Talcuire mistica la Nasterea Domnului
Sursa: http://www.crestinortodox.ro/sarbatori/nasterea-domnului-craciunul/talcuire-mistica-nasterea-domnului-68532.html
Talcuire mistica la Nasterea Domnului
Invatatura catre monahii - armonizand in chip ales cu vietuirea monahala taina Nasterii lui Hristos
1. Surorilor si maicilor, chiar daca cu trupul sunt
departe de voi, dar cu duhul sunt intre voi; caci Dumnezeu Care ne-a
plasmuit in mila Sa a facut in multe feluri modul unirii, ca nu cumva
din pricina saraciei faptelor bogatia unirii noastre sa ne scape. Caci
unirea se face nu numai prin prezenta personala, ci lucrul unirii
potrivit lui Dumnezeu se face si prin faptul de a avea acelasi gand,
prin rugaciune, prin iubirea unora fata de altii, prin scrisorile
trimise si prin convorbirea prin cuvinte. Toate acestea s-au savarsit in
trecut.
2. Dar acum, chiar daca prezenta trupului si
invatatura prin viu grai nu se mai savarsesc, rugaciunea pentru voi si
iubirea datorata potrivit lui Dumnezeu sunt lucratoare. De aceea, am
hotarat asadar, ca astazi sa vorbesc cu voi prin cateheza de fata,
miscandu-ma spre aceasta nasterea dupa trup a Domnului, a carei taina
zugraveste in ascuns caile mantuirii noastre si ne povatuieste in chip
preaintelept la cetatenia cereasca pe noi cei ce am fagaduit sa-I urmam
Lui.
3. Nascut din Tata fara mama, Fiul Unul-Nascut al lui
Dumnezeu Se naste si din mama fara tata, pentru ca tu, lasand tata,
mama si toata rudenia, si alipindu-te de Domnul, sa canti necontenit:
"Tatal meu si mama mea m-au parasit, dar Domnul m-a luat" (Ps 26, 10).
Hristos S-a nascut din fecioara si a facut-o pe Maica Sa fecioara si
Maica Sa a ramas fecioara - amandoua lucruri uimitoare (paradoxale) si
care depasesc legea omeneasca - ca tu, care te-ai intors de la unirea
casatoriei si te-ai retras din contactul cu lumea, sa fii fecioara nu
numai la trup, ci si la duh. Si asa cum ai lepadat placerile trupesti cu
fapta, asa sa departezi si poftele sufletesti care vin prin ganduri,
nemaifacandu-ti in cuget insotirea cu lumea, ci aratandu-te monahie si
cu trupul si cu sufletul, salvand cu adevarat definitia vietii monahale (singuratice) atat in chipul din afara, cat si in cugetul dinauntru.
4. Iar curatindu-te de faptele trupesti si gandurile
patimase, va rasari in tine stralucirea fecioriei si numaidecat vei
zamisli Cuvantul lui Dumnezeu, nemaipurtand nimic altceva in inima decat
meditarea la renuntare si ascultare, grija poruncilor indumnezeitoare
si amintirea legamintelor de la inceput. Si asa te vei face maica a lui
Hristos, ascultand si supunandu-te necontenit intai-statatoarei tale.
Caci ori de cate ori arati prin fapte supunerea fata de ea si duci la
capat cu lucrurile insele ascultarea, de atatea ori intrupezi cuvantul
virtutii, nascandu-l si cultivandu-l prin faptele trupului, facand
aratata prin cele din afara gandul sufletului tau la porunci si facand
vazut oamenilor prin modul de comportare ceea ce mai inainte era
nevazut.
5. Hristos S-a nascut in pestera, ca tu, ramanand in
manastirea in care ai intrat, sa renasti duhovniceste prin lucrarea
poruncilor. Caci dorind sa fii inscrisa in cele ceresti, ai lasat toate
cele de pe pamant si ti-ai schimbat pana si numele, instrainandu-te de
toate cele ce-si au numele pe pamant. De aceea, neavand loc in casa de
oaspeti ai venit in manastire ca intr-o pestera si nasti, prin
renuntarea cu fapta, cuvantul poruncii pe care l-ai zamislit in sufletul
tau prin gandirea feciorelnica si curata de pofta lumeasca.
6. Hristos a fost infasat in scutece, invatandu-te si
pe tine sa imbratisezi zdrentele umile in care esti imbracata si sa te
multumesti cu hainele monahale si de neaparata trebuinta, sa nu-ti
agonisesti imbracaminte de prisos, nici sa cauti sa-ti faci haine cu
culori mai inchise. Caci daca ai sa cauti unele ca acestea si ai sa te
uiti dupa culorile inchise si adanci, dupa lana moale, panza fina si
tesaturile rafinate, de multe ori cautand cele tesute din matase, atunci
in chip ipocrit ti-ai facut fagaduinta. Caci n-ai fugit de lume, ci,
imbracand haina (monahala), te-ai potrivit mai degraba cu lumea pe care
credeai ca ai tagaduit-o, si nu te deosebesti cu nimic de femeile
usoare. Se cade, asadar, sa te aliniezi la preacinstitele vesminte
(monahale) si sa te imbraci cu zdrentele umile, ca fragezimea trupului
imbracata cu vesmantul lor sa respinga netezimea care vine din pipait si
sa nu vina la aducerea-aminte a placerilor, si sa lasi jos povara slavei desarte prin simplitatea vesmintelor si lipsa de curiozitate fata de ele.
7. Hristos a fost culcat in ieslea necuvantatoarelor,
invatandu-te sa suporti cu vitejie limbutia oamenilor care te mananca
cu defaimari si barfe, invatandu-te sa socotesti drept odihna
incercarile si reprosurile pentru virtute si sa nu-i combati pe cei ce
graiesc cele rele, ci sa taci si sa dispretuiesti cinstirea lor. Pentru
ca vazand oamenii rabdarea ocarilor stralucind ca o stea, sa lase
tulburarea si zarva lumeasca ca pe o alta Persie si sa calatoreasca (cu
magii - Mt 2, 1-20) spre viata dupa Dumnezeu, ajungand la manastire ca
la Betleem si dorind sa se faca imitatori ai vietii tale.
8. Caci atunci atat multi din cei din lume,
impresionati de petrecerea ta laudabila si de viata ta fara nimic
prisositor, vor umbla pe acelasi drum al renuntarii ca si tine si-si vor
aduce bogatia lor ca daruri lui Dumnezeu, cat si multe din monahiile
care se nevoiesc in asceza impreuna cu tine, vazand smerenia cugetului
tau si rabdarea si staruinta in intristari, se vor departa de obiceiul
cel rau si se vor supune voii tale, si-ti vor aduce (ca magii) drept
daruri: increderea, iubirea si evlavia. Si atunci cei ce te pastoresc
duhovniceste se vor minuna de toate faptele pe care le vad in tine si de
toate cuvintele pe care le aud de la tine si vor lauda pe Dumnezeu Care
randuieste in Iconomia Sa mantuirea
oamenilor; caci zice (Hristos): "Asa sa lumineze lumina voastra
inaintea oamenilor, ca vazand ei faptele voastre cele bune sa slaveasca
pe Tatal vostru Cel din ceruri" (Mt 5, 16).
9. Hristos e hranit cu lapte, ca si tu sa inveti
invataturile expuse simplu ale Evangheliei si sa citesti vietile
fericitilor Parinti care au trait in simplitate. Ele te vor aduce la
seninatatea limanului ceresc pe tine care privesti la stralucirea
dreptilor si esti ingrasata de contemplatiile cele de sus, dar ai
adormit fata de cuvintele din lume si intelepciunea ei desfiintata (7
Col, 20; 13, 8).
10. Hristos fuge de Irod, povatuindu-te si pe tine sa
fugi de rascoalele trupului. Vine in Egipt, poruncindu-ti sa surpi cu
ostenelile ascezei saltarile patimilor si sa faci sa inceteze cu
amintirea gheenei aprinderea trupului.
11. Deci, daca vei smeri trupul prin chinul vietuirii
aspre si daca vei lepada prin frica pedepselor omul cel vechi stricat
de poftele inselaciunii (Ef 4, 22), vei auzi si tu: "Mergi in pamantul
lui Israel" (Mt 2, 20), adica al mintii care vede pe Dumnezeu. Fiindca
au murit gandurile placerii care cauta sa omoare sufletul devenit prunc
potrivit lui Hristos si care vietuieste in Hristos, vei auzi si aceasta:
"Daca nu va veti intoarce si nu va veti face ca acesti copii, nu veti
intra in imparatia cerurilor" (Mt 18, 3), si iarasi: "Lasati copiii sa
vina la Mine, caci a unora ca acestia este imparatia cerurilor" (Mt 19, 14).
12. Caci intr-adevar infranarea poruncita si
amintirea staruitoare a mortii, a focului vesnic si a celorlalte pedepse
biciuind cugetul trupului il omoara si dau sufletului sa vietuiasca
viata ascunsa in Hristos (Col 3, 3) ducandu-l la cunostinta
duhovniceasca care e pamantul mintii ce se roaga curat, ca si tu sa poti
spune impreuna cu Apostolul: "Nu mai vietuiesc eu, ci Hristos
vietuieste in mine" (Ga 2, 20), Care e binecuvantat in vecii vecilor.
Amin.
Sfantul Teolipt al Filadelfiei
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu