivul, dar in mod cert erau cativa care parca aveau darul.
Cristi Sandor,
de exemplu! Astuia cred ca-i daduse Dumnezeu prea multe: si daruri, si lipsuri!
Avea un mers de fata mare, ca si cum abia atingea pamantul. Era firav si
elegant in gesturi, ca un vechi meditativ care mangaie aerul cu mainile lui.
Avea o voce calda, care te scalda imbatator in cuvintele putine, alese, rostite
fiecare ca un fel de intrebare, ca o uimire in fata intelesului lor strain de
firea omeneasca. Si mai presus de toate avea darul de a cunoaste bine tainele
muzicii. Cand Cristi Sandor
canta, toata lumea asculta cu rasuflarea taiata.
Le avea si pe
celelalte, din nefericire. Se indragostea repede si iremediabil de vreo
domnisoara grabita de la Patrimoniu sau Litere, cadea in adancurile deznadejdii
sau plutea in vazduhul fericirii numai vazandu-i rochia fluturand in bataia
sacadata a gambelor fine; facea declaratii de dragoste la miezul noptii, la
vreun telefon public scaldat in
ploaie, aducand fetele la exasperare; isi propunea sa se sinucida zilnic prin
metode originale, fie ca era vorba de o calimara savuroasa cu cerneala sau o
portie de creta asezonata. Fara sa vrea, pusese toata clasa pe jar si fiecare
ajunsese sa se simta responsabil pentru viata lui. In fine, aproape fiecare;
parintele Boca, mai pragmatic, dar in acelasi timp cu un aer compatimitor, il
privea adesea si murmura:
- Unii au cate-o pasarica, altii
cate-un stol...
N-aveam noi multi de la care am fi
putut invata despre daruri, dar e clar ca parintele Panzaru se straduia din
rasputeri sa ne invete despre darul discernamantului si al simtului practic. Degeaba
incerca colegul sau, parintele Boca, sa ne convinga ca preotul, cand are
crucea-n mana, nu se inchina cu crucea, ci
muta sfantul obiect in stanga si face cruce cu dreapta, parintele Panzaru tinea
sa-l contrazica fara efort, facandu-si cruce la fel de bine cu ochelarii;
n-avea nici o importanta ca dintr-o regretabila eroare Evanghelia lipseste de
pe masa altarului: parintele continua netulburat slujba si ordona in ton bizantin,
cu voce-ai baritonala:
- Mocioiuleeee, du-teee dupa
Evanghelieeee...,
la care strana, daca ar fi avut
acelasi simt practic, ar fi putut raspunde la fel de bine:
- Fugaaa, fugutaaaa...
Avea multe daruri parintele Panzaru,
parca mai multe decat ale celorlalti. De-aceea stiu pana in ziua de astazi:
- Mai, casa popii nu-i film
artistic! Cand preuteasa spala chilotii sa nu-i aseze, ca toata baba, pe
sfoara, afara, sa stie tot nea Vasile ce marca poarta popa! Aveti grija! Casa
popii are ziduri de sticla!" (Ioan Popescu
Ne folsim talantii doar pentru a nu
rata Invierea: "Cum se lamuresc
toate! Si invierea, si
prezenta Lui deapururea in mijlocul nostru! In sfanta impartasanie este prezent
Hristos nu "in forma de" paine si vin, ci existand in chip real ca trup
si sange. Nu e deci vorba de un simbol, de o prefiguratie, ci de un fapt real. Si
totusi... noi nu vedem acolo decat paine si vin, desi este trup si sange. Ce
insemneaza asta? Insemneaza ca exista mai multe planuri de existenta; si ca
pentru fiecare din aceste domenii noi trebuie sa avem mijloace speciale de
investigatie. Ca nu putem sa intelegem prin ratiunea noastra decat ceeace cade
inlauntrul veacului; si ca pentru ceeace este in afara lui avem nevoie de un
alt instrument, in speta - al credintei. Ca nu putem sa
intelegem prin ratiunea noastra decat ceeace cade inlauntrul veacului; si ca
pentru ceeace este in afara lui avem nevoie de un alt instrument, in speta - al
credintei." (Radu Iulian)
Poti sa ai o mie de talanti, fara
smerenie, degeaba: "Smerenia o
capatam multumind lui Dumnezeu pentru ce suntem, multumind lui Dumnezeu pentru
darurile pe care le avem. A fi
smerit inseamna sa fii constient ca esti frumos, ca esti bun, ca esti destept
si sa multumesti lui Dumnezeu, sa zici: Doamne, daca Tu nu ma faceai frumos,
daca nu imi dadeai puterea sa fiu bun... Multumind lui Dumnezeu
ne smerim." (Maica Siluana Vlad)
Crucea e o realitate, dar nu e
finalul. Suferim, pentru ca stim ca vine
invierea: "Bucura-te! Studiul
bucuriei - analiza ei in opozitie cu durerea. Durerea e palpabila, accesibila,
fizica, o localizezi in mana, in picior. Bucuria e cel mai mare mister
sufletesc… Nu o simti nicaieri si e in tine. Durerea vine din afara, pe calea
vazduhului si a intemperiilor, se hraneste cu spatii, se adapa cu timp. Bucuria
vine dinauntru si-ti umple fiecare celula cu osanale. Bucuria e fara motiv
lumesc si e cel mai inalt extaz al omului.
Durerea e un val, bucuria – marea… Durerea e parghia vietii. Apasa
cu un capat, dar cu celalalt ridica. Bucuria e o minune nestiuta si nefolosita
de om. Noi o intrebuintam ca cineva care nu ar sti sa zboare cu aeroplanul si
s-ar multumi sa alerge cu rotile, dar pe pamant. Daca ti-ai ingropa bulbul
inimii in pamant, ce fel de flori ar rasari: crini sau matraguna ? Cugetati in
ceasurile vii ale vietii, nu amanati cugetarile tocmai pentru ora mortii. Caci
atunci nu mai puteti avea ganduri, ci, ca intr-un apocalips al propriei vieti, vedenii
si descoperiri. Ca sa fii plin de toate bucuriile si durerile
lumii, urmeaza pilda vioarei: goleste-te de tot ce esti tu, scobeste-ti tot
miezul egoismului, asa ca inauntru sa circule, ca un aer, sufletul
universal." (Vasile Voiculescu)
Marius
Matei
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu