miercuri, 18 iunie 2014

Tinerii in era digitala. Erotismul mediatic si internetul (Virgiliu Gheorghe, Bacau, 14 mai 2014)


Tinerii in era digitala. Erotismul mediatic si internetul (Virgiliu Gheorghe, Bacau, 14 mai 2014)

Sursa: http://www.razbointrucuvant.ro/recomandari/2014/06/18/virgiliu-gheorghe-tinerii-in-era-digitala-erotism-si-internet-conferinta-video-dependenta-de-telefoane-si-internet-clasificata-drept-tulburare-mintala/ 

Medicii psihiatri trag un semnal de alarmă în legătura cu dependența tinerilor de telefoanele inteligente și internet, militând ca aceasta să fie recunoscută drept o boală psihologică, relatează duminică France Presse.
Singapore este una dintre țările din Asia cele mai afectate de acest fenomen, întâlnit și în Coreea de sud, China și Taiwan.
Conform unui raport publicat anul trecut de Nielsen, lider la nivel global în cercetare de piață, Singapore și Hong Kong dețin recordul în Asia cu cel mai mare număr de utilizatori de smartphone-uri pe cap de locuitor.
Aproximativ 87% din cei 5,4 milioane de locuitori ai orașului-stat (Singapore) dețin un telefon multifuncțional, față de 65% în SUA. Ei petrec în medie 38 de minute pe rețeaua socială Facebook, de aproximativ două ori mai mult decât americanii, potrivit societății Experian.
Dependența de internet ar trebui clasificată ca tulburare mintală, apreciază Adrien Wang, psihiatru la centrul medical Gleneagles. Medicul evocă cazul unui tânăr de 18 ani ale cărui simptome erau extreme. Era neras, slab, cu părul lung, nu făcuse duș de mai multe zile. Avea înfățișarea unui om fără adăpost, povestește Wang. Adolescentul a venit împreună cu tatăl său la medic pentru că acesta a vrut să-i confiște calculatorul. Și când i-a tăiat accesul la internet acasă, băiatul a rătăcit prin cartier pentru a reuși să se conecteze la rețelele wireless ale vecinilor. În final, a trebuit să fie spitalizat, i s-au administrat antidepresive și face psihoterapie.
“Dependența de internet ca boală nici măcar nu este menționată în manualele noastre psihiatrice cele mai recente, deplânge un psihiatru din Singapore. Ea este menționată doar în anexă ca o tulburare ce necesită în continuare cercetare.
Utilizarea calculatorului și smartphone-urilor are efecte și în plan fizic, din ce în ce mai mulți oameni suferind de ‘text-neck’ și l”iNeck’, însemnând dureri cervicale din cauza proastei poziții în timpul utilizării dispozitivelor mobile, mai spun medicii.
În Asia numeroase state au deschis deja centre de tratament pentru tinerii dependenți de internet, în special în Coreea de Sud, China și Taiwan. China deține aproximativ 300 de centre de tratament, în timp ce un studiu estima la 24 de milioane numărul tinerilor dependenți de internet, potrivit unui reportaj prezentat de televiziunea publică CCTV.
În 2013 un studiu indica că 7% din cei 50 de milioane de sud-coreeni prezintă ‘un risc ridicat’ de dependență de internet. Procentajul a urcat la aproape 20% în rândul adolescenților.
Simptomele dependenței sunt incapacitatea celor afectați de a se opri din navigare, anxietate atunci când nu au smartphone-ul la ei, pierderea eficienței la locul de muncă sau la școală, nevoia de a verifica tot timpul dacă are telefonul asupra lor.
Părinții trebuie să se abțină total de a le da copiilor un smartphone sau o tabletă pentru a-i ține ocupați sau pentru a-i face să tacă, previn specialiștii.
*
***


 

sâmbătă, 7 iunie 2014

Trei zile consecutive de post pot regenera intregul sistem imunitar-studiu


Trei zile consecutive de post pot regenera intregul sistem imunitar-studiu

 Sursa: http://medlive.hotnews.ro/trei-zile-consecutive-de-post-pot-regenera-intregul-sistem-imunitar-studiu.html
 

Intregul sistem imunitar al unei persoane poate fi reimprospatat daca aceasta tine post timp de trei zile. Acest lucru este posibil pentru ca procesul impulsioneaza organismul sa produca noi celule albe in sange, potrivit unui nou studiu. Descoperirea, descrisa ca fiind remarcabila, arata ca regenerarea sistemului imunitar dupa un post de trei zile este posibila chiar si in cazul persoanelor in varsta.

Desi dietele de post au fost criticate de nutritionisti pentru ca sunt nesanatoase, studiul, realizat de cercetatorii de la University of Southern California, sugereaza ca infometarea organismului impulsioneaza celulele stem sa produca noi celule albe in sange, care lupta cu infectiile.
Oamenii de stiinta spun ca descoperirea ar putea fi benefica in special in cazul persoanelor care au sistemul imunitar deteriorat, precum pacientii cu cancer.
De asemenea, studiul poate ajuta persoanele in varsta, al caror sistem imunitar devine mai putin eficient pe masura ce imbatranesc, ceea ce ingreuneaza procesul de recuperare cand trebuie sa lupte cu bolile comune.
Cercetatorii spun ca postul “porneste un intrerupator de regenerare”, care solicita celulelor stem crearea de noi celule albe in sange, care regenereaza intregul sistem imunitar.
“Procesul ofera confirmare celulelor stem, iar acestea incep proliferarea si reconstructia intregului sistem”, a explicat Valter Longo, profesor de gerontologie si stiinte biologice la Universitatea din California.
“Vestea buna este ca organismul a scapat de partile vechi, deteriorate si ineficiente ale sistemului imunitar, in timpul postului[...] Daca incepeti postul cu un sistem imunitar puternic afectat de chimioterapie sau de procesul de imbatranire, mai multe zile de post pot genera un nou sistem imunitar”, a adaugat acesta.
Perioadele lungi de post forteaza organismul sa utilizeze resursele de glucoza si de grasimi si descompune o parte semnificativa din numarul celulelor albe din sange.
In timpul fiecarui ciclu de post, aceasta epuizare de celule albe din sange induce modificari care declanseaza regenerarea, bazata pe celule stem, a unor celule noi ale sistemului imunitar.
In cadrul studiului, participantii au fost pusi sa posteasca intre 2 si 4 zile, pe o perioada de sase luni.
Oamenii de stiinta au descoperit ca postul prelungit reduce enzima PKA, care este asociata cu procesul de imbatranire si cu un hormon care creste riscul de aparitie a cancerului si a tumorilor.
“Nu am putut prezice ca postul prelungit ar putea avea asa un efect remarcabil in promovarea regenerarii, bazate pe celule stem, a sistemului hematopoietic.”, a adaugat prof. Longo.
“Atunci cand sunteti infometat, sistemul incearca sa salveze energie si principalul lucru pe care il fac pentru a salva energie este reciclarea celulelor sistemului imunitar care nu sunt necesare, in mod special cele care sunt afectate”, a explicat Longo.
“Ce am observat atat in testele pe oameni, cat si in cele pe animale, este ca numarul celulelor albe din sange scade in timpul unui post prelungit. Apoi, cand incepeti sa mancati din nou, celulele revin. Am inceput sa ne gandim, de unde vin acestea?”, a adaugat Longo.
Postitul timp de 72 de ore a protejat si pacientii cu cancer de impactul toxic al chimioterapiei.
“Chiar daca chimioterapia salveaza vieti, aceasta provoaca daune semnificative sistemului imunitar. Rezultatele acestui studiu sugereaza ca postul ar putea atenua o parte din efectele daunatoare ale chimioterapiei”, a declarat Tanya Dorff, profesor de medicina la USC Norris Comprehensive Cancer Center and Hospital.
“Sunt necesare mai multe studii clinice si orice interventie in dieta trebuie sa fie efectuata numai sub indrumarea unui medic[...] Investigam posibilitatea ca aceste efecte sa fie aplicabile la mai multe sisteme si organe, nu numai la sistemul imunitar”, a adaugat prof. Longo.
Cu toate acestea, unii experti din Marea Britanie au fost sceptici in ceea ce priveste studiul.
Dr. Graham Rook, profesor de imunologie la University College London, a spus ca studiul suna “improbabil”.
Chris Manson, profesor de medicina regenerativa la UCL a spus: “Avem niste date interesante aici. Acestea arata ca postul reduce numarul si marimea celulelor[...] Cu toate acestea, nu sunt sigur ca postul este cea mai buna idee. Cred ca este de preferat sa mancam in mod regulat.
“Am primit emailuri de la sute de pacienti cu cancer care au combinat chimioterapia cu postul, multi dintre acestia beneficiind si de asistenta oncologilor[...] Astfel, marea majoritate a pacientilor a raportat o stare foarte buna si doar cativa au prezentat reactii adverse, printre care lesin si o crestere temporara a markerilor hepatici. In mod clar, trebuie sa terminam studiile clinice, dar rezultatele par promitatoare”, a adaugat prof. Longo.

Sursa: The Telegraph

miercuri, 4 iunie 2014

Albert Einstein "Dumnezeu vs. Stiinta" (1921)



ACEASTA DEMONSTRATIE A FOST FACUTA IN ANUL 1921... DUPA ACEEA AU APARUT SI ALTE DEMONSTRATII... DAR ASTA RAMANE IN ISTORIE. Veți vedea de ce...


Într-o sală de clasă a unui colegiu, un profesor tine cursul de filozofie.
  - Sa va explic care e conflictul intre stiinta si religie. Profesorul ateu face o pauza si apoi ii cere unuia dintre noii sai studenti sa se ridice in picioare.
- Esti crestin, nu-i asa, fiule?
- Da dle, spune studentul.
- Deci crezi in  Dumnezeu?
- Cu siguranta.
- Dumnezeu e bun?
- Desigur, Dumnezeu e bun.
- E Dumnezeu atotputernic? Poate El sa faca orice?
- Da. - Tu esti bun sau rau?
- Biblia spune ca sunt rau.
- Profesorul zambeste cunoscator.
- Aha! Biblia! Se gandeste putin. - Uite o problema pt tine. Sa zicem ca exista aici o persoana
 bolnava si tu o poti vindeca. Poti face asta. Ai vrea sa il ajuti? Ai incerca?
- Da, dle. As incerca.
- Deci esti bun.
- N-as spune asta.
- Dar de ce n-ai spune asta? Ai vrea sa ajuti o persoana bolnava daca ai putea. Majoritatea am vrea daca am putea. Dar Dumnezeu, nu.
Studentul nu raspunde, asa ca profesorul continua.
- El nu ajută, nu-i așa? Fratele meu era crestin si a murit de cancer, chiar daca se ruga lui Iisus sa-l vindece. Cum de Iisus e bun? Poti raspunde la asta?
Studentul tace.
- Nu poti raspunde, nu-i asa? El ia o inghititura de apa din paharul de pe catedra ca sa-i dea timp studentului sa se  relaxeze.
- Hai sa o luam de la capat, tinere. Dumnezeu e bun?
- Pai, da, spune studentul.
- Satana e bun?
Studentul nu ezita la aceasta intrebare:
- Nu.
- De unde vine Satana?
Studentul ezita.
- De la Dumnezeu.
- Corect. Dumnezeu l-a creat pe Satana, nu-i asa? Zi-mi, fiule, exista rau pe lume?
- Da, dle.
- Raul e peste tot, nu-i asa? Si Dumnezeu a creat totul pe lumea asta, corect?
- Da. - Deci cine a creat raul?
Profesorul a continuat.
- Daca Dumnezeu a creat totul, atunci El a creat si raul. Din moment ce raul exista si conform principiului ca ceea ce facem defineste ceea ce suntem, atunci Dumnezeu e rau. Din nou, studentul nu raspunde.
- Exista pe lume boli? Imoralitate? Ura? Uratenie? Toate aceste lucruri groaznice, exista? Studentul se foieste jenat.
- Da. - Deci cine le-a creat? Studentul iarasi nu raspunde, asa ca profesorul repeta intrebarea.
- Cine le-a creat?
Niciun raspuns. Deodata, profesorul incepe sa se plimbe in fata clasei. Studentii sunt  uimiti.
- Spune-mi, continua el adresandu-se altui student. Crezi in Iisus Hristos, fiule?
Vocea studentului il tradeaza si cedeaza nervos.
- Da, dle profesor, cred.
Batranul se opreste din marsaluit.
- Stiinta spune ca ai 5 simturi pe care le folosesti pt a identifica si observa lumea din jurul tau. L-ai vazut vreodata pe Iisus?
- Nu, dle. Nu L-am vazut.
- Atunci spune-ne daca l-ai auzit  vreodata pe Iisus al tau?
- Nu, dle, nu l-am auzit.
- L-ai simtit vreodata pe Iisus al tau, l-ai gustat sau l-ai mirosit? Ai avut vreodata o experienta senzoriala a lui Iisus sau a lui Dumnezeu?
- Nu, dle, ma tem ca nu.
- Si totusi crezi  in El?
- Da.
- Conform regulilor sale empirice, testabile, demonstrabile, stiinta spune ca Dumnezeul tau nu exista. Ce spui de asta, fiule?
- Nimic, raspunde studentul. Eu am doar credinta mea.
- Da, credinta, repeta profesorul. Asta e problema pe care stiinta o are cu Dumnezeu. Nu exista nicio dovada, ci doar credinta.
Studentul ramane tacut pt o clipa, inainte de a pune si el o intrebare.
- Dle profesor, exista caldura?
- Da.
- Si exista frig?
- Da, fiule, exista si frig.
- Nu, dle, nu exista.
Profesorul isi intoarce fata catre student, vizibil interesat. Clasa devine brusc foarte tacuta. Studentul incepe sa explice.
- Poate exista multa caldura, mai multa caldura, super-caldura, mega-caldura, caldura nelimitata, caldurica sau deloc caldura, dar nu avem nimic numit "frig". Putem ajunge pana la 458 F de grade sub zero, ceea ce nu inseamna caldura, dar nu putem merge mai departe. Nu exista frig. Daca ar exista, am avea temperaturi mai scazute decat minimul absolut de -458
de grade. Fiecare corp sau obiect e demn de studiat daca are sau transmite energie, si caldura e cea care face ca un corp sau material sa aiba sau sa transmita energie. Zero absolut, -458 F, inseamna absenta totala a caldurii. Vedeti, dle, frigul e doar un cuvant pe care il folosim pentru a descrie absenta caldurii. Nu putem masura frigul. Caldura poate fi masurata in unitati termice, deoarece caldura este energie. Frigul nu e opusul caldurii, d-le, ci doar absenta ei. Clasa e invaluita in tacere. Undeva cade un stilou si suna ca o lovitura de ciocan.
- Dar intunericul, profesore? Exista intunericul?
- Da, raspunde profesorul fara ezitare. Ce e noaptea daca nu intuneric?
- Din nou raspuns gresit, dle. Intunericul nu e ceva; este absenta a ceva. Poate exista lumina scazuta, lumina normala, lumina stralucitoare, lumina intermitenta, dar daca nu exista lumina constanta atunci nu exista nimic, iar acest nimic se numeste intuneric, nu-i asa? Acesta este sensul pe care il atribuim acestui cuvant. In realitate, intunericul nu exista. Daca ar exista, am putea face ca intunericul sa fie si mai intunecat, nu-i asa? Profesorul incepe sa-i zambeasca studentului din fata sa. Acesta va fi un semestru bun.
-  Ce vrei sa demonstrezi, tinere?
- Da, dle profesor. Vreau sa spun ca premisele dvs filosofice sunt gresite de la bun inceput si de aceea concluzia TREBUIE  sa fie si ea gresita.
De data asta, profesorul nu-si poate ascunde surpriza.  
- Gresite?  Poti explica in ce fel?
- Lucrati cu premise dualitatii, explica studentul. Sustineti ca exista viata si apoi ca exista moarte; un Dumnezeu bun si un Dumnezeu rau. Considerati conceptul de Dumnezeu drept ceva finit, ceva ce putem masura. Dle, stiinta nu poate explica nici macar ce este acela un gand. Foloseste electricitatea si magnetismul, dar NIMENI nu a vazut sau nu a inteles pe> deplin vreuna din acestea doua. Sa consideri ca moartea e opusul vietii inseamna sa ignori ca moartea nu exista ca lucru substantial. Moartea nu e opusul vietii, ci doar absenta ei. Acum spuneti-mi, dle profesor, le predati studentilor teoria ca ei au evoluat din maimuta? 
- Daca te referi la procesul evolutiei naturale, tinere, da, evident ca da.
- Ati observat vreodata evolutia cu propriii ochi, dle? Profesorul incepe sa dea din cap, inca zambind, cand isi da seama incotro se indreapta argumentul. Un semestru foarte bun, intr-adevar.
- Din moment ce nimeni nu a observat procesul  evolutiei in desfasurare si nimeni nu poate demonstra ca el are loc, dvs. nu predati studentilor ceea ce credeti, nu? Acum ce sunteti, om de stiinta sau predicator? Clasa murmura. Studentul tace pana cand emotia se mai stinge.
- Ca sa continuam demonstratia pe care o faceati adineori celuilalt student, permiteti-mi sa va dau un exemplu, ca sa intelegeti la ce ma refer. Studentul se uita in jurul sau, in clasa.
-E vreunul dintre voi care a vazut vreodata creierul profesorului? Clasa izbucneste in ras.
- E cineva care a auzit creierul profesorului, l-a simtit, l-a atins sau  l-a mirosit? Nimeni nu pare sa fi facut asta.
-Deci, conform regulilor empirice, stabile si conform protocolului demonstrabil, stiinta spune
- cu tot respectul, dle - ca nu aveti creier. Daca stiinta spune ca nu aveti creier, cum sa avem incredere in cursurile dvs, dle? Acum clasa e cufundata in tacere. Profesorul se holbeaza la student, cu o fata impenetrabila. In fine, dupa un interval ce pare o vesnicie, batranul raspunde.
- Presupun ca va trebui sa crezi, pur si simplu...
- Deci, acceptati ca exista credinta si, de fapt, credinta exista impreuna cu viata, continua studentul.
- Acum, dle, exista raul? Acum nesigur, profesorul raspunde:
- Sigur ca exista. Il vedem zilnic. Raul se vede zilnic din lipsa de umanitate a omului fata de om. Se vede in nenumaratele crime si violente care se petrec peste tot in lume. Aceste manifestari nu sunt nimic altceva decat raul. La asta, studentul a replicat:
- Raul nu exista, dle, sau cel putin nu exista in sine. Raul e pur si simplu absenta lui Dumnezeu. E ca si intunericul si frigul, un cuvant creat de om pentru a descrie absenta lui Dumnezeu. Nu Dumnezeu a creat raul. Raul este ceea ce se intampla cand din inima omului lipseste dragostea lui Dumnezeu. Este ca frigul care apare cand nu exista caldura sau ca intunericul care apare cand nu exista lumina. Profesorul s-a asezat...


P.S.: Studentul era...Albert Einstein.
Albert Einstein a scris o carte intitulata "Dumnezeu vs. Stiinta"  in 1921  

duminică, 1 iunie 2014

Protocol de colaborare cu scopul creşterii calităţii învăţământului religios public şi învăţământului teologic preuniversitar şi universitar


Protocol de colaborare cu scopul creşterii calităţii învăţământului religios public şi învăţământului teologic preuniversitar şi universitar

Sursa: http://basilica.ro/stiri/ibprotocol-de-colaborare-cu-scopul-cresterii-calitatii-invatamantului-religios-public-si-invatamantului-teologic-preuniversitar-si-universitarbi_17484.html
 
Joi, 29 mai 2014, Patriarhia Română, Ministerul Educaţiei Naţionale şi Secretariatul de Stat pentru Culte au încheiat Protocolul cu privire la predarea disciplinei religie – cultul ortodox în învăţământul preuniversitar şi la organizarea învăţământului teologic ortodox preuniversitar şi universitar.

Documentul a fost semnat de Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, domnul Remus Pricopie, Ministrul Educaţiei Naţionale, domnul Mihnea Cosmin Costoiu, Ministrul delegat pentru Învățământul Superior, Cercetare Ştiințifică și Dezvoltare Tehnologică şi domnul Victor Opaschi, Secretar de Stat pentru Culte.

Protocolul are la bază principiul autonomiei cultelor religioase prevăzut prin Constituţia României (art. 29), Legea privind libertatea de conştiinţă şi libertatea religioasă (489/2006) şi Statutul pentru funcţionarea şi Organizarea Bisericii Ortodoxe Române şi principiul autonomiei universitare stipulat prin Legea Educţiei Naţionale (1/2011).

Cele trei instituţii constată necesitatea completării şi actualizării protocoalelor similare în vigoare prin includerea experienţei dobândite şi a noilor prevederi legale pentru creşterea calităţii procesului educaţional de formare a personalului necesar Bisericii Ortodoxe Române în diferite domenii de activitate (pastoral-liturgic, educaţie, asistenţă socială etc.)

Protocolul stabileşte cadrul cooperării dintre Patriarhia Română, Ministerul Educaţiei Naţionale şi Secretariatul de Stat pentru Culte în ceea ce priveşte învăţământul religios public (cultul ortodox), învăţământul teologic preuniversitar şi universitar cu scopul îmbunătăţirii calităţii procesului educaţional prin asumarea coresponsabilităţii şi competenţelor specifice fiecărei instituţii semnatare.

Patriarhia Română apreciază eforturile Ministerului Educaţiei Naţionale în ceea ce priveşte creşterea calităţii învăţământului românesc, promovarea competiţiei şi a competitivităţii pe plan naţional şi internaţional.

Biroul de Presă al Patriarhiei Române

  Remus Pricopie: Avizul Bisericii pentru profesorii de religie nu constituie un amestec in invatamant

Sursa: http://www.hotnews.ro/stiri-esential-17399511-remus-pricopie-avizul-bisericii-pentru-profesorii-religie-nu-constituie-amestec-invatamant.htm
Remus Pricopie Avizul institutiilor religioase pentru angajarea profesorilor de religie nu reprezinta un amestec al Bisericii in sistemul de educatie, ci respecta un anumit specific al acestui tip de invatamant, precum in cazul scolilor militare sau medicale, afirma ministrul Educatiei, Remus Pricopie, citat de Mediafax.
Ministerul Educatiei Nationale, Patriarhia Romana si Secretariatul de Stat pentru Culte au semnat, saptamana trecuta, un protocol de colaborare care prevede ca incadrarea profesorilor de religie se va face cu avizul scris al ierarhului locului, iar retragerea motivata a acestui aviz duce la incetarea de drept a contractului individual de munca.

Pricopie sustine insa ca este vorba de actualizarea unor documente de la inceputul anilor 1990, ca urmare a aparitiei unor noi legi ale educatiei.

"Lucrul asta se intampla pentru toate cultele, intr-o forma sau alta. Practic, acum s-a adus in actualitate acest lucru si s-a pus in acord cu legislatia. Protocolul a fost semnat de catre cele trei institutii, respectiv Biserica Ortodoxa Romana, Secretariatul pentru Culte si Ministerul Educatiei. Nu-i vorba de un amestec al Bisericii in actul de invatamant, dar asa cum invatamantul medical se face in parteneriat cu spitalele si cu Ministerul Sanatatii, invatamantul militar se face in parteneriat, si exista prevederi specifice pentru invatamantul militar, in colaborare cu Ministerul Apararii sau cu Ministerul de Interne, dupa caz, este absolut normal ca si alte tipuri de invatamant specific, de exemplu, Facultatile de Teologie, in momentul in care reglementezi un anumit lucru sa tii cont de specificul acestei specializari", a afirmat ministrul.

Pricopie a mai declarat ca actualizarea protocolului cu Biserica Ortodoxa Romana (BOR) se afla pe agenda ministerului inainte de venirea sa la conducerea institutiei si ca este bine ca a fost finalizat, iar documentul va fi trimis pentru punere in practica tuturor inspectoratelor scolare si institutiilor de invatamant.

Potrivit unui comunicat al ministerului, protocolul prevede totodata ca reprezentantii Patriarhiei Romane/ai centrelor eparhiale pot participa cu statut de invitat la activitatile de inspectie scolara.

Documentul mai stipuleaza ca unitatile de invatamant preuniversitar au obligatia legala de a asigura respectarea convingerilor, a valorilor si a simbolurilor religioase.

Programele scolare pentru disciplina religie - cultul ortodox sunt elaborate de catre MEN in colaborare cu Patriarhia Romana si cu Secretariatul de Stat pentru Culte si sunt aprobate potrivit legii. Manualele de religie - cultul ortodox sunt avizate de Patriarhia Romana si se aproba conform legii.

In privinta invatamantului teologic ortodox, protocolul prevede ca facultatile si departamentele de teologie ortodoxa (din cadrul altor facultati cu domenii inrudite) se infiinteaza, se restructureaza in alte forme de invatamant superior, isi restrang activitatea sau intra in lichidare potrivit prevederilor legale in vigoare. Aceste modificari se fac la solicitarea ierarhului, aprobata de Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane si de Senatul universitatii, cu respectarea autonomiei universitare.

Ocuparea unui post didactic in cadrul unei facultati sau departament de teologie ortodoxa se face cu avizul scris al ierarhului.

Inscrierea la facultatile de teologie ortodoxa se face de asemenea pe baza avizului scris al ierarhului. Retragerea avizului se aplica studentilor care se fac vinovati de abateri grave de la morala si doctrina cultului, dupa consultarea consiliului facultatii de teologie. In aceste situatii, exmatricularea studentilor va fi pusa in aplicare de catre conducerea universitatilor.

Admiterea in aceste facultati si durata studiilor vor respecta reglementarile din invatamantul superior de stat, cu pastrarea specificului bisericesc, care presupune ca durata specializarii Teologie Pastorala, pentru studii universitare de licenta, sa fie de patru ani.

Necesarul de scolarizare pentru anul I, specializarea Teologie Pastorala, este stabilit anual de catre Patriarhia Romana si se comunica Ministerului Educatiei Nationale. Necesarul de scolarizare pentru celelalte specializari este stabilit, de comun acord, de Patriarhia Romana si institutiile de invatamant superior, in limita cifrei de scolarizare aprobata de Guvern.


Cum îi putem obişnui pe copii să se roage în fiecare zi?

Cum îi putem obişnui pe copii să se roage în fiecare zi?

Sursa: http://ortodox.md/articole/cum-ii-putem-obisnui-pe-copii-sa-se-roage/
   

  Întâi de toate, trebuie să le dăm propriul exemplu de rugăciune zilnică, fără a-i obliga. În timpurile de demult cea mai importantă pentru copil era învăţarea rugăciunilor de seară şi de dimineaţă. Această învăţare a rugăciunilor se transmitea de la o generaţie la alta. Din păcate, tradiţia bisericească a fost întreruptă în acest sens. Astăzi, mulţi ajung la credinţă atunci când sunt maturi deja, învăţând să se roage conform pravilei mari. Cel mai adesea, ei fac aceasta fără a şti cum să se comporte, în acest sens, cu proprii copii. Părinţii cred că pruncii lor, născuţi în cadrul unei căsnicii creştine, vor trebui să ajungă cât de curând la aceeaşi măsură a evlaviei ca şi ei. Numai că aceasta este măsura omului matur.
     Este bine că astăzi apar cărţi de rugăciuni pentru cei mici. Nu trebuie să ne grăbim, ci să lăsăm copiii să fie cât mai mult cu această carte de rugăciuni, nu cu Ceaslovul din care nu înţeleg încă foarte multe lucruri.


Extras din Preot Maxim Kozlov, Familia – ultimul bastion. Raspunsuri la intrebari ale tinerilor, Editura Sofia, Bucureşti 2009, p.203